Huset är ifrån 1960 och byggd med lättbetong, som tyvärr generar en del radon. Vi tänkte öppna upp hallen och ta bort dörren som fanns där. Tänkte höra med er ifall ni tror det här är en bärande vägg? ( fått för mig att dörrar inte brukar vara i bärande väggar? )
 
  • Planritning av ett hus från 1960 med markerad vägg mellan två hallar där en dörr eventuellt ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dörröppning och synlig stomme, möjlig bärande struktur, i äldre hus från 1960.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av en dörröppning i ett hus, med en synlig överliggare och väggstruktur som kan vara bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en vägg där en dörr tagits bort, som leder till en hall med ytterdörr, fråga om väggen är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man måste se hela planlösningen för att ha någon chans att veta. Helst också konstruktionsritningarna och inte en dålig mäklarritning.

Det är helt normalt med dörrar i bärande väggar för annars så skulle nog många hus vara omöjliga att använda. Däremot så måste man då avväxla tyngden ovanför dörren.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S
Bifoga gärna en sektionsritning också.
 
Jaha, tyvärr har jag bara en dålig mäklarritning. Kan man ansöka om en sektionsritning eller beställer man det ifrån en byggfirma?
 
  • Grundplan av en lägenhet med markerade rum såsom vardagsrum, kök, sovrum och inglasad altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kommunen brukar ha de ritningar som hör till bygglovet och du kan begära att få ut kopior på dem.

Troligen är det väggen som går mitt i huset, förhoppningsvis rakt under taknocken, som är bärande.
 
Okej, tack för hjälpen. Ska höra med kommunen ifall dom har ritningarna så får jag återkomma sedan
( och väggen i mitten av huset går precis under taknocken som du var inne på )
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Murade lättbetonghus från 60-talet är platsbyggda efter schablonritning (husmodell). De är inte fullritade kataloghus med K-ritningar hos husleverantören, så jag tror inte kommunen har några. Enda chansen är om det byggts om (efter PBL infördes 1987) som krävt bygglov (stomändring och/eller utbyggnad) och verkar det inte som. Bara en köksrenovering och bad/dusch.

Kommunen kommer kräva K-ritning på den delen av byggnadsstommen som berörs. Det är båda kvarvarande hallväggar (dusch och trappa), bjälklaget från köket till trappan (då duschdörren ingår i avväxling mot skorstensstock och hatthyllan har avväxling för trapphålet, därav väggsnuttar, inklusive väggpelaren till vardagsrumm, som inte får tas bort).
 
N
Är ju skräpväggar, bara att riva. Någon annan här borde se detta, inte bärande.
 
Ytterst osannolikt att den aktuella väggen är bärande. I brist på ritningar kan du kartlägga hur bjälkarna ovanför går med hjälp av en regeldetektor. Kolla också om det inte finns en avväxlingsbalk ovanför nästa dörröppning in mot vardagsrummet.
 
  • Gilla
Erik Jansson64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.