Hej
Upptäckte för några dagar sedan att en låskolv börjat kärva.
Jag sprutade in 556 och nu får jag in nyckeln utan problem i alla fall.
Men som ni ser på filmen kan jag inte vrida den. Man kan nästan tro att det är fel nyckel, men det är det inte.
Innanför dörren har jag VVB, hydrofor mm, så man behöver ju in ibland och kolla till.
Har någon något knep att tipsa vore det hyggligt innan man ringer låssmeden.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
AWS46 och 1 till
  • Laddar…
Kanske kan du prova en annan likadan nyckel?
 
Du ska använda ASSA låsspray, 5-56 blir som klister i låscylindern som kan ta skada.
Problemen i en låscylinder är skit och smuts som med tiden orsakar problem, det en låsspray gör är att den löser upp all skit som följer med nyckeln ut så man kan torka av nyckeln och repetera till smutsen är borta, låsspray lämnar även efter sig en yta som ger en smörjande effekt.
Om du inte har ASSA låsspray så är lacknafta bättre än 5-56.
5-56 ska aldrig användas till lås.
Har du underhållit och smort låscylindern tidigare?
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
B BaraM skrev:
Kanske kan du prova en annan likadan nyckel?
Ingen dum idé, det följde ju med tre nycklar.
Tyvärr är det samma visa med alla tre nycklarna. En som jag vanligtvis använder, samt två helt oanvända.
 
1 123abc skrev:
Du ska använda ASSA låsspray, 5-56 blir som klister i låscylindern som kan ta skada.
Problemen i en låscylinder är skit och smuts som med tiden orsakar problem, det en låsspray gör är att den löser upp all skit som följer med nyckeln ut så man kan torka av nyckeln och repetera till smutsen är borta, låsspray lämnar även efter sig en yta som ger en smörjande effekt.
Om du inte har ASSA låsspray så är lacknafta bättre än 5-56.
5-56 ska aldrig användas till lås.
Har du underhållit och smort låscylindern tidigare?
Hej
Tyvärr har jag inte smort den tidigare. Men som du säger verkar det ju kommit in smuts, som får "ostarna" att kärva. Jag får prova med lacknafta.
Detta är vad jag tror heter PG profilen som väl är patentlås för privatpersoner. Max fem år gammalt. Men visst har det kommit in smuts så spelar nog inte åldern någon roll.

PS skulle du säga att det bara är assas låsspray som duger, inte den man kan köpa på okq8 till bilen?
 
Använd INTE billåssprej, det är för att tina is!
Jag kan rekommendera Assas låssprej, en dust så brukar det fungera sen.
Räkna inte ut literpriset bara...men den löser problemet.
 
Knacka även på låset, ibland fastnar/kärvar pinnarna i fel läge och kan inte ramla ner i rätt läge.
 
F fredand44 skrev:
Tackar för tipset!

Då är det väl denna som rekommenderas?

www.laskompaniet.se/product/assa-lasspray-50ml?gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblwdnGvIQGDMCpl3i2ReK4eT9vMvPfwbk7oxt_871DaluuuQRmxEhzdBoCzuwQAvD_BwE
Jo.
Hade liknande problem runt nyår.
 
F fredand44 skrev:
Tackar för tipset!

Då är det väl denna som rekommenderas?

www.laskompaniet.se/product/assa-lasspray-50ml?gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblwdnGvIQGDMCpl3i2ReK4eT9vMvPfwbk7oxt_871DaluuuQRmxEhzdBoCzuwQAvD_BwE
Den blir bra.
Spruta låsspray i låscylindern och stoppa in nyckeln och försök öppna dra sedan ur nyckeln och torka av på lite papper stoppa in nyckeln igen och fortsätt så tills det blir torrt på nyckeln och spreja då lite mer assa spray.
Om du lyckas låsa upp så vrider du nyckeln lite innan du tar ut den och fortsätt så till det inte blir speciellt smutsigt när du torkar av nyckeln, sedan ger du en dusch till med assa låsspray.
 
Samtliga lås i vårt nyköpta hus kärvade ordentligt, vanlig låsspray funkade otroligt bra. Användes också på bottenventilen i handfatet av "pop-up-modell" som fastnat och fick knackas upp från undersidan (ibland tar man var man har). Funkade fint även där.
 
Assa låsspray är rena dunderkuren. Svindyr pytteliten sprayflaska. Ett tryck i varje cylinder och allt går lättare än någonsin. :)
Har tyvärr Assa 2002 låskista med den där plastflärpen som hakar upp låsvredet på insidan så jag behöver nog byta låskista ändå. Men cylindrarna går fint.
 
richardtenggren
Vårt tryckesfall kärvar lite, men den ska smörjas med Assas låsfett?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vårt tryckesfall kärvar lite, men den ska smörjas med Assas låsfett?
Du kan lägga på lite ASSA låsfett eller vaselin på tryckesfallens glidyta sedan drar du igen dörren några gånger och drar bort överblivet fett med fingret.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hej,
Tackar för tipsen! Jag var förbi en låssmed, tyvärr hade de inte Assas låsspray, men de hade en likvärdig.
Efter ca 8 repetitioner så funkade det att vrida om.
Jag har inte vågat låsa igen. Funderar på att sätta cylindern i ett skruvstäd (försiktigt) och motionera den.
Känns nästan som om det är någon knix någonstans som tar i. Hur det skulle uppkommit känns jättekonstigt.

Själva nyckelns stigning är lite olycklig. Yttersta stiftet har nog maximal längd tror jag. Det stiftet motioneras förstås mest vid i och urtagning av nyckeln. Men om en skalbagge med hårt skal kryper in så är det bergis första stiftet som han bygger bo kring.

Mvh
Fredrik
 
  • Nyckel hållen av en hand mot en grå bakgrund, i fokus på bildens främre del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.