Är det inte en SI-skruv eller SI-mutter? Hur funkar en bult ihop med en momentnyckel?
 
  • Haha
  • Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
M
nanowire nanowire skrev:
De har en förening som ordnar regelbundna gruppresor till Paris där de provar dom mot SI-bulten. Har jag hört.
Vad skall man med en momentnyckel till bultar, de saknar ju gängor?
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vad skall man med en momentnyckel till bultar, de saknar ju gängor?
Det må vara sant, men jag tror ungefär 100% av trådföljarna vet vad som åsyftas
 
  • Gilla
husägaren TS och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ni som då köper/äger momentnycklar, har ni kontrollerat att de ger rätt moment? Och hur ofta gör ni om kontrollen/kalibreringen?
Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.

Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...ja och ändå är ni nu två som rekommenderar köp av den större momentnyckeln trots att ingen vet vad den ska användas till. Momentnyckel köper man efter det moment som ska dras, inte efter storleken på hylsfästet.
Haha du läser ju som en kratta! :D ändå lyckades du få in 5+ likes, imponerande:surprised:

Om du läser min post igen så inser du att jag varken rekommenderar eller inte rekommenderar momentnyckel. Men om det ska användas på bilen så anser jag att 3/8 känns som klenaste laget (oavsett moment), iallafall om man vill använda den till upphängningen, hjulbultar eller tändstift . Vad använder du för momentnyckel på bilen?

Köparen har inte förklarat vad den ska användas till men jag antar att hen kan själv filtrera vilken information som är relevant.
 
useless useless skrev:
Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.

Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
Absolut, det är jag helt med på. Mest lite nyfiken på om/hur ofta folk faktiskt gör detta eller om de, precis som du är inne på, inte tycker att det spelar så stor roll.
 
useless useless skrev:
Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.

Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
Har hört det där med men samtidigt har man läst om momentnycklar som varit rejält off efter par år så jag misstänker att det är där kvalité och därmed också pris kommer in i bilden. Eller så har det bara varit defekta nycklar.

Aja, jag har klarat mig så här långt utan, då kan jag klara mig utan ett tag till :)
 
S snowjim skrev:
Vad använder du för momentnyckel på bilen?
Jag har tre momentnycklar och använder den som passar bäst till det åtdragningsmoment som är aktuellt. Den av dessa jag inte använt på bilen är den minsta, 0-25Nm, den är dock bra att ha på MCn.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har tre momentnycklar och använder den som passar bäst till det åtdragningsmoment som är aktuellt. Den av dessa jag inte använt på bilen är den minsta, 0-25Nm, den är dock bra att ha på MCn.
Jo jag har förstått det, men vilken av nycklarna(om alls) är det främst du avänder till de områdena jag angav? d.v.s tändstift, hjulbultar och underred(krägningshämmare, bromsok, fjäderpacket).

Vilka momentnycklar är det du äger?
 
S snowjim skrev:
Jo jag har förstått det, men vilken av nycklarna(om alls) är det främst du avänder till de områdena jag angav? d.v.s tändstift, hjulbultar och underred(krägningshämmare, bromsok, fjäderpacket).

Vilka momentnycklar är det du äger?
Till de sakerna du räknar upp använder jag inte momentnyckel.
 
H
Känns som att det är dags för en egen tråd om privatpersoners nytta av momentnycklar..
 
  • Gilla
mahus och 7 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vad skall man med en momentnyckel till bultar, de saknar ju gängor?
Jag är inte med i föreningen, du får fråga någon som är det ;)
 
useless useless skrev:
Är det inte en SI-skruv eller SI-mutter? Hur funkar en bult ihop med en momentnyckel?
Nu gissar jag bara men kanske Newtons ande håller emot i andra änden?
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Till de sakerna du räknar upp använder jag inte momentnyckel.
Haha hal som en ål, så vilken momentnyckel skulle du säga att du använder mest på bilen?
 
Redigerat:
S snowjim skrev:
Haha hal som en ål, så vilken nyckel skulle du säga att du använder mest på bilen?
Startnyckeln? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Beretic och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.