R
K Karl Olssvan skrev:
Om ni är det minsta osäkra så råkade det komma ett program som förklarar allt detta igår. [länk] (Det finns risk för hyperinflation i Sverige - Micael Hamberg i Swebbtv Vetenskap 53)
Ja, om Swebb-TV säger det måste det ju vara sant :rolleyes:

Det mest förvånande är väl att det denna gången inte är Lars Bern som visat sig vara expert inom ytterligare ett komplext område :)
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Spelar det nu plötsligt roll vilken TYP av lån det är?
Nej, även vid huslån behöver banken/ hypoteksinstitutet FÖRFOGA över pengarna de lånar ut. Räcker inte inlåning ger man ut bostadsobligationer.
Wikipedia skriver

Hypoteksinstitut är ett kreditinstitutsom lämnar bottenlån. Medel för utlåningen anskaffas främst genom inlåning från allmänheten (endast kreditmarknadsbolag och banker) eller att instituten ger ut bostadsobligationer.

Menar du Wikipedia farer med osanning?
Om du läser mitt förklarings inlägg och förstår det, så ser du att jag aldrig har hävdat något allt, så ja Wiki har rätt.
 
K Karl Olssvan skrev:
Om du läser mitt förklarings inlägg och förstår det, så ser du att jag aldrig har hävdat något allt, så ja Wiki har rätt.
I början hävdade du det, om du nu ändrat dig så är vi överens, sorry om jag misstolkade sista inlägget.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, om Swebb-TV säger det måste det ju vara sant :rolleyes:

Det mest förvånande är väl att det denna gången inte är Lars Bern som visat sig vara expert inom ytterligare ett komplext område :)
Klaga du, men det är en samstämmig kör över att pengar skapas vid lån. Den intervjuade ekonomen är enligt mig väldigt kunnig.
 
K Karl Olssvan skrev:
Klaga du, men det är en samstämmig kör över att pengar skapas vi lån. Den intervjuade ekonomen är enligt mig väldigt kunnig.
Alla vet att penningmängden ökar vid kreditgivning, argumentationen har hela tiden gått på de som hävdar att pengar skapats ”av tomma intet”, att inlåning/ funding inte behövs.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
K Karl Olssvan skrev:
Klaga du, men det är en samstämmig kör över att pengar skapas vid lån. Den intervjuade ekonomen är enligt mig väldigt kunnig.
SwebbTVs hela idé är att vara mot etablerad vetenskap och deras "experter" har minst sagt gått att ifrågasätta tidigare (oftast brukar de som sagt låta Lars Bern breda ut sig). Så ursäkta mig om jag är lite skeptisk till dem.

En sökning på Micael Hamberg gav inte så mycket som ändrade på det. Han har skrivit en bok men i övrigt verkar han inte gjort så mycket väsen av sig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Om du läser mitt förklarings inlägg och förstår det, så ser du att jag aldrig har hävdat något allt, så ja Wiki har rätt.
Ditt citat nedan visar att du visst hävdat det (Man kan gå tillbaka och se vad skribenter har påstått tidigare;))

"Det är fel. Banken behöver inte låna in pengar för att kunna låna ut dem till ett hus. Var skulle dessa pengar komma från?
Nej, banken i Sverige skapar dessa pengar mot säkerheten som är du som person, inte huset (men med huset)."

Säkerheten som du är som person?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ditt citat nedan visar att du visst hävdat det (Man kan gå tillbaka och se vad skribenter har påstått tidigare;))

"Det är fel. Banken behöver inte låna in pengar för att kunna låna ut dem till ett hus. Var skulle dessa pengar komma från?
Nej, banken i Sverige skapar dessa pengar mot säkerheten som är du som person, inte huset (men med huset)."

Säkerheten som du är som person?
Ja så ser banken på det. I USA så belånar man obejektet hus och om allt går snett så kan du lämna nycklarna till banken. Så är det inte här. Här är det du som person banken kollar på och skulden kommer följa dig som person oavsett vad som händer med huset. Allt detta säger ekonomen också i videon jag länkade till ovan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Ja så ser banken på det. I USA så belånar man obejektet hus och om allt går snett så kan du lämna nycklarna till banken. Så är det inte här. Här är det du som person banken kollar på och skulden kommer följa dig som person oavsett vad som händer med huset. Allt detta säger ekonomen också i videon jag länkade till ovan.
Du blandar ihop begreppen. HUSET är säkerheten mens DU är betalningsansvarig...
 
Så hur löser vi denna snedvrida utveckling på bostadsmarknaden?

Kreditinstitut/banker får inte vara delägare i bostäder/bostadsrätter/hyresrätter. Bolån ska ej finnas. Bostäder/bostadsrätter får ej heller ägas av företag. Hyresrätter får ägas av företag men dessa ska inte kunna belåna sina fastigheter.

