Buskfyggaren
Vi kollar på ett hus byggt i slutet av 70-talet. Det är platta på mark med uppreglat golv.

I besiktningsprotokollet har besiktningsmannen kollat närmre på golvkonstruktionen och där står:


"Byggnadsdel- Uppreglat golv på betongplatta på mark

Konstruktionsdel- Träregegel samt ytterväggssyll

Konstruktionsuppbyggnad- Betongplatta på mark, träreglar, tryckimpregnerad väggsyll, isolering, golvspånskiva, övergolv.

Kommentar: Vid konstruktionskontroll av det uppreglade golvet togs två provhål upp. I kök uppmättes fuktkvoten (FK) i träregel mot mark samt ytterväggssyll till mellan 14-16% Det noteras att ytterväggssyllen är tryckimpregnerad vilket i vissa fall kan avge oönskad lukt. I provhål i klädkammare uppmättes relativ luftfuktighet (RF) till 61%. Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot (FK) eller ca 70-75% i relativ luftfuktighet (RF)"


Något att oroa sig för? Fuktkvoten han mätt ligger ju inom gränsvärdet för mikrobiell påväxt.
 
Det ända mätningen gör är att verifiera hur tillståndet är direkt vid mättillfället. Man behöver göra flera mätningar för att kunna dra någon bra slutsats. Är värdet på väg ner eller uppåt? Hur ser det ut på olika säsonger under året?

Det man kan konstatera driekt är att det finns en förhöjd risk med problem.
 
Den typen av konstruktion kommer alltid att vara fuktig. Jag skulle gå på lukten och ev göra några fler mätningar om huset var mitt. Det skulle inte avskräcka mig för ev köp
 
Om ni budgeterar för syllbyte och ev. installation av ventilationsgolv (och ev. förbättrad ventilation om man inte redan arbetat med det) så är det ju inte så mycket att fundera på. Men om ni inte är beredda på dessa typer av renoveringar är det nog bättre att kolla på andra kåkar!
 
När ni budar ha då det inräknat i priset med syllbyte inklusive byte alla golv.
Hur ni än vänder på det så den dan ni ska sälja så kommer nästa köpare att ha det med i beräkningen om inte ni bytar.
 
Buskfyggaren
Tack för svaren! Det blev tyvärr inte att vi köpte huset dock.

Av ren nyfikenhet, om man har den här typen av golvkonstruktion och den är "fräsch" dvs inga förhöjda fuktvärden och fuktskador, finns det något ingrepp man kan göra (utan att riva upp hela golvet) för att hålla den i bra skick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.