Hej,

Jag har precis köpt hus, ett Myresjöhus från 1982. Det är olika golv i flera rum och flera av golven är slitna. Därför vill jag byta golv i hela huset.
Jag har kollat på ett parkettgolv från Kährs i ek.

Jag har koll på hur man generellt lägger golv men jag har några frågor som jag är lite osäker på.

1. När man har lagt en rad så kanske man får en spillbit som är exempelvis 25 cm. Ska man då börja nästa rad med spillbiten trots att Kährs säger att man måste ha 50cm mellan fogarna? Hur gör man där?

2. Säg att man mitt i rummet inser att när man lägger nästa bräda så kommer man komma för nära en fog, hur långt ska man då kapa brädan? Ska man bara kapa den så att man precis kommer till 50cm-gränsen?

3. Jag kommer lägga nytt golv i alla rum, hur gör man vid dörrar. Plockar man då bort dörrtröskeln?

4. Ska man lägga papp eller foam under golvet? Det är betongplatta på huset men jag förmodar att det är uppreglat golv med någon slags spånskiva.

5. Jag vet att man ska ha en marginal på 5mm mellan golv och vägg. Frågan är om man ska lägga underlagsfoamen 5mm från väggen eller ska man lägga den ända intill väggen?

Stort tack på förhand för alla svar :)
 
BirgitS
1. Nej, du får ta 50 cm från nästa bräda och spara resten.
2. Vad menar du med fog?
3. Måste du inte ta bort trösklarna för att få bort golven som ligger där nu?
Det blir i alla fall snyggast att lägga golvet in under en tröskel.
4. Enligt läggningsinstruktionen.
5. Ett mellanrum på 5 mm låter väldigt lite. Mer normalt är minst 10 mm, mer om det är långa sträckor tvärs brädorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Nej, du får ta 50 cm från nästa bräda och spara resten.
2. Vad menar du med fog?
3. Måste du inte ta bort trösklarna för att få bort golven som ligger där nu?
Det blir i alla fall snyggast att lägga golvet in under en tröskel.
4. Enligt läggningsinstruktionen.
5. Ett mellanrum på 5 mm låter väldigt lite. Mer normalt är minst 10 mm, mer om det är långa sträckor tvärs brädorna.
Hej och tack för svar :)

1. Ok, tack! Brukar det finnas ett "minimimått" på sista biten man lägger på en rad? Typ att den inte ska var kortare än 20cm eller något sånt?
2. Det är jag som inte vet hur jag ska uttrycka mig, jag menade skarv.
3. Japp, det får jag nog göra, det har du helt rätt i.
4. Då får jag kika på det.
5. Ok, jag har läst 5 mm på flera ställen och även sett att byggvaruhusen säljer distanser som är 5 mm. Därav mått på 5 mm.
 
BirgitS
1 och 5. Står i läggningsinstruktionen.
2. Du måste följa läggningsinstruktionen och står det där att det ska vara minst 50 cm mellan skarvarna så är det det som gäller. Annars kan golvet börja svikta eller gå isär.
 
  • Gilla
owaysis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.