Ska bygga till mitt hus och ska gjuta en platta (66 m2) i samma höjd som befintligt hus. Byggaren vill gräva längs ytterkanten ner till lera, därefter gjuta en sula och mura med leckablock till önskad höjd. Innanför vill han låta matjorden ligga kvar och lägga 300 mm mackadam, 300 mm frigolit och sen gjuta plattan. Jag tänker att jag alltid hört att all matjord ska bort. Men han menar att det inte behövs och att det bara kostar extremt mycket pengar att forsla bort så mycket matjord. Tacksam för synpunkter.
 
All jord ska väck punkt.
 
  • Gilla
Adamidalen och 1 till
  • Laddar…
Karrock
A Argastesnickaren skrev:
All jord ska väck punkt.
Allt som ligger ovanpå berget är jord. Morän, lera och matjord verkar det kunna vara i detta fallet.

Jag blir orolig för konstruktionen här. Det låter som en upphöjd konstruktion, om inte ens matjorden behöver schaktas bort för att få plats med 600 mm cellplast och bergkross. I kanten ska det muras och sulor ska grundläggas direkt på lera.

Hur tjock är leran? Om inte ens matjorden schaktas bort kommer ditforslad bergkross, betongplatta och hus alla vara tillkommande laster. Kommer då sättningar i leran? Du kanske bör överväga att konsultera en geotekniker. Åtminstone en kik i sgu:s jordarts och jorddjupskartor. https://apps.sgu.se/kartvisare/

Om det nu är så extremt dyrt att forsla bort matjorden, och det måste muras upp så kanske det finns utrymme att fylla upp tomten med lite extra matjord. Ingen matjord kvar under huset, ingen dyr transport. win-win?
 
Finns ingen möjlighet att lägga jorden på tomten. Men det verkar som att jag får schakta bort all matjord. Ingen annan som hört talas om att spara matjord under den gjutna plattan enl ovan?
 
K Kraketorparen skrev:
Finns ingen möjlighet att lägga jorden på tomten. Men det verkar som att jag får schakta bort all matjord. Ingen annan som hört talas om att spara matjord under den gjutna plattan enl ovan?
Jag har hört talas om det.
Det är då folk brukar klaga på fuskbyggare och sättningar osv.
Du måste ha ett stabilt underlag när du bygger.
Då måste jorden väck!!!!
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ok då vet jag. Tack för era svar
 
B
Bästa är om man kan annonsera efter någon som behöver fyllnadsmaterial. Då kanske det är någon som kan dela på transporten.

Transporten bort är ju en stor del av kostnaden.

Skulle också sälla mig till dem som anser att matbordet ska bort. Den innehåller organiskt material och sjunker undan med åren. I normala fall vill man inte att det händer under plattan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.