Hejsan. Vi ska sätta helt ny fasad. I samband med med ska vi riva bort den gamla fasaden. Eftersom huset är från 1940 så är det idag oisolerat.
Jag pratade med snickaren och han sa att jag har möjlighet att välja hur tjock isolering jag vill ha. Kan välja från 70mm upp till 200mm (förutsättningar finns)
Han själv rekommenderar att jag ska köra på 200mm eftersom att det är möjligt och att jag kan det.
Spontant tycker jag att det låter väldigt tjockt och mycket. Behöver jag verkligen så mycket isolering. Idag har vi ju ingenting.
Vad hade ni valt? Är de lika bra att isolera ordentligt? Kan de finnas nackdelar med det?

Tacksam för svar
 
Vad är det för stomme?
Att bygga bort takutsticket kan ju helt förstöra husets estetik/utseende, så tänk efter noggrant. Ngn bild?
 
Bra inpunkt! Det är pulpetttak. Så det är ju dumt att bygga bort för mycket.
Jag tolka att han mena att det är tomt därunder. Husets fasad kommer när det är klart sticka ut 8-9cm mer än vad det gör idag.

Jag undra mer om de finns några nackdelar med att köra så tjock isolering?
 
Larsa Larsa skrev:
Vad är det för stomme?
Att bygga bort takutsticket kan ju helt förstöra husets estetik/utseende, så tänk efter noggrant. Ngn bild?
Håller med Larsa. Du måste förmodligen justera takstolarna också för att det ska bli snyggt men tänker ni byta tak samtidigt är det inget problem.
 
Du kan väl inte ha en helt ihålig stomme, eller missuppfattar jag? Jag förutsatte att det var en murad stomme eller en plankstomme eller liknande. Kan ju iof vara dåligt isolermaterial som kan bytas ut?

Att tilläggsisolera ett gammalt hus kan vara lite vanskligt gällande fukt, och det finns inget svart på vitt svar där. Men att få 200mm isolering är ju kanon. Hur är isoleringen i taken?
 
Isoleringen i taket tror jag inte är någon vidare.. Jag öppnade upp där när vi köpte huset 2019 och då vart de lite gammal isolering lite huller om buller. Jag tror de kastat runt det på taket. Taket ska inte bytas men slänga på extra isolering i taket kan jag nog passa på att göra
 
Såhär ser taket ut.
 
  • Bild på en husfasad vid skymningen, takfot och snöfläckar på taket syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ta reda på hur väggen är uppbyggd, finns ingen beskrivning måste du öppna upp någonstans. Man kan inte tilläggsisolera utanför en luftspalt det är i det närmaste meningslöst. Dessutom torde dina största värmeförluster ske genom taket om vinden är dåligt isolerad.
Kan det inte vara så att du har en isolering med spån i väggen som sjunkit ihop och skapat ett tomrum i den övre delen?
 
De ser ut såhär på insidan.
snickaren sa precis att på denna sida kan han tyvärr bara isolera med 70mm . Annars försvinner för mycket av takfoten :(
70 är i tunnastes lagret. Men de är bättre än ingenting?
 
  • Snedtak med 70mm isolering invid en takfot, synlig genom en öppning i väggen, med en mätpinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är väl bättre än ingenting. Men är ju isolering i väggen, bara att öka på med 70
 
Vad är det för fyllnad i väggen? Sitter panelen direkt mot densamma? Är det en gammal sommarstuga? De 40-talsväggar jag hanterat är mycket olik din.
 
Det är ett funkishus från 1940 tal.
Finns absolut ingen isolering alls i väggarna nu.
Vi har frusit på vintern och blivit överhettade på sommaren. Nu såg vi att de finns bara möjlighet att sätta 70 isloering (vilket borde vara en klar förbättring gentemot idag)
På baksidan dock där vind och väder för mestadels kommer ifrån kommer vi sätta 140 isolering. Detta för att vi ändå ska förlänga taket på baksidan vilket gör att det går.
Kommer det att hjälpa mycket? Eftersom att mest blåst kommer därifrån?
 
Ser ut som gammal skumisolering,det har jag i mitt hus från -39
 
De stämmer. Men inget av skummet va typ kvar. De va bara på vissa platser de fanns skum kvar
 
Du ska förstås sätta så mycket isolering som möjligt. Det går inte att isolera för mycket, i praktiken. Det går säkert att förlänga takfoten lite så att du kan få på lite mer på långsidorna också. När ni renoverar på insidan lägger du till lite där också.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.