6 041 läst · 51 svar
6k läst
51 svar
Den stora tråden om momentnycklar och hylsor
Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:tveksamt skrev:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.
Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
Haha du läser ju som en kratta! ändå lyckades du få in 5+ likes, imponerandeMathiasS skrev:
Om du läser min post igen så inser du att jag varken rekommenderar eller inte rekommenderar momentnyckel. Men om det ska användas på bilen så anser jag att 3/8 känns som klenaste laget (oavsett moment), iallafall om man vill använda den till upphängningen, hjulbultar eller tändstift . Vad använder du för momentnyckel på bilen?
Köparen har inte förklarat vad den ska användas till men jag antar att hen kan själv filtrera vilken information som är relevant.
Absolut, det är jag helt med på. Mest lite nyfiken på om/hur ofta folk faktiskt gör detta eller om de, precis som du är inne på, inte tycker att det spelar så stor roll.useless skrev:Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.
Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
Har hört det där med men samtidigt har man läst om momentnycklar som varit rejält off efter par år så jag misstänker att det är där kvalité och därmed också pris kommer in i bilden. Eller så har det bara varit defekta nycklar.useless skrev:Det beror väl lite på vad man ska använda den till? I de allra flesta fall där skruvar/muttrar ska momentdras är det av två anledningar:
1: Skruvarna/muttrarna ska dras med samma moment, t ex i topplocket på bilen. Det absoluta momentet är då inte det viktigaste, så det spelar inte så stor roll om nyckeln felar några procent.
2: Skruven/muttern ska dras tillräckligt hårt. T ex muttrarna som håller fast drivaxeln i hjulnavet. Dom ska momentdras till ett högt moment för att säkerställa att dom sitter tillräckligt hårt. Då spelar det inte heller någon roll om det absoluta momentet felar några %.
Sen finns det det tredje fallet då momentet verkligen spelar roll, men som hemmamekare stöter man i princip aldrig på det. Möjligen om man skulle ge sig på att renovera automatlådan på bilen, men då får man väl kalibrera skaftet...
Aja, jag har klarat mig så här långt utan, då kan jag klara mig utan ett tag till
Jo jag har förstått det, men vilken av nycklarna(om alls) är det främst du avänder till de områdena jag angav? d.v.s tändstift, hjulbultar och underred(krägningshämmare, bromsok, fjäderpacket).MathiasS skrev:
Vilka momentnycklar är det du äger?
Till de sakerna du räknar upp använder jag inte momentnyckel.S snowjim skrev: