Hej! Har råkat på en trapprenovering och gett mig på att dra av mattan, och under denna finns en skumgummibeläggning som inklusive lim är ca 1-2mm djup - jag upplever inte att det är någon svikt i den och tror inte materialet har nämnvärd uppsugningsförmåga.

Vidare under limmet ligger sedan vad jag tror är spackel med någon tunn korgmönstrad historia som spacklet hällts på. Det finns alltså inte en träyta att jobba sig ner mot uppifrån utan denna måste sitta djupare, varför den då också måste ligga nedanför både fram- och baklist.

Nu till frågan - vill renovera med lundbergs trappsteg som ju bara läggs ovanpå. Tror ni man verkligen måste ta bort skumgummit eller kan man bara limma dem direkt ovanpå? Någon som har liknande erfarenheter?


Trappa under renovering med bortriven matta och synligt skumgummi och rester av lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som drar bort en bit av en gammal skumgummimatta för att avslöja lim och spackel på en trappstegsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av skumgummibeläggningens tjocklek under borttagen matta vid trapprenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Nu till frågan - vill renovera med lundbergs trappsteg som ju bara läggs ovanpå. Tror ni man verkligen måste ta bort skumgummit eller kan man bara limma dem direkt ovanpå? Någon som har liknande erfarenheter?
du kan inte limma på skumgummit[/QUOTE]
 
T tergo skrev:
du kan inte limma på skumgummit
[/QUOTE]

Utveckla gärna. :)
 
Jag tycker att det ser ut att vara en linoleum-matta under heltäckningsmattan. Det du kallar "spackel" är isåfall linoleum, och det du kallar "korg" är väven som håller ihop det. brun elelr grå linoleum är klassisk beläggning i trappor.

Det måste bort.
 
Utveckla gärna. :)[/QUOTE]
du måste limma på ett underlag som sitter ordentligt fast, annars blir det nog misslyckat och du får göra om jobbet
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker att det ser ut att vara en linoleum-matta under heltäckningsmattan. Det du kallar "spackel" är isåfall linoleum, och det du kallar "korg" är väven som håller ihop det. brun elelr grå linoleum är klassisk beläggning i trappor.

Det måste bort.
Tack för info! Osäker på hur jag ska åstadkomma det då trappnosen sitter i höjd med linoleumet, får väl kapa i led med den då och jag är osäker på hur långt ner själva träet ligger, den här är nog ev upp till 1cm djup.

Varför behöver man avlägsna det? Jag menar, trappsteget borde ändå gå att limmas fast och fogas ovanpå, eller? Den är inte tillräckligt tjock för att det ska bli rörelse.

Renoveringen blir med laminatsteg i mdf så det är inte premium-renovering i dagsläget, då hade jag inte övervägt det utan bytt ut hela trappan istället.
 
T tergo skrev:
Utveckla gärna. :)
du måste limma på ett underlag som sitter ordentligt fast, annars blir det nog misslyckat och du får göra om jobbet[/QUOTE]

Tack! Ska konsultera runt och se hur jag ska göra. Är just nu osäker på om jag vågar mig på att göra mer skada på trappsteget men antar det landar i att jag får såga loss trappnos och baklist.
 
Linoleumet är ett naturmaterial och du riskerar "intressanta effekter". Under vissa omständigheter börjar linoleum lukta "gammal fyllespya". Men om du får det slätt och får tag på ett lim eller tejp som funkar med linoleum kan det väl funka.

Ja, det är det normala, att linoleummattan är nedsänkt.
 
  • Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Tack! Då vet jag och vågar mig kanske på att attackera trappnosen för att kolla om jag kan ”bräcka” bort mattan.
 
Finns noll chans att den är går att lossa, så får bli att försöka hitta ett lim som kan funka. Jag tänker nog försöka lägga trappan ovanpå gula skumgummit på övriga steg och bara spackla till och slipa det steg jag utsatt för misshandel…

Närbild på skadat trappsteg med exponerat gult skum och fragmenterat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
Finns noll chans att den är går att lossa, så får bli att försöka hitta ett lim som kan funka. Jag tänker nog försöka lägga trappan ovanpå gula skumgummit på övriga steg och bara spackla till och slipa det steg jag utsatt
Prova med varmvatten, mina steg var lätta att dra bort
 
Det här sitter som berget och själva materialet känns mer som hårt spackel än en sammanhängande matta. Hade någon sagt till mig att det var en flätad grund med flytspackel ovanpå hade jag trott dem. Får bli att ta in offerter för referens också för att se om ett proffs kan göra det ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.