MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju förberett och klart redan! Borra ett hål under armaturen för det du ska montera och stick sedan in ett VP-rör in upp på vinden. Klamra fast röret och dra i en kabel.
Hej! Vad är det jag har förberett och klart redan?
 
Du har ju hål in på vinden! Här fick jag mecka med 70cm förlängning på borren för att kunna borra hål in på vinden.

hål i takfoten och sedan skjuter du in vpröret i takfotsventilationen.

vad är det som ska monteras och hur ser armaturen ut?
 
  • Gilla
Jodåsatteh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju hål in på vinden! Här fick jag mecka med 70cm förlängning på borren för att kunna borra hål in på vinden.

hål i takfoten och sedan skjuter du in vpröret i takfotsventilationen.

vad är det som ska monteras och hur ser armaturen ut?
Haha, ja du menar så! Ja för jag har inte förberett någonting alls :) Det som skall monteras är Unifi PoE-kameror, börjar med två stycken. Perfekt plats att ha dem under takfoten.

Armaturen?
 
J Jodåsatteh skrev:
Armaturen?
armaturen=kamerahuset = i ditt fall foten på kameran.
 
R
Fattar det som att ts ska montera en poe kamera.
Skippa ftp kabel, kör på vanlig utp installationskabel istället.
Ftp kabel kan bara ställa till med problem om du inte vet exakt hur du ska terminera dessa korrekt.

Tänk bara på att oavsett vilken installationskabel du använder så måste du använda speciella rj45 kontakter anpassade för solida ledare alternativt montera en keystone kontakt och en kort patchkabel efter det
 
R RalleB skrev:
Tänk bara på att oavsett vilken installationskabel du använder så måste du använda speciella rj45 kontakter anpassade för solida ledare alternativt montera en keystone kontakt och en kort patchkabel efter det
Jag drog installationskabel från patchpanel till en

https://www.kjell.com/se/produkter/...ggande-utp-natverksuttag-cat.-6-1-port-p68894

som ligger i takfoten ovanför kameran, sedan en kort patchkabel till kameran.

Finns det rj45 kontakter för installationskabel kanske det är ett enklare alternativ.
 
J Jodåsatteh skrev:
Har inte riktigt bestämt modell på kameran än, men antagligen denna [länk]
Har ingen erfarenhet av just Unifikamerorna, men fundera på om det verkligen är värt extra pengen för motor-zoom. Monterar du kameror i takfoten är det ändå översiktsbilder du får och det är lite knepigt att zooma in ansikten osv ändå då kameran sitter för högt för det.
 
R
Gjort likadant med mina Reolink kameror, dragit kabel ifrån patchpanel i garaget till kamerorna som är monterade i takfoten.
Kör Poe, använde dock rj45 kontakter till kamerorna då de använder vattentät skruvkoppling anpassad för rj45.

Dessa kontakter är anpassade för solid cat6 installationskabel.

https://www.jula.se/catalog/hem-och...k/natverkskablar-uttag/rj45-kontakter-004162/

Edit: De är även smidiga när man sätter access punkter i taket och inte vill sätta ett nätverksuttag brevid utan vill ha en dold kabel installation.

Obs! Även om kontakterna är gjorda för solid ledare så är de inte lämpade för kablar som du kommer koppla in och ur hela tiden. Dvs rena patchkablar.
Utan de är gjorda för fasta installationer där man inte kommer plugga in och ur de hela tiden.
 
Redigerat:
R RalleB skrev:
Fattar det som att ts ska montera en poe kamera.
Skippa ftp kabel, kör på vanlig utp installationskabel istället.
Ftp kabel kan bara ställa till med problem om du inte vet exakt hur du ska terminera dessa korrekt.

Tänk bara på att oavsett vilken installationskabel du använder så måste du använda speciella rj45 kontakter anpassade för solida ledare alternativt montera en keystone kontakt och en kort patchkabel efter det
Attans. Jag beställde FTP-kabel samt passande kontakter i morse. Snackade med någon på Kjell o Co's chatt som tyckte det var en bra idé med både den kabeln och kontakterna. Har kontakterat en del nätverkskabel redan, dock ej FTP. Bör jag byta kabel till en UTP?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har ingen erfarenhet av just Unifikamerorna, men fundera på om det verkligen är värt extra pengen för motor-zoom. Monterar du kameror i takfoten är det ändå översiktsbilder du får och det är lite knepigt att zooma in ansikten osv ändå då kameran sitter för högt för det.
Ja, den kameran är dyr som fan. Dock så är det den enda i UniFi's sortiment med 4K. Har en stor uppfart där jag vill kunna se detaljer, så zoomen tänkte jag faktiskt inte använda alls. Känns trist att behöva betala för motor-zoom men ja, 4K vill jag ju ha :)
 
R RalleB skrev:
Obs! Även om kontakterna är gjorda för solid ledare så är de inte lämpade för kablar som du kommer koppla in och ur hela tiden. Dvs rena patchkablar.
Utan de är gjorda för fasta installationer där man inte kommer plugga in och ur de hela tiden.
Dessa blev jag rekommenderad att skaffa, så det gjorde jag. Är det något av det jag bör byta?
 
  • Bild på en vit Cat.6 S/FTP-nätverkskabel och RJ45-kontakter för kabeln, med priser och artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.