Hej!

är det någon som kan säga om det är normalt med denna typ av isolering? Att den är grå? Känns som gullfiber. Småhus byggt ca72-74. Platta på mark. Ovanpåliggande reglar på betong med träfiberskivor som undergolv. Känner ingen lukt mer än isolering. Reglarna ser fina och torra ut. Betongen känns torr men är ju omöjligt att säga säkert då. Men allt tränarroll är i fint skick.

tacksam för alla svar!
 
  • Grå isolering mellan träreglar, synliga små träbitar, byggdåd ca 1972-74.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt trä är i fint skick skulle det stå. Detta är alltså ett golv om det inte framgick :)
 
Jag gissar att det är gullfiber, eller någon annan likvärdig mineralull, det är normalt att den blir mer eller mindre missfärgad med åren. Är det stenull så är den mer gråaktig redan från start.
 
  • Gilla
AnneliBoden
  • Laddar…
Alltså allt är ju typ i den färgen. Har bara tagit upp ett hål i ett hörn. Måste allt bort under hela golvet tro? Luktar inget därnere vad jag känner..
 
Tror också att det är gullfiber. Känns som det iaf. Ser nästan ut som att den blivit smutsig som att jag bort i en storstad med mycket avgaser men det gör jag inte. Men har ju legat där i 50 år antar jag :)
 
A AnneliBoden skrev:
Alltså allt är ju typ i den färgen. Har bara tagit upp ett hål i ett hörn. Måste allt bort under hela golvet tro? Luktar inget därnere vad jag känner..
Varför ska isoleringen bort?

Det är förvisso en riskkonstruktion som inte längre används, men om du inte har problem så skulle jag inte lägga energi på att ändra, om det inte finns andra skäl att göra om konstruktionen.
 
G Gabbe1 skrev:
Varför ska isoleringen bort?

Det är förvisso en riskkonstruktion som inte längre används, men om du inte har problem så skulle jag inte lägga energi på att ändra, om det inte finns andra skäl att göra om konstruktionen.
jag har ju ingen aning om byggsaker egentligen. Typ antar det värsta antar jag för att jag googlat mig till allt som kan vara fel när det är byggt såhär :) men skulle gärna slippa om det gick. Luktar inget och träet ser fint ut så då kanske jag kan släppa det.
 
Ja, har det funkat sen början av -70 så funkar det nog ett tag till. Men det skadar ju inte att vara observant efter ny lukt om det skulle uppträda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.