Hej!

Jag ska bygga ett nytt hus i elområde 3. Huset kommer att bli stort, ca 210 kvm fördelat på två plan. Utöver detta kommer ett fristående garage på 32kvm som ska värmas upp måttligt. Utöver detta kommer vi elda i en kamin för komfortvärme (eldar varje kväll de kvällar jag är hemma).

Målsättningen är att beklä hela taket med solceller. Det innebär isåfall att på pappret kommer det att bli nästan 80kvm som årligen kommer att generera 13800kwh och kosta 160k efter prisavdrag (obs, endast schablonsiffror och ingen offert). Jag tycker att det försvårar valet av uppvärmning lite.

De alternativ jag kollat upp. FTX har en schablonsumma på 100k inkl installation.

BERGVÄRME + FTX
Jag har varit i kontakt med ett borrningsföretag. Jag bor på en sandbotten med 50-70m till närmaste berg. När vi väl når berget är det risk för att det är porös sandsten och då krävs ytterligare ett hål. Priset för hålet landar i bästa fall på 150k, en bit över 200k om det krävs dubbla hål. Det fanns en anledning varför det är helt tomt på hål i SGU-kartan där jag bor....
Totalpris: En bit över 300k + 100k för FTX = 400 000-450 000.

JORDVÄRME:
Inget alternativ. För liten tomt.

LUFT/VATTEN:
Liten tomt, ganska nära till grannar. Jag tror att jag kommer att störa ihjäl mig på ljudet.

FJÄRRVÄRME + FTX:
Jag har fått en offert på 73 000kr. Den årliga kostnaden är 4350kr/år.
Totalpris: 173 000kr + 4350kr/år

FRÅNLUFTSVÄRMEPUMP:
Samma företag som installerar bergvärme avrådde mig från Frånluftsvärmepump. Deras erfarenhet var att det bara fungerar OK på hus upp till ca 170kvm. Över det får elpatronen kicka in hela tiden och det blir oförsvarbart rent ekonomiskt.

Frågor:
  • Finns det personer med erfarenhet av frånluftsvärmepump och större hus? Vi är dessutom 6 personer i familjen.
  • Är fjärrvärme det enda vettiga alternativ? Det gör väl egentligen solcellerna betydligt mindre lönsamma? Ska man då satsa på en betydligt mindre solcellsanläggning? Vår hushållsel idag ligger på ca 4500kwh.

Comfortzone har en modell av frånluftsvärmepump för hus större än 200 kvm, RX65. Finns även med tilluftsmodul och kylsystem om man även bygger för kyla i huset. Fjärrvärme är ju mer stabilt när osäkerheten om framtida el-pris är mycket stor. Varmvattenkapaciteten är i princip oändlig vilket kan vara bra om man är många i hushållet. Garaget kan lämplig värmas med en luftluftvärmepump så man slipper dra en dyr kulvert dit men det beror på om man också vill ha varm- och kallvatten i garaget.

Solceller tycker jag det är svårt att räkna på. Säljer man mer än man köper beskattas väl överskjutande del?

Redigerat:
Tack för svar!
J Josth skrev:
Comfortzone har en modell av frånluftsvärmepump för hus större än 200 kvm, RX65. Finns även med tilluftsmodul och kylsystem om man även bygger för kyla i huset.
Har kollat in modellen lite och försökt jämföra lite med andra modeller (har ju ingen som helst erfarenhet av det här när jag kommer från fjärrvärme). Det jag spontant kunde se är att ComfortZone verkar vara betydligt mindre generösa med garantier än andra leverantörer. Däremot om sin pump sparar de inte på superlativen och hyllningarna:

Installeras som en vanlig frånluftsvärmepump men har mycket högre kapacitet och en energibesparing i särklass. Med ComfortZone RX 65 får du 30-60 procent lägre investeringskostnad än en bergvärmepump men med samma effekt. Du behöver varken borra i berg eller gräva på din tomt. 30-50 procent lägre driftskostnad än din nuvarande frånluftsvärmepump, 60-70 procent lägre energiförbrukning än El eller Olja.
Vattentanken är dessutom på 170 liter mot de flesta andra som ligger runt 260 liter. Överdrivet eller inte? Jag har ju inga jämförelser...:rolleyes:

J Josth skrev:
Fjärrvärme är ju mer stabilt när osäkerheten om framtida el-pris är mycket stor. Varmvattenkapaciteten är i princip oändlig vilket kan vara bra om man är många i hushållet. Garaget kan lämplig värmas med en luftluftvärmepump så man slipper dra en dyr kulvert dit men det beror på om man också vill ha varm- och kallvatten i garaget.
Från början hade jag en smart idé om bergvärme och installera anläggningen i garaget för att spara plats i tvättstugan och dra kulvert osv... Nu när den idén föll kommer jag istället sätta dit en luft-luft precis som du föreslår. Jag vill gärna ha vatten i garaget men kommer att nöja mig med kallvatten (tror jag).

