Hej, jag håller på och bygger ett brandsäkert utrymme för svetsning och skärning. Utrymmet har ett lager gipsskivor på väggarna, och ett lager gipsskivor i taket. Tänkte jag skulle lägga ett lager gips till i taket, och 1mm tjocka plåtar direkt mot gipsskivorna på väggarna. Utrymmet är kallt för det mesta förutom vissa gånger då jag har på värmen där. Nu till min fråga, finns det risk för kondens mellan plåtarna å gipsen, så att gipsskivorna på väggarna blir våta?

Mvh
Anders
 
T Tallkott skrev:
Hej, jag håller på och bygger ett brandsäkert utrymme för svetsning och skärning. Utrymmet har ett lager gipsskivor på väggarna, och ett lager gipsskivor i taket. Tänkte jag skulle lägga ett lager gips till i taket, och 1mm tjocka plåtar direkt mot gipsskivorna på väggarna. Utrymmet är kallt för det mesta förutom vissa gånger då jag har på värmen där. Nu till min fråga, finns det risk för kondens mellan plåtarna å gipsen, så att gipsskivorna på väggarna blir våta?

Mvh
Anders
Sätt ett lager gipsskivor till istället.

Det brinner inte heller.

Och foga mot golvet så det inte finns en springa där som något kan leta sig igenom.

Plåt på väggen känns väldigt overkill om det inte är på ett ställe som du vet kommer utsättas för mycket sprut..
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Plåt är lättare att hålla rent än gips och tål att man slår i med ett plåthörn utan att skära upp hela väggen. Om man tycker det är värt det är upp till var och en.
Huvudfrågan kan jag inte svara på
 
Överkurs med 1mm plåt på väggar..........Är det en arbetslokal så är det ju enklare och troligen billigare att köra med vanlig tak/väggplåt som man normalt gör. Vit TP20 typ.
 
Plåt bör inte behövas. Violina har koll på det här med svetsning är min erfarenhet. Ska du absolut ha plåt är rådet om vanlig veckad takplåt det jag skulle gå med. Skruva skivorna med distansbrickor så får du bra ventilering bakom. Lämna en spalt uppe och nere.
 
Bart Bart skrev:
Plåt bör inte behövas. Violina har koll på det här med svetsning är min erfarenhet. Ska du absolut ha plåt är rådet om vanlig veckad takplåt det jag skulle gå med. Skruva skivorna med distansbrickor så får du bra ventilering bakom. Lämna en spalt uppe och nere.
Ok, tack för alla svar! Tänkte att gipsskivor är så sköra så att plåt skulle vara bättre.

Mvh
Anders
 
Istället för gips eller plåt om du vill ha hög slitstyrka och bra brandskydd är fibercementskivor typ Cembrit eller liknande.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Rickard.
T Tallkott skrev:
Ok, tack för alla svar! Tänkte att gipsskivor är så sköra så att plåt skulle vara bättre.

Mvh
Anders
Traditionell glasfiberväv är guld värt i verkstadsmiljö om man som jag inte vill ha plåt. Gips helt utan skydd blir väldigt fort stött och pappen blir ful och kan släppa men allt det löser väven. Bra mycket mer jobb än plåt dock så man ska ju vilja ha det, vit trp är ju annars beprövat.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.