Hej,

Jag ser på bilden att alt 2 kan funka, om du sågar ut en rundel av skåpets tak kan du ta ett flexibelt rör och dar upp det mot passbiten.

Jag tror också det kan vara bra att ha en justerbar ventil om dom nu får för sig att justera ventilationen. Då måste det sitta ett rör mellan hål och ventil, annars är det ingen poäng.

Om du gör det blir nog OVK inga problem.

Men . . . jag tror du har ett större problem som nog OVKn skiter i - din fläkt båser ut all os som inte fastnar på filtrer och ALL vattenånga i skåpet. Om skåpet är stängt när fläkten går blir moståndet att blåsa mot högt, och du får dåligt flöde i fläkten. För att avhjälpa det kan du köpa en fläktslang (oftast grå) av lämplig diameter som passar på utblåset. Fäst med slangklämma. Den leds sedan upp genom skåpet (gör urtag ur hyllorna så slangen kan passera utan att böjas eller klämmas ihop). Hålsåga ur även för denna slang ut skåpets tak. Led fram den till ett galler med stos som monteras i takanslutning. Det blir alltså ett hål för frånluft där det suger ut, och ett för utblås från fläkt.

Var noga med att dra fläktslangen så att fläkten blåser tillbaka ut i rummet, om den blåser in i skåpet eller i utrymmet bakom takanslutningen blir det kondens och skit där som inte är bra för stommarna på sikt.

Jag har haft ett liknande problem men hade ingen bra takanslutning att såga i. Det slutatde med att jag kapade skåpsluckan i överkant så att översta hyllplanet var "öppet". Där satte jag tillbaka den avsågade biten som passbit (uppochned för att slippa se den sågade kanten), och körde flexibel slang från bakre väggen fram till en ventil i passbiten. Utblåset från fläkten ledde jag upp till samma hyllplan, sedan fram mot passbiten och fäste med slangklämma mot ett galler med stos. MYCKET JOBB men det blev bra. Slang och ventiler mm är billigt så det är ingen större kostnad.

Kolla vad fläkten tål för belastning, det kan vara så att den inte gillar tunga grytor och brakar ned, kan vara optimalt med ett hyllplan strax ovanför istället.

Jag tror du har självdrag i väggen. Förmodligen därför man installerat en kolfilter, den får vanligtvis inte anslutas till självdragshål. Men den behöver blåsa någonstans.

Den som gjorde den installationen var inte den skarpaste kniven i lådan. Men å andra sidan - lagar man inte mycket mat så är det kanske ett mindre problem egentligen. Ett alternativ om du inte är intresserad av ventilation, fläktar och omfattande matlagning är att ta bort kolfilterfläkten och köpa en passiv kökskåpa utan fläkt och ansluta den direkt mot självdragshålet.

Exempel på detaljer, exakt vilka du skall välja och hur dom passar ihop är ett litet detektivarbete:

https://bolist.se/produkt/galler-med-stos-125-vit-flexit-aluzink-stal-st/

https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/flexror-drasuten-125mm-05met.html

https://www.bauhaus.se/kok-ventilat...MIiYfwxI2k5wIVjqiaCh1uqgIVEAQYASABEgI3VPD_BwE

https://bolist.se/produkt/tallriksv...MIjcbo242k5wIVUeWaCh2G0QWbEAQYAyABEgJ4OvD_BwE

https://www.luftbutiken.se/ventilra...MIrPyYjI6k5wIVxKiaCh3vygcnEAQYBSABEgLDL_D_BwE
 
  • Gilla
Hannats och 1 till
  • Laddar…
Sökte på mitt problem och fann denna tråd som jag väcker till liv igen.
Jag skall sätta en kolfilterfläkt i mitt kök (enligt bild) och funderar på hur jag skall lösa utluften då jag inte har någon kanal. Det kommer även att sitta en passbit mellan överskåp och tak.

