Närbild på ett fönsterhinges med rost och flagnande färg mellan tätt monterad huspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nära bild av ett fönster med tätt anslutande panel, vilket komplicerar renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dags att renovera fönstren i stugan. Dock har man satt panelen på huset så tight att de inte går att lyfta av…se bilder. Vad tror ni om att skruva loss dem? Att renovera dem på plats med allt ifrån göra trärent, spackla, kitta om och måla är ju en mardröm…men kanske att skruva loss dem är det oxo…
 
Skruva loss alternativt skär ur panelen...
 
Skruva loss gångjärnen är enkelt, tag en rätt stor skruv och knacka bort färgen i skåran sätt dit skruvmejseln och slå till med en tyngre hammare samtidigt som du vrider.
Annars tag bort en panelbräda så fönstret kan lyftas av, använd en kraftig hävstång så du har kontroll på lyftet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Skruva loss alternativt skär ur panelen...
Skära ur har jag funderat på...dock är smygarna plåtade, så då blir där lite glapp
 
L Leif i Skåne skrev:
Skruva loss gångjärnen är enkelt, tag en rätt stor skruv och knacka bort färgen i skåran sätt dit skruvmejseln och slå till med en tyngre hammare samtidigt som du vrider.
Annars tag bort en panelbräda så fönstret kan lyftas av, använd en kraftig hävstång så du har kontroll på lyftet.
Panelen sitter på vertikalen så det blir svårt att ta bort. Blir att skruva. Men du menar knacka bort färgen i skåran med en skruv? eller en skruvmejsel?
 
Karrock
Jag skulle skruva loss. Bonus är ju att du kan välja att skruva loss antingen i karmen eller fönstret. Värmer du lite så går det nog fint att pilla bort färgen ur skruvskallarna.
 
S sepani skrev:
Panelen sitter på vertikalen så det blir svårt att ta bort. Blir att skruva. Men du menar knacka bort färgen i skåran med en skruv? eller en skruvmejsel?
Det har ingen betydelse hur panelen är monterad, det är lika svårt oavsett.
Men, skruvmetoden är att föredra om ärligheten skall fram.
 
Ta en rakbladskniv och skär runt gångjärnet sen tar du bort färgen i skruvspåret med en spårskruvmejsel sedan bör det gå bra att skruva bort gångjärnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Har samma problem i mitt hus , jag skär rent skruvspåren med smal kaptrissa på Dremeln , skruvar bort gångjärnet på fönstersidan , kortar av pinnen på gångjärnet några mm så går det att lyfta på fönstret igen eft renovering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.