Vad tror ni? Är detta mögel?
 
  • Mögel på träyta vid en listen i en hörna med tydliga svarta prickar och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv och botten av en trävägg med svarta fläckar som kan vara mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trälist med möjlig mögelpåväxt vid en dörrtröskel på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med fläckar som kan vara mögel nära stolben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej.
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej.
Men hur vet du det? Tänker på första bilderna där det är svart vid träet? :thinking:
 
Det ser mer ut som smuts rent allmänt............
 
bild 1) smuts
bild 2) möjligen lim
bild 3) lasyr?
 
S Stefan1972 skrev:
Det ser mer ut som smuts rent allmänt............
man kan ta på de svarta utan att de geggar av sig på händerna, alltså det är helt torrt men det har gått in i träet också
 
useless useless skrev:
bild 1) smuts
bild 2) möjligen lim
bild 3) lasyr?
men lim kan det väl inte va? Man ser att det går in i själva träet?
 
Smuts, ej mögel.
Tvätt/slipa bort om det stör.
Ytbehandla träytan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kakmonsterarg skrev:
man kan ta på de svarta utan att de geggar av sig på händerna, alltså det är helt torrt men det har gått in i träet också
jo men ett trä som är naket på det där viset påverkas av tid och längd precis som allt annat. Rena trägolv som är helt obehandlade måste skuras relativt ofta men det är i praktiken omöjligt att hålla det "trärent"
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kakmonsterarg skrev:
Vad tror ni? Är detta mögel?
Spelar det någon större roll vilken typ av smuts det är? Störs du av det får du väl "tvätta" bort det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tack jättemycket för svaren båda två! Jag kanske kan ta en närmare bild så man kan va säker? I samma hus så luktar det nämligen mycket källardoft, så därför jag var misstänksam mot dessa ”fläckar”. Men ni tror då inte att det är mögel? Även fast trät inte är slätt utan det svarta har gått in i trät. Ska tillägga att taket på våningen under hade en 20 år gammal vattenskada, så därför jag är orolig.
 
Golvet ser mer ut som nån med konstant skitiga kläder och skor suttit på samma ställe länge. Precis som en dörrkarm blir skitig på ett ställe där man tar mycket och den aldrig torkas ren. Att man under lång tid påverkar material med tillförd smuts.
Lite svårt att säga om man inte vet nånting om nånting.
Har ts bott där länge eller nyinflyttad eller vad?
 
S Stefan1972 skrev:
Golvet ser mer ut som nån med konstant skitiga kläder och skor suttit på samma ställe länge. Precis som en dörrkarm blir skitig på ett ställe där man tar mycket och den aldrig torkas ren. Att man under lång tid påverkar material med tillförd smuts.
Lite svårt att säga om man inte vet nånting om nånting.
Har ts bott där länge eller nyinflyttad eller vad?
Det är en person med rullator som bott där i 20 år, men undrar mest över fläckarna som är mindre vid träet på dom första bilderna. Det är en viss källardoft i huset nämligen som sätter sig på kläderna.
 
jo jag förstår att du kan vara orolig men detta är inte mögel på något vis. Påväxt på trä ser till slut ut som brödmögel. Man ser sporerna så att säga, det ser lurvigt ut typ och innan det börjar skapa otrevligheter så syns det garanterat.
Vill du få det där bättre så handlar det nog om att åtgärda ytskikten. Slipa måla och ev slipa golvet helt och hållet. Det har varit "ostädat" alldeles för lång tid för att man ska kunna börja om med enbart städning.
Jag är "bekant" med flera människor som bor sådär och ja det luktar.....Av allt. En luktar som han sover i en kattlåda konstant och nej jag vill inte veta hur det ser ut inne hos han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.