Hej!

För 3 år sedan flyttade vi till vårt hus och första sommaren byggde vi ett stort och fint trädäck(upphöjt) på ena gaveln av huset. Vi hade redan från början planer på att bygga vidare runt knuten fast i en lägre del(marknära). Problemet är bara att runt knuten där vi då tänkt bygga, där är en nedgång till källaren.

Vi använder inte denna nedgång och innanför har vi tvättstuga. Frågan är hur man kan lösa detta? Vad får man göra? Behöver de finnas en ingång till källaren från trädgården (det finns en källartrappa/nedgång inomhus)?

Skulle dörren(öppnas inåt)kunna vara kvar och man bygger altanen med typ luckor som man kan lyfta ur för att ta sig ut? Vet om att det finns olika regler för brand och utgångar osv. Men tycker det är väldigt otydligt? Vi använder källaren till förvaring, tvättstuga och gymparum för barnen.

Eller ska/kan man sätta igen ingången? Utanför finns en brunn!

Någon som vet? Någon som har en lösning?


Tack för alla idéer o tips!
 
Redigerat:
Du vill nog ha en utrymningsväg från barnens lekrum ifall det börjar brinna uppe i huset
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Du vill nog ha en utrymningsväg från barnens lekrum ifall det börjar brinna uppe i huset
Ja, det är därför jag pratar om luckor i trädäck som man kan lyfta ur. För dörren går som sagt inåt. Kan/får man göra så?
 
Kan dina barn lyfta ur en sådan lucka underifrån i en stressad situation?
 
Om någon råkat ställa grillen ovanpå luckan?
 
Lägg marksten istället. Säkerheten först
 
A ajn82 skrev:
Om någon råkat ställa grillen ovanpå luckan?

Såklart kan ju allt möjligt hända. Det kanske inte är/var den bästa idén, men tänkte att någon annan kanske hade/har en bättre ide. Men vi får kanske satsa på att flytta trappen ifall vi nu vill fortsätta med idén på att bygga ett trall just där.
 
Hej.
Lite input gällande utrymning. Detaljnivån kanske blir lite väl djup, men försöker sammanfatta på slutet.


När man har en privatbostad (Verksamhetsklass 3A enlig boverkets byggregler) så får du max ha 45 m gångavstånd till säker plats (normalt dörr till det fria). 45 m må låta långt, men man måste också beakta att man räknar straffpålägg om man bara kan gå åt ett håll, exempel är en korridor där man måste gå åt ett håll för att komma till en plats där du har möjlighet att välja mellan dina två utrymningsvägar.
Du har även kravet på två utrymningsvägar normalt (gäller ej om det endast är 15 m till dörr i fasad i markplan).
Utöver allt detta har du även krav på en utrymningsväg i varje plan.

Detta är normalt inget problem i en friliggande villa, avstånden är förhållandevis långa och man får använda fönster som utrymningsvägar förutsatt att de inte är för små. Från ett fönster får det för verksamhetsklass 3A vara upp till 5 meter ner till marken under, vilket då innebär att ett övre plan normal klarar dessa höjder till underkant fönster.

Från en källare finns också kravet på en utrymningsväg i planet, men här är det lite mer problematiskt. Källarfönster är normalt för små och sitter för högt upp (om de finns över huvud taget), alltså behöver man en dörr eller liknande i planet.
Från dörren ska du sedan kunna ta dig vidare ut, normalt görs detta via utvändig trappa.
Det finns dock en regel för bostäder som säger att de får använda fast stege (utformad enligt SS 831340) för att komma vidare ut till säker plats i det fria. Normalt använder man sådan för att klättra nedåt när höjder under fönster överstiger 5m, men tror inte det finns något egentligt motstånd mot att den ska leda uppåt istället. Notera att om stegens plats där den mynnar upp är mindre än 5 m från huvudentré så kommer de inte räknas som oberoende, större avstånd krävs för att stegen ska kunna utgöra en egen utrymningsväg.
Ska du montera en stege så måste själva luckan vara enkel att öppna, du får exempelvis inte använda hasp eller liknande på denna utan det ska vara beslagning som enkelt kan öppnas med enhandsgrepp.

Slutliga tankar:
Det borde gå att bygga igen den och ordna stege/lucka i altanen. Detta lär vara något som du måste söka bygglov för då du kraftigt förändrar utrymningsförutsättningar för källarplanet.
Du lär behöva ta in en brandingenjör som intygar att detta är en ok utformning, men det är inte säkert att räddningstjänsten kommer hålla med om detta. Då kan det bli en tvist som måste bestämmas om och det lär ta tid.
Då du använder källaren som lekyta och liknande är min rekommendation att inte bygga igen källardörren, jag tror att det kommer kosta mer än det smakar för det du kommer kunna göra rent regelmässigt.
Jag ser inte att detta skulle vara försvarbart varken ekonomiskt eller säkerhetsmässigt, även om det kanske regelmässigt skulle kunna godkännas.

De regler jag hänvisat till finns beskrivna i BBR 29.
5:213
5:247
5:321
5:322
5:323
5:331
5:353

Tror jag har fått med det mesta här, möjligt att jag missat någon hänvisning. Notera även att detta är sagt helt utan info om hur ditt hus faktiskt ser ut och mest är ett allmänt uttalande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.