Hej!

Jag är i färd med att köpa en ny elbil. Men innan jag beställer denna bil så var det en tanke som precis slog mig.

Tänk om min villa inte klarar av att ladda denna bil?

Har nyligen flyttat in i mitt hus och har noll koll på saker som rör el och faser hit och dit.

Det är en vanlig Svenssonvilla med bergvärmepump och hela faderullan.

Kan jag trycka på ”beställ elbil knappen” och räkna med att laddning av bilen kommer gå att lösa? Eller borde jag undersöka elen i villan närmare innan jag beställer bilen?

Behöver inte ha super mega high speed laddning utan en vanlig laddbox blir väll bra :)
 
Redigerat:
Det är inga problem, jag laddar på 16 A huvudsäkring vilken är det minsta som finns. Tänk bara att köpa en laddbox som läser av effektförbrukningen i realtid och anpassar laddningen efter övrig behov av ström i fastigheten. Har man inte det finns det risk att säkringarna går.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Vad har du för huvudsäkring? Hur stort är huset? Det som möjligen kan bli problem är att ladda på hög effekt när det är mycket annat som drar el. Exempelvis om huset är stort och dåligt isolerat och det är kallt ute. Med det sagt tror jag det tillhör det sällsynta att du ofta skulle få problem att ladda. Jag har 20A huvudsäkringar och brukar ställa laddaren på 6A. Då behöver jag inte fundera på om jag kan använda ugnen när jag laddar. Sedan går det att ställa upp laddströmmen om det är något speciellt som gör att jag vill ladda snabbare.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
Stort tack huggan och Avemo för era svar!

Detta var första gången jag hörde ordet huvudsäkring.

Loggade in på mina sidor hos elnätbolaget och där står det:

Elnätsavtal: 25A
Säkringsstorlek: 25

Så antar att det är huvudsäkringen?

Villan är ca 200 kvm + litet gästhus.

Då borde väll allt vara lugnt?
 
Om du går på Huggans förslag och skaffar en laddbox med inbyggd effektvakt kan du ladda helt utan att bry dig. Går du på mitt lite enklare förslag finns det en möjlighet att du måste tänka dig för ibland vilka förbrukare du slår på samtidigt. Men att du inte skulle kunna ladda på husets elsystem finns inte i min begreppsvärld i alla fall.
 
  • Gilla
Quest och 2 till
  • Laddar…
Perfekt! Skönt att höra att det kommer gå. Blir kanske en sån där effektvakt när det väl blir dags för laddboxen. Är ju nästan ett års väntetid på elbilar så finns ju tid att undersöka laddboxar när man väntar på bilen.

Tack igen för svar!
 
  • Gilla
Zharz
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Perfekt! Skönt att höra att det kommer gå. Blir kanske en sån där effektvakt när det väl blir dags för laddboxen. Är ju nästan ett års väntetid på elbilar så finns ju tid att undersöka laddboxar när man väntar på bilen.

Tack igen för svar!
Ja jag som är elektriker med flerårig erfarenhet att sälja/ montera laddboxar. kan verkligen rekommendera en laddlösning som inkluderar lastbalansering. Det är så mycket viktigare än färg o form o någon tusenlapp hit eller dit.

Det är min rekommendation men man gör ju som man vill. Det finns ju alltid några som tycker de vet bättre än vi som jobbar med det.;)
 
  • Gilla
Quest och 3 till
  • Laddar…
Min tanke är att vi kommer att ladda på natten och att vi då inte använder så mycket spis, vattenkokare och bastu. Vi kommer att ha en laddkapacitet på 11 kW och valde faktiskt den billigaste laddboxen vi kunde hitta. Funkar det inte så får vi väl ställa om den till en maxladdning på 5 A. Det kommer att vara sällan som bilen kommer hem helt urladdad och måste laddas full till nästa morgon.
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Min tanke är att vi kommer att ladda på natten och att vi då inte använder så mycket spis, vattenkokare och bastu. Vi kommer att ha en laddkapacitet på 11 kW och valde faktiskt den billigaste laddboxen vi kunde hitta. Funkar det inte så får vi väl ställa om den till en maxladdning på 5 A. Det kommer att vara sällan som bilen kommer hem helt urladdad och måste laddas full till nästa morgon.
När det gäller förbrukningen kan den ändå vara högst under natten även om man inte använder hushållsmaskiner då TS har värmepump. Men som du säger får man bara dra ner maxbelastningen och byta någon säkring i värsta fall.
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
harry73
E Elajomannen skrev:
är min rekommendation men man gör ju som man vill. Det finns ju alltid några som tycker de vet bättre än vi som jobbar med det.;)
Den offerkofta passar dig dålig.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Den offerkofta passar dig dålig.
What?
 
harry73
E Elajomannen skrev:
What?
Att klaga att folk inte håller med innan någon överhuvudtaget sagt emot.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det som kan bli problem är om du ibland måste ladda med hög effekt inom kort tid och du under samma tid behöver använda mkt effekt i huset också. 25A huvudsäkring tyder på att något drar lite kräm i huset och det är inte säkert att du kan säkra upp ( och då blir det nog dyrt).

så om du inte ser risken att behöva ladda snabbt så bör det funka fint. Kan även vara så att du idag hade klarat dig på 16A och att du har 25 sedan före bergvärmen eller så om huset värmdes på ren el. Då kanske du har stora marginaler!

ett tips kan då vara att kolla din förbrukning! Lite beroende på vad du har för mätare kanske en ligger kan funka. Lite kul att fiffla med också! Www.energibutiken.se (tror jag stavat rätt) har jag köpt en logger1010 som kan läsa ut data direkt ut mätare och logga. Intressant att se hur lasten på olika faser ser ut över dygnet… har du tur kanske du till och med kan säkra ner till 20A och spara nån tusing om året
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
25A huvudsäkring tyder på att något drar lite kräm i huset
Eller så hade huset eluppvärmning en gång i tiden och är säkringen iom bergvärmepumpen överdimensionerad
 
  • Gilla
Dauen och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller så hade huset eluppvärmning en gång i tiden och är säkringen iom bergvärmepumpen överdimensionerad
Jepp, som jag skrev ovan... ;-)

"Kan även vara så att du idag hade klarat dig på 16A och att du har 25 sedan före bergvärmen eller så om huset värmdes på ren el. Då kanske du har stora marginaler!"
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.