Hej

Jag håller på att gjuta upp en mur vid vår källartrapp för att få upp nivåerna runt om till samma nivå som övriga tomten. Var tidigare slutande slänter ner mot källar ingången.

Längst upp på muren har jag tänkt att montera ett smidesräcke.Tanken har varit att jag skall ställa en leca på höjden i varje hörn som en stolpe där jag ska montera fast räcket. Med tanke på de krafter som blir längst upp på räcket skulle man borra ner flera armeringsjärn rakt genom den stående lecan ner i muren och fylla med cement.

Kommer detta hålla eller blir det för stor på frestning på Lecan/muren?

Någon som har andra förslag?

Mvh
Joachim E
 
Ingen som har tankar eller idéer???
 
Hur hög blir lecan som Du ska
borra igenom?
Dom har en viss förmåga att spricka.

Mvh Putte
 
De blir 595 mm på höjden. Men jag har sloppat tanken. Jag kommer att gjuta ett betong fundament längst ut på muran och svetsa på en ca 1200 mm långt rör som ska gjutas ner i fundamentet som är lika djupt ner i marken. tror detta håller. Tänkte testa iallafall.

mvh Jocke
 
Jag håller på med en stödmur i Leca för en källartrrapp (fd garage) och tänkte 'toppa' sista varvet med betong för att ha något att fästa räcket med.
Har ingen aning om det håller med leca, men den känns ju ganska bräcklig.

//Håkan
 
Ja det är ju ett alternativ. Hur har du tänkt att fästa räcket på muren? Ska du gjuta fast det, bultar et c? Jag kommer nog att försöka gjuta fast räcket i betongen för att det ska bli så stadigt som möjligt. Jag vill ha ner det så långt det går för att få ner krafterna som blir om man trycker på räcket längst upp.
 
Ja, jag vet ännu inte, håller på att riva en gammal stödmur i betong, och det är ett jäkla h-vete. Tänkte mura lecan till strax under marknivå och sedan pusta ut och kolla utbud på räcke - så jag kan inte riktigt svara ännu. Hittar jag nått bra som går att gjuta in så gör jag det, alt. borra och fäster med ankarmassa.

//Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.