Köpte i höstas ett litet hus. I objektsbeskriningen stod det att läsa
"Uppvärmning: Vattenburen värme, kombipanna el/olja/ved (Panna inst. 1984)"
Med den formuleringen så har ju vi levt i tron att pannan var från mitten på -80 talet. När vi nu varit i kontakt med olika leverantörer av nya värmesystem så har vi blivit upplysta om att pannan i fråga (Aquator) slutade tillverkas på tidigt -70 tal och av tillverkningsnumret att döma så är pannan tillverkad 1967. Mao, den är ca 20-år äldre än vi trott.

Hur ser man på denna typ av info i en objektsbeskrivning, vi som köpare kanske borde ha undersökt detta noggrannare, men nog kan man väl tycka det är lite märkligt och snudd på avsiktligt missvisande att formulera sig som ovan i en objektsbeskrivning? Någon som kan råda mig i frågan?
 
Missvisande? Visst. Sen finns tyvärr risken att det både blir diskussion kring er besiktningsplikt och hårklyveri om formuleringen. Tekniskt sett står det bara att pannan _installerades_ 1984, inte att den är från det året.

Frågan är dock om det är värt att bråka - du har ju inte rätt till en ny panna, utan det bästa du skulle kunna hoppas på är mellanskillnaden i värden mellan >30 och 23 år gammal panna, och det blir inte mycket pengar.
 
Min första reaktion var oxå att det står faktiskt inte att pannan är tillverkad 1984, utan bara att den är installerad då.
 
kanske börde stå " en bagagnad panna installerad år xxxx" ? Men det står inte heller " ny panna inst. xxxx". Vilseledande beskrivning?
gaia
 
Det är väl inte så mycket att bråka om. OK, ni har inte en gammal panna som sjunger på sista versen, det är en uråldrig antik relik som sjunger på sista versen ni har, men jag tror att värderingsskillnaden dem sins emellan är ganska likvärdig med noll och intet.

Det är kanske inte heller senaste säljaren som skall lastas, för så till vida de inte ägt huset sedan 1984, kan det ju vara en tidigare ägare som slagit blå dunster i ögonen på dem och de saknar uppsåt att luras.
 
Hemmakatten
Jag tycker vsst att detta är något att bråka om!! En viss trovärdighet måste man allt kunna räkna med i en objektsbeskrivning! Att säga att allt beror på köparens undersökningsplikt är inte korrekt. ALLA människor tolkar naturlitgvis skrivningen som om att en NY panna är installerad 1984 OCH det är skillnad om du behöver byta pannan bums eller kan vänta några år tills annat viktigt är åtgärdat.

Om man inte kan lite på objektbeskrivningarna, kan man väl lika väl struna i dem och bara skriva ett visningsdatum så får alla döma själva på visningen....
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker vsst att detta är något att bråka om!!
OK, man kan bråka om det. Vad är en lämplig ersättning? 1000kr? 2500kr? Jag har svårt att se mer värde i en så gammal panna. Och där går i alla fall gränsen för vad jag anser min tid vara värd för att bråka med andra människor som förmodligen inte haft något uppsåt att luras.

Hemmakatten skrev:
Om man inte kan lite på objektbeskrivningarna, kan man väl lika väl struna i dem och bara skriva ett visningsdatum så får alla döma själva på visningen....
Efter att ha läst en hel del objektbeskrivningar, tittat på husen, försökt lära mig hur människor tolkar saker samt hur saker beskrivs så är det inte en helt oangenäm tanke. :) I synnerhet årtalshysterin är något som definitivt borde vara ett måste att det styrks av kvitton, fakturor eller liknande.

Jag tycker nog att objektbeskrivningarna borde kunna bli mycket mindre "spatiösa" och mer varsamt beskriva huset så att man har en utgångspunkt när man kommer till visningen. Då slipper man se laminatgolv kallas för "exklusiv ekparkett", "altaner i söderläge" som i själva verket ligger åt nordost, "härligt stor och rymlig övervåning med stort allrum" som sedan visade sig vara 1,75 i takhöjd etc.
 
ALLA tolkar det inte så. Sen är det oftast mycket lätt att se eftersom det står på tillverkningsskylten som oftast sitter ganska synligt på pannan. Men visst när vi installerade en begagnad panna och sen sålde så skrev vi att elpannan var installerad 2003 men att den var begagnad av årsmodell 1999 för att slippa tjafsa om det efteråt.
 
Att vara misstänksam när man tittar på hus och ifrågasätta istället för att blint lita på allt som sägs och skrivs tror jag ger en bättre bild av det hus man tittar på.
 
Utan någon kunskap om pannor, så skulle jag ändå lita mer på en fungerande panna från 67 än en fungerande panna från 84...
 
Hej,

Trist! Jag tycker det är synd att man skall vara så j-vla cynisk jämt och förutsätta att folk skall lura en.

Jag tycker att inst. 1984 tydert på att den köptes då också och att man som köpare blir lurad medvetet.

Vem tror att om man säljer en bil tex som man köp 2000 men bilen är av 2001 års modell att man prålglar ut den som 2000 bil???? INGEN! Vad vill jag säga med detta jo att det UPPENBARLIGEN är så att säljaren är medveten om att han är j-kligt ful!

trist att all gammal hederlighet i sverige är borta!
 
Innan vi dömer någon och kallar dem väldigt fula, så måste man ju försöka ta reda på vem som installerade den där pannan för 23 år sedan. Hur många gånger har huset bytt ägare? Och vem är det som säljer? Är det ett dödsbo som försökt hitta rätt i alla papper, eller är det människor på väg till "hemmet" som inte är helt klara i skallen längre? Och vad har de egentligen vunnit på att påstå detta? Blev huset mer värt med en panna från 84 istället för en från 1967?

Att hederlighet är mindre vanligt förekommande idag vet jag inte om det är rätt att påstå. Det fanns hästskojare och annat förr i världen också.
 
OK- om det var så att säljare själv köpt huset med felaktig info låt gå, då kanske man inte skall vara så hård.

Jag tror dock att om man bor i ett hus ett tag så vet man nog ålder o så på sina saker även om han själv köpt huset med felaktig info.
 
Jag inbillar mig att man försöker lyfta fram allt som är positivt i en objektbeskrivning. Att pannan är installerad 1984 låter positivare att skriva än att pannan är från 1967. Är det ett helt tokigt resonemang?
 
Nej, jag tror (vet dock ej ifdetta specifika fall såklart) att man som säljare resonerar precis så och därmed vilseleder lite avsiktlig (därav mina starka ord tidigare).

Jag tycker detta är fel, men vet inte riktigt hur man får bukt med det. En sak är ju att måla upp ett rum som smakfullt mm det kan ofta köpare se själv men rena årtal, renoveringar mm är ju svårt att kolla. Om man som köpare skulle kolla upp allt skulle ju ett husköp ta 6mån. En besiktningsman kanske borde kontrollera alla uppgifter mer noga, fråga om saker man som köpare inte tänker på då de har detta som jobb.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.