Skulle vilja ha tag på en elstyrd shunt som jag vill bygga reglerutrustningen själv till.. Så jag undrar om det går det att köpa en motorshunt löst någonstans. Alternativt om det finns elektriska blandningsventiler där man kan reglera alla tre flöden med ventiler alltså typ att jag vill ha 50grader till elementen så talar jag om för systemet att jag ska ha det och om tempen upp är lägre öppnar den ventilen med pannvattnet mer eller om tempen är högre stänger den pannvattnet lite och öppnar returvattnet mer..

Ska självklart ha en hel del givare som talar om yttertemp, innetemp, panntemp osv.. men det vet jag ju vart jag får tag i.. problemet är som sagt att få tag i en shunt som man kan styra som man vill utan att vara tvungen att köpa ett reglersystem till..
 
Hmm roliga saker båda två men jag är mer ute efter själva delen man sätter på shunten som drar den "upp eller ner" resten har jag ju hemma. Blir så dyrt att köpa ett "färdigt" system och göra om.. Någon som kanske har en sådan liggande??
 
Jag köpte denna:

Esbe reglermotor serie 60 230v by: ESBE AB - DinVVSbutik i Sverige

Esbe reglermotor serie 60 230v
RSKnr: 5396122
Pris: 1.256,25kr

Jag tyckte den var lite väl dyr, men hittade ingen billigare. (Rörnasaren på hörnet i stan ville ha 2400kr för samma...)

Funderade ett tag på att modifiera en bil-torkarmotor eller dylikt, men föll tillslut tillföga och köpte fanskapet...
Den har fungerat klockrent i en säsong (men en PIC 16F688 och ett gäng dallas tempgivare).
Det jag saknar ( och kanske bygger in till nästa säsong ) är en lägesgivare.
Som det är nu har jag ingen riktig kontroll på ventilläget (för att beräkna någon sorts aktuell förbrukning), utan kör med en pulsmodulerad öka/minska signal.
 
det finn ju även spjällmotorer för ventilation, dom brukar vara starka, tex belino tror jag ett märke heter
 
Hmm får vänta ett tag med inköp då... Lever på CSN så allt man inte har är ju för dyrt.. haha.. Men men man kanske ramlar över någon passande motor eller så får se.. Tack så länge iaf
 
det sälj ju en del reglerc3entraler där dom tex dragit in fjärrvärme, eller leta på skroten eller där hör med någon ventfirma m dom kanske har någon begga motor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.