Jag tänker mig dra en flexslang från fläkten genom taket i överskåpet och sedan ut via passbiten med en "snygg" ventil. Skulle detta vara en godkänd lösning. Jag tänker då främst på korrekt flöde och brand. Kanske täcka in röret i dubbel gips för att ha lite mer säkerhet ovanför skåpet.

Är det något annat man skall tänka på?

Schema för installation av kolfilterfläkt i kök utan utluftningskanal, med flexslang och ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är en möjlig lösning för själva kolfilterfläkten men det måste finnas en imkanal i köket som transporterar bort vattenånga etc. till utomhusluften. Om det brinner på spisen spelar det ingen roll om du isolerar röret ovanför kolfilterfläkten.

Det finns inga bestämmelser om flöde när det gäller kolfilterfläktar utan det som finns är bestämmelser när det gäller lufttransporten ut från köket.
 
ok det har ju inte varit någon fläkt tidigare (detta är en sommarstuga) så jag får se detta som en bonus för att bli av matos, sen får det bli att öppna fönster o fixa tvärdrag för ångan.
Tack för svar.
 
Tänk också på att sätta utblåset så du inte får luften skickad rätt i ansiktet
Mvh, får luften skickad rätt i ansiktet
 
Jag har ytterligare en fråga angående köksfläkten och återanvänder denna tråd för att inte skapa fler.
Det skall som sagt sitta en fläkt över spishällen i ett IKEA skåp, och jag kommer att ha 80cm skåp hela vägen i detta lilla kök. Nu såg jag på en del sidor på nätet att man "ibland" sätter ett mindre skåp över spisen, så för att göra rätt/bäst behöver jag nu veta vad som är praxis eller för/emot (se bilder). Så frågan är om jag skall köra 80 hela vägen eller ha ett 60 skåp som skapar en liten förhöjning vid spisen.

Köksskåp över spishäll med vit fläkt, vit diskho och inbyggd ugn i ett IKEA-kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksdesign med vita skåp, mörkt bänkskiva, spishäll och diskho, fråga om fläktinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N NiBaBaD skrev:
Så frågan är om jag skall köra 80 hela vägen eller ha ett 60 skåp som skapar en liten förhöjning vid spisen.
Jag har samma avstånd, ca 49 cm, hela vägen, alltså både mellan bänkskiva/skåpbotten och mellan häll/fläkt. Tycker det ser bäst ut då ljusramplisten livar perfekt med fläktens underkant.

Närbild på köksfläkten under skåp med texten "silence tech" synlig, mot kakelvägg och skåpets underkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad säger fläktens installationsanvisningar om lämpligt avstånd till hällen. Det är väl en avgörande parameter?
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Gott, ska visa snickaren.
Vi pratade om att ha en list men han var lite tveksam, men nu ser jag att det blir snyggt.

N
 
BirgitS
N NiBaBaD skrev:
Jag har ytterligare en fråga angående köksfläkten och återanvänder denna tråd för att inte skapa fler.
Det skall som sagt sitta en fläkt över spishällen i ett IKEA skåp, och jag kommer att ha 80cm skåp hela vägen i detta lilla kök. Nu såg jag på en del sidor på nätet att man "ibland" sätter ett mindre skåp över spisen, så för att göra rätt/bäst behöver jag nu veta vad som är praxis eller för/emot (se bilder). Så frågan är om jag skall köra 80 hela vägen eller ha ett 60 skåp som skapar en liten förhöjning vid spisen.

[bild][bild]
Ökat avstånd behövs om det är en gashäll under men det är ju inte så vanligt i Sverige. Men som Alfredo skrev, det är monteringsanvisningarna för fläkten som styr. Om det står att 45 cm, eller vad det blir med din fläkt, är tillåtet så kör på rak linje.

Det är inte vanligt med en hög list numera eftersom det inte längre finns några lysrör som ska döljas utan dagens spottar eller ledlister fälls in i en täckskiva så jag förstår din snickares tveksamhet.
 
  • Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.