Vi har ett tidigt 70-talshus.
Elförbrukningen har nu i december legat på cirka 140 kWh i snitt per dag. En dag i december var det dock runt 50 kWh. De senaste två dagarna nu i januari har det varit 56 respektive 53 kWh. Dagarna innan dess 119 kWh respektive 137 kWh. Relativt lika temperatur alla dagarna och ingen direkt skillnad i hur vi upplever att vi har förbrukat elen.

Hur kan det skilja runt 80 kWh från dag till dag, utan att vi gjort något annorlunda? Är det fel på mätaren? Är 140 eller 50 kWh det orimliga i vår situation?

Huset:
Övervåningen cirka 100 kvadrat med två nya element (termostat runt 20 grader, cirka 1500 watt). Luftvärmepump (runt 21 grader) samt golvvärme i badrum (på cirka 20 grader). Nedervåning i sutteräng på cirka 130 kvadrat med tio originalelement (totalt cirka 5000 watt) med trasiga(?) termostater, dock inställda på läge 1 av 3, vilket borde ge 33% effekt? Ytterligare tre moderna element med fungerande termostat (runt 20 grader) och cirka 3000 totalwatt. Varmvattenberedare. Avfuktare på kallvind och två frånluftsfläktar (läge 2 av 5). Sju stängda tilluftsventiler och originalfönster.
 
Det låter som en hög förbrukning. Men det låter också som att det borde vara en hög förbrukning. 70-talshus, direktel, dåliga termostater, originalfönster, souterrängvåning. Det är alla omständigheter som kan dra upp förbrukningen. Du borde ha en stor potential för besparing.

Hur varmt är det inomhus och ligger temperaturen stabilt?

I vilket skick är fönstren? Kan de öppnas och stängas utan problem? Drar det kallt från dem?

Hur ser förbrukningen ut för hela månaden? Hur skiljer det från tidigare år?

De två frånluftfläktarna. Var sitter de och hur stort flöde ger de?

Vet du mer om avfuktaren på vinden?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S start79 skrev:
Vi har ett tidigt 70-talshus.
Elförbrukningen har nu i december legat på cirka 140 kWh i snitt per dag. En dag i december var det dock runt 50 kWh. De senaste två dagarna nu i januari har det varit 56 respektive 53 kWh. Dagarna innan dess 119 kWh respektive 137 kWh. Relativt lika temperatur alla dagarna och ingen direkt skillnad i hur vi upplever att vi har förbrukat elen.

Hur kan det skilja runt 80 kWh från dag till dag, utan att vi gjort något annorlunda? Är det fel på mätaren? Är 140 eller 50 kWh det orimliga i vår situation?

Huset:
Övervåningen cirka 100 kvadrat med två nya element (termostat runt 20 grader, cirka 1500 watt). Luftvärmepump (runt 21 grader) samt golvvärme i badrum (på cirka 20 grader). Nedervåning i sutteräng på cirka 130 kvadrat med tio originalelement (totalt cirka 5000 watt) med trasiga(?) termostater, dock inställda på läge 1 av 3, vilket borde ge 33% effekt? Ytterligare tre moderna element med fungerande termostat (runt 20 grader) och cirka 3000 totalwatt. Varmvattenberedare. Avfuktare på kallvind och två frånluftsfläktar (läge 2 av 5). Sju stängda tilluftsventiler och originalfönster.
Låter som ett mätarfel. Jag loggar min förbrukning timme för timme/dag för dag och har aldrig varit i närheten att en dag har 180% högre förbrukning än dagen innan ÄVEN om jag laddar bil/värmer upp spa etc dag 2...
När du sen säger att du inte gör nåt speciellt KAN det inte vara nåt annat än mätarfel.
 
Du har inte värmepumpen i något autoläge så elementen värmer och värmepumpen kyler?
 
A Avemo skrev:
Det låter som en hög förbrukning. Men det låter också som att det borde vara en hög förbrukning. 70-talshus, direktel, dåliga termostater, originalfönster, souterrängvåning. Det är alla omständigheter som kan dra upp förbrukningen. Du borde ha en stor potential för besparing.

Hur varmt är det inomhus och ligger temperaturen stabilt?

I vilket skick är fönstren? Kan de öppnas och stängas utan problem? Drar det kallt från dem?

Hur ser förbrukningen ut för hela månaden? Hur skiljer det från tidigare år?

De två frånluftfläktarna. Var sitter de och hur stort flöde ger de?

Vet du mer om avfuktaren på vinden?
Värmen varierar en del. Runt 21-22 grader på de mätare som sitter i taket uppe och nere. Mycket kallare i övriga rum, kallt i biyta och inte minst badrummen exempelvis.

De flesta fönster sitter generellt skyddade så skicket är helt okej för att vara original. Lite svårt att öppna och har ej tänkt på hur mycket det drar men en del gör det säkerligen.

De två frånluftsfläktarna är Tfsr 125 Sileo Xl som går i läge två av fem. Jag har dragit igen alla tilluftsventiler och stängt igen frånluftsventilerna en del. Avfuktaren är EvoDry 18P, men den bör bara gå i fläktläge nu när fuktnivån är så pass låg men skall dubbelkolla det sedan.

November runt 3300 kWh och december 4300 kWh.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du har inte värmepumpen i något autoläge så elementen värmer och värmepumpen kyler?
Nej, den är på värme, runt 22 grader oftast.

Z Zodde skrev:
Låter som ett mätarfel. Jag loggar min förbrukning timme för timme/dag för dag och har aldrig varit i närheten att en dag har 180% högre förbrukning än dagen innan ÄVEN om jag laddar bil/värmer upp spa etc dag 2...
När du sen säger att du inte gör nåt speciellt KAN det inte vara nåt annat än mätarfel.
Ja, det verkar som att 18 januari har räknats upp till 117 kWh. Övriga dagar sedan dess ligger dock på runt strax över 50 kWh per dag.

Så det känns som mätarfel när förbrukningen är låg, men samtidigt känns den "rätta" högre förbrukningen lite väl hög?
 
Upptäckte att avfuktaren på vinden var inställd på att alltid avfukta över 60%. Jag ändrade kurvan till att tillåta högre procent ju lägre temperatur. Då verkar den ha dragit mycket mindre el (den tycks dra cirka 1,2 kWh vid belastning) och då har förbrukningen minskat till runt 100 kWh per dag i februari.

Så antar att det är en rimlig förbrukning ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.