J Josth skrev:
Solceller tycker jag det är svårt att räkna på. Säljer man mer än man köper beskattas väl överskjutande del?
Inte längre. Reglerna har lättats upp så länge man är mikroproducent och säljer el för mindre än 40 000kr per år.
Det erbjuds idag en skattereduktion på 60 öre/kwh, Den gör att kalkylen för solceller/återbetalningstid går betydligt fortare. Det gäller dock endast upp till den mängd du förbrukar.
Exempelvis har du en solcellsanläggning som producerar 13 000kwh/år, värmer upp ditt hus med fjärrvärme och har årlig hushållsel på 4500kwh får du endast på de förbrukade 4500kwh.

Har du däremot eluppvärmt hus, elbil och förbrukar mer än du gör av med erhåller du full skattereduktion på hela produktionen. Då det är skattereduktion vet jag ju dock att beslutet är kortsiktigt och kan förändras så jag ska ju inte lägga alltför mycket vikt vid det på längre sikt

FTX ska du ha för det återvinner hela året så länge utomhusluften är kallare än inomhus. Och det ger oöverträffat bra inomhusluft.
I ditt läge skulle jag nog valt fjärrvärme. Fan vet om det inte blir billigast i längden. Mina föräldrar har haft fjärrvärme i över 20 år och det har aldrig krånglat och krävt minimalt med service. Energibolaget kollar läget varje år tror jag och jag har inte hört att det har varit fel på nått. Allt går väldigt tyst. Det susar lite i cirkulationspumpen enbart.

Angående solceller vet ja inte hur det går till. Den produktionen kan väl inte kvittas mot värmen? Men det är klart att det är en utgift som ska "tjänas igen". Jag är kluven.

R Runnis skrev:
FTX ska du ha för det återvinner hela året så länge utomhusluften är kallare än inomhus. Och det ger oöverträffat bra inomhusluft.
I ditt läge skulle jag nog valt fjärrvärme. Fan vet om det inte blir billigast i längden. Mina föräldrar har haft fjärrvärme i över 20 år och det har aldrig krånglat och krävt minimalt med service. Energibolaget kollar läget varje år tror jag och jag har inte hört att det har varit fel på nått. Allt går väldigt tyst. Det susar lite i cirkulationspumpen enbart.

Angående solceller vet ja inte hur det går till. Den produktionen kan väl inte kvittas mot värmen? Men det är klart att det är en utgift som ska "tjänas igen". Jag är kluven.
FTX verkar onekligen kanon och det går man ju bet på om man väljer frånluftsvärmepumpen.

Comfortzone har ju dock ett tilluftsaggregat som @Josth nämner i sitt inlägg. När jag läser om det så verkar det vara så nära FTX man kan komma.
Länk https://www.alltomventilation.se/pr...tsaggregat-forvarmd-tilluft-boyta-80-260-kvm/
Frågan är dock hur mycket man kan påverka "förvärmningen". Gör det exempelvis kaminen verkningslös?

Tilluften värms så den blir behagligt komfortvarm i tilluftsaggregatet men det räcker inte för att värma upp huset i övrigt. Då krävs ett luftvärmeaggregat med även cirkulationsluft. Eldar man i kamin i ett nybyggt välisolerat hus blir det snabbt väldigt varmt pga den höga effekten från kaminen i förhållande till husets värmebehov. Vill man hålla på att elda varje dag kanske man ska hålla 18° i huset normalt med uppvärmningssystemet och när man eldar och långt där efter blir det t.ex. 23°(?)

J Josth skrev:
Tilluften värms så den blir behagligt komfortvarm i tilluftsaggregatet men det räcker inte för att värma upp huset i övrigt. Då krävs ett luftvärmeaggregat med även cirkulationsluft. Eldar man i kamin i ett nybyggt välisolerat hus blir det snabbt väldigt varmt pga den höga effekten från kaminen i förhållande till husets värmebehov. Vill man hålla på att elda varje dag kanske man ska hålla 18° i huset normalt med uppvärmningssystemet och när man eldar och långt där efter blir det t.ex. 23°(?)
Tackar, så långt är jag med.

Det jag undrade egentligen var lite om funktionen... Om tilluftsaggregatet förvärmer inkommande luft med elektricitet, gör det då att det inte spelar roll om kaminen värmer befintlig inomhusluft?
För att den värma befintliga "kaminluften" måste ventileras ut och ersättas med ny inkommande luft via aggregatet som värms i aggregatet?
Kanske korkad fråga men jag försöker förstå helheten och dess funktion.

En varmare inomhusluft gör frånluftsvärmepumpen liiiite mer effektiv.
Tilluften värms fortfarande av varmt vatten som produceras av värmepumpen.
Eldar du i kamin som idag när det är +7°C utomhus och huset är varmt och varmvattnet är värmt så står kompressorn stilla och all den varma inomhusluften ventileras rakt ut till omvärlden.
Det är en av anledningarna till att jag släppte idén på att välja en ny FLVP. Valde ett riktigt FTX istället.

• Gilla
Gizmokvack
  • Laddar…
Det blir ju så att kaminen kommer att ersätta transmissionsförlusterna i huset i alla rum dit värmen från kaminen når och frånluftsvärmepumpen ersätter ventilationsförlusterna i hela huset genom tilluftsaggregatet plus transmissionsförlusterna i rum dit kaminvärmen inte når. När värmebehovet är lägre än kompressorns minsta varvtal ger kommer frånluftsvärmepumpen att starta och stoppa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.