För att äga ett boende i landet måste man vara medborgare. För att hyra så måste man ha uppehållstilstånd.

Alla lån skrivs av och bostadspriset sänks med motsvarande. Hyran regleras med en maxhyra utifrån en tabell.


Någon som har någon annan idé?
 
Magnus E K
J Jonasdzm skrev:
Någon som har någon annan idé?
Tokenisering och peer-to-peer-lån.
 
F
Inte omöjligt att vi ser prisfall. Folk har ju köpt för rekordpriser under pandemin och detta kombinerat med rekordpriser för uppvärmning och bränsle (+ extrem inflation) är ju ingen bra kombo direkt. De flesta kanske kan rida ut fram tills sommaren och sen hoppas på att det löser sig, men om situationen fortsätter så här så lär vi få se en del panikförsäljningar (tror jag).
 
P
J Jonasdzm skrev:
Någon som har någon annan idé?
Att skriva av alla bostadslån skulle medföra ekonomiskt kaos i landet.

Eventuellt skulle Sverige kunna återgå till läget innan novemberrevolutionen, men frågan är väl hur bra det skulle bli att gå i otakt med resten av världen.

Eftersom jag är lite svag för österrikarna så tror jag lite på deras tes att det är kreditexpansionen som orsakar konjunkturcykler. Stora konjunktursvängningar är knappast bra. Österrikarna säger också att kreditexpansion orsakar också inflation (penningmängden ökar, dvs den blåses upp; inflatio på latin). Hög inflation är inte eller så bra.

Riksbanken borde alltså undvika kreditexpansion (som innan novemberrevolutionen), man jag har inte tänkt igenom alla konsekvenser av det. :cool:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
F Feratin skrev:
Inte omöjligt att vi ser prisfall. Folk har ju köpt för rekordpriser under pandemin och detta kombinerat med rekordpriser för uppvärmning och bränsle (+ extrem inflation) är ju ingen bra kombo direkt. De flesta kanske kan rida ut fram tills sommaren och sen hoppas på att det löser sig, men om situationen fortsätter så här så lär vi få se en del panikförsäljningar (tror jag).
Panikförsäljningar? Varför skulle man som bostadsägare sälja sin bostad i panik för att elpriset och oljepriset stigit? På vilket sätt skulle marknaden drabbas av panik?

Jag tycker panikförsäljningar är ett ganska starkt uttryck. Det kanske man kan använda när Putins båtar närmar sig Stockholm. Däremot är en sansad och hälsosam sjunkande pristrend något vi säkert kommer att få se när många svenskar nu sett sitt sparkapital på börsen tappa 20-25% sedan toppen. Detta gör att många tvekar inför att använda sitt kapital för att buda dyrt på en bostad.

Å andra sidan, Putins plan verkar gå dåligt. Får vi se ett tillbakadragande av trupper så kan börsen mycket väl hoppa jämnfota av glädje och då vänder bostadsmarknaden upp ganska fort.
 
M Markarbetaren skrev:
Panikförsäljningar? Varför skulle man som bostadsägare sälja sin bostad i panik för att elpriset och oljepriset stigit? På vilket sätt skulle marknaden drabbas av panik?
Du har helt rätt i frågan varför marknaden skulle drabbas av panik. De underliggande parametrarna är fortfarande samma som idag, med en stark ekonomi osv. Det som är troligt, inte minst med tanke på börsens nedgång, är en tillfällig dipp i bostadsmarknaden, men frågan är om priserna egentligen kommer påverkas i nån vidare grad. Vidare har Sverigefonder har gått ner runt 20%, men USA och global index enbart några %, så det är nog relativt nyanserat hur folk i allmänhet påverkats.

Dessutom finns det motverkande faktorer. Fraktsituationen i världen är fortfarande påverkad. En container från Kina är nästan lika dyr att få hem som mitt i pandemin => trenden att plocka hem produktion förstärks.
Halvledarbristen påverkar på kort sikt naturligtvis. Men det driver också att åtgärda problemet på lång sikt. Intel planerar att bygga fabriker i EU. Bosch har redan öppnat en fabrik och fortsätter bygga. Ett mörkt moln är kompetensbristen i Sverige. Den kommer ställa till det.

Vet om Bill Gates var först att säga det, men "man överskattar vad som händer på ett år, men underskattar vad som händer på tio år". Tror det stämmer ganska väl.

Jag tror det är helt omöjligt att förutsäga vad som kommer hända. Vi har haft flera helt osannolika händelser på 10-12 år. Det lär ju inte bli annorlunda i framtiden.

Vi får nog försöka se på hus och boende som konsumption i högre grad och mindre av en investering. Låt det kosta lite att bo bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.