Hej,
Vi bygger nytt hus (totalentreprenad) och som ska stå klart i slutet på april.
Många frågor hopar sig kring utförandet så här i slutfasen. Bland annat gällande takpapp.
Huset har pulpettak med 9° lutning och vi bestämde oss för papptak till slut.
Papptak kan ju se väldigt "billigt" ut i mitt tycke men eftersom vi inte kommer att se taket när vi rör oss vid huset föll slutligen beslutet på detta, det billigaste alternativet (plåttak = tillägg ca 1000,-/m²)
Nu ligger det där och jag tycker det blev till och med fulare än jag befarat. Främst genom sina färgskiftningar, bubblor och veck.

Min fråga: Är detta en godtagbar standard för ett nytt papptak?
 
  • Nytt hus med pulpettak med solpaneler och synliga bubblor och veck på papptaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Be din besiktningsman att kolla även detta vid slutbesiktning.
Håll inne betryggande belopp tills alla fel är åtgärdade.
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
Jag la själv ett papptak på vår utbyggnad för några år sedan. Det ser inte ut så. Du ska kunna kräva snyggare utförande än så.
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
Rickard.
Färgskiftningen är ju katastrof och inte takläggarens fel så där har ni ju inget att förlora att gå på hårt. Resten av problemet är ju lite svårare om inte dom är intresserade av att åtgärda vilket också är svårt då det inte finns något bra sätt och hel omläggning kommer nog räknas som orimligt. Man kan såklart gå på dom värsta lokalt men det är lite sådär om det verkligen blir snyggare.

Orsaken är troligtvis antingen dålig underlagspapp som inte ordnats innan eller för kall papp som inte vill lägga sig slätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
H House with view skrev:
Hej,
Vi bygger nytt hus (totalentreprenad) och som ska stå klart i slutet på april.
Många frågor hopar sig kring utförandet så här i slutfasen. Bland annat gällande takpapp.
Huset har pulpettak med 9° lutning och vi bestämde oss för papptak till slut.
Papptak kan ju se väldigt "billigt" ut i mitt tycke men eftersom vi inte kommer att se taket när vi rör oss vid huset föll slutligen beslutet på detta, det billigaste alternativet (plåttak = tillägg ca 1000,-/m²)
Nu ligger det där och jag tycker det blev till och med fulare än jag befarat. Främst genom sina färgskiftningar, bubblor och veck.

Min fråga: Är detta en godtagbar standard för ett nytt papptak?
Är det så olika färg i rullarna eller är pappen lagd på olika håll?
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
H House with view skrev:
Hej,
Vi bygger nytt hus (totalentreprenad) och som ska stå klart i slutet på april.
Många frågor hopar sig kring utförandet så här i slutfasen. Bland annat gällande takpapp.
Huset har pulpettak med 9° lutning och vi bestämde oss för papptak till slut.
Papptak kan ju se väldigt "billigt" ut i mitt tycke men eftersom vi inte kommer att se taket när vi rör oss vid huset föll slutligen beslutet på detta, det billigaste alternativet (plåttak = tillägg ca 1000,-/m²)
Nu ligger det där och jag tycker det blev till och med fulare än jag befarat. Främst genom sina färgskiftningar, bubblor och veck.

Min fråga: Är detta en godtagbar standard för ett nytt papptak?
Nu provade jag dessutom att zooma in på bilden, och då ser det ännu värre ut. Nej, det är inte acceptabelt.
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
Tack för alla svar och reflektioner. Det känns bra att ha lite andra synpunkter på detta!
 
Åsa Lund
Ska du ha besiktningsman?
 
Inte säkert att bubblorna försvinner - men i mitt fall gjorde det. Reklamerade då huset byggdes men byggare & KA menade att vi skulle avvakta ett år. Det blev helt slätt. Nu har jag 48% lutning och det är listtäckt vilket kan spela roll.

Grannhusets tak (med annan byggare) fick dock läggas om.

Följ tidigare råd och håll inne kostnad för omläggning om din KA anser så.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Även om det ser ut som det kan man nog utesluta att dom lagt åt olika håll. Pappen har en frilagd kant som gör det omständigt och det skulle synas.

Papp krymper en hel del över sin livslängd och det mesta görs år 1 så det är inte omöjligt att en hel del av fuligheterna kommer försvinna eller i alla fall bli bättre, svårt att säga exakt.
 
Åsa Lund
Är KA besiktningsman oxå?
 
H House with view skrev:
Hej,
Vi bygger nytt hus (totalentreprenad) och som ska stå klart i slutet på april.
Många frågor hopar sig kring utförandet så här i slutfasen. Bland annat gällande takpapp.
Huset har pulpettak med 9° lutning och vi bestämde oss för papptak till slut.
Papptak kan ju se väldigt "billigt" ut i mitt tycke men eftersom vi inte kommer att se taket när vi rör oss vid huset föll slutligen beslutet på detta, det billigaste alternativet (plåttak = tillägg ca 1000,-/m²)
Nu ligger det där och jag tycker det blev till och med fulare än jag befarat. Främst genom sina färgskiftningar, bubblor och veck.

Min fråga: Är detta en godtagbar standard för ett nytt papptak?
Jag blir faktiskt lite fundersam: är det verkligen ytpapp? Jag tycker det ser ut som underlagspapp.

Varför har man lagt det på tvären? Om man gör det så är väl vitsen att man ska slippa skarvarna? Nu är skarvarna mer tydliga än någonsin.

Vad är det där blanka som är i skarven mellan varje våd? Är det nån svets eller nånting som syns så tydligt?

Jag tycker också att alla genomföringar ser väldigt kladdiga ut. Ska man verkligen ha skarven uppepå även på övre sidan?

Jag vill inte på något sätt förhäva mig själv, jag är fullständig amatör på takläggning men har lagt tak som är mycket snyggare.
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
Rickard.
@andersmc

Jag blir faktiskt lite fundersam: är det verkligen ytpapp?
Ja!

Varför har man lagt det på tvären?
För att det är bättre av flera anledningar att lägga i fallets riktning. Många lägger dock en 50cm remsa mot fotplåt, bl a för att det är lättare.

Vad är det där blanka som är i skarven mellan varje våd?
Det är smält asfalt som trycks ut, det SKA se ut så och det mattas med tiden och smälter in lite mer i resten.

Ska man verkligen ha skarven uppepå även på övre sidan?
Jajjemen det ska man.
 
  • Gilla
HWV
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du ha besiktningsman?
Ja, besiktningsman kommer från Gar-Bo som också står för färdigställandeförsäkring och nybyggnadsförsäkring.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
@andersmc

Jag blir faktiskt lite fundersam: är det verkligen ytpapp?
Ja!

Varför har man lagt det på tvären?
För att det är bättre av flera anledningar att lägga i fallets riktning. Många lägger dock en 50cm remsa mot fotplåt, bl a för att det är lättare.

Vad är det där blanka som är i skarven mellan varje våd?
Det är smält asfalt som trycks ut, det SKA se ut så och det mattas med tiden och smälter in lite mer i resten.

Ska man verkligen ha skarven uppepå även på övre sidan?
Jajjemen det ska man.

Vad säger du om färgskiftningarna och ojämnheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.