Jag har läst att man brukar använda stolpar i hörn för att spänna snören vid murning. Dessa skall spikas i grunden. Men hur funkar det att spika i betongplattan som sitter på kantelementen? Är det risk att den spricker.
Dessutom måste man ju igenom en decimeter gips innan spikarna biter.
Någon med erfarenhet av detta??
PS behövs asfaltpapp som glidlager?
 
solo_innova skrev:
Jag har läst att man brukar använda stolpar i hörn för att spänna snören vid murning. Dessa skall spikas i grunden. Men hur funkar det att spika i betongplattan som sitter på kantelementen? Är det risk att den spricker.
Dessutom måste man ju igenom en decimeter cellplast innan spikarna biter.
Någon med erfarenhet av detta??
PS behövs asfaltpapp som glidlager?
Cellplast skall det vara, inte gips
 
Kommer inte ihåg exakt (då var det inget stort problem!) men jag tror att hörnen fästes med skruv direkt i den pålimmade sockelskivan:

murning_smal.jpg

Index of /images/byggahus/murning

Vi hade inget "glidlager" men det där bestämmer konstruktören!
 
Vad använder man för virke till dessa "hörnprofiler" - av bilden att döma skulle jag gissa på 22x145, men det kanske inte är så noga? :)
 
Nej, inte så noga men se till att hörnbrädorna är hyfsat räta!
 
Plugg i skivan skall det nog vara.
Men jag murar på gammalt manér.
Börjar med hörnen, viktigt att få dem raka.
Sedan sätter jag en sten i bruket och spänner snöre.
Fungerar kanon!
 
Om du murar hörnen först så kan man ju inte armera, men det är kanske inte aktuellt?
Fick några "spännklossar" i plast av av murare att fästa i hörnen för att sedan spänna ett snöre i, han hade nämligen en murarkompis som på vanligt vis hade dragit i en spik i Lecan - denna lossande sedan och for in i ögat med förlorad syn som följd...
Jag skruvade en skruv i brädorna och hade skyddglasögon som skydd mot ev. flygande spik/skruv/bruk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.