Hej! Jag blev nyss medlem här inne och kan i princip ingenting om bygg och allt som hör till. Så jag ställer min fråga här så hoppas nån kan svara på den.

1. Vad är det godkända procenthalt som en fuktmätare ska visa på i ett rum? Jag menar då en sån liten fuktmätare man har i handen och som man testar på väggar och golv/ tak.

2. Hur tillförlitliga är såna fuktmätare? Hör prisklassen till i fråga om tillförlitlighet?

3. Om vi antar rent hypotetiskt att man testar ett rum för mögel och man använder en billigare fuktmätare och denna mäter till 8%, hur sannolikhet är det att det ändå är godkänt inom referensvärde om fuktmätare mäter fel plus/minus? Kan 8% visa sig vara exempelvis 20% fukt?

4. Sista frågan, om en fuktmätare mäter 8% fukt, även om apparaten kanske inte är den allra dyraste, kan man då helt slappna av att det inte finns mögel i huset? Trots att det sitter en källar-lukt på kläderna efter man sovit i huset, samt att man vet att det finns svartmögel i personens badrum (golvbrunn samt lite i ett fönster) även också att det finns en 20 åring gammal fuktskada i taket, som personen påstår ha torkat ut då man körde varmfläktar direkt vid tillfället när det hände.
 
Är det verkligen ingen som vet?
 
Du får ge mer information, exempelvis tala om vad för fuktmätare du refererar till, fabrikat & modell.
Sen får du tala om vad det är för material du mäter på, var och hur.
Att det inte finns mögel kan man ju inte garantera oavsett hur torrt man har, det man kan vara hyffsat säker på är att det inte växer om det är tillräckligt torrt (eller tillräckligt kallt).
 
Jag vet tyvärr inte vad för fuktmätare det är exakt, det var min pappa som mätte av en som han lånat den av. Men du kan inget mer av det jag nämnde i frågorna?
 
C
Dessa fuktmätare varierar säkert i kvalitet och inte minst är det ingen absolut vetenskap att mäta fuktkvot med denna typ av instrument. Säkerligen finns också en viss koppling till pris. Det finns i praktiken två olika typer av instrument, insticksmätare med piggar som sticks in i materialet, och induktiva som mäter "trådlöst". De induktiva har kanske inte riktigt samma precision, men har fördelen att de mäter på djupet och utan att skada underlaget.

För ändamålet krävs dock ingen jätteprecision. Normal fuktkvot för torrt virke inomhus är runt 10%, ge och ta några %. Vid ca. 18% finns risk för mikrobiell/mögeltillväxt och vid ca. 24% risk för rötangrepp. Träffar man på en pågående fuktskada sticker ofta mätaren upp i taket och det är uppenbart.

Det finns sammanhang där en hel konstruktion har en förhöjd fuktkvot, men det vanliga är kanske att problemet är begränsat till ett visst område. Så man kan inte bara mäta på några random ställen och på det sättet utesluta fuktrelaterade problem.

En tydlig källarlukt är inte bra, det är en klar indikation på att något är fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svaret! :)

Men om personen mätte med fuktmätare i samma rum som det finns lite svartmögel i ett fönster, bör de kunna ge ett utslag på maskinen tror? Är det säkrast om man mäter i närheten av där det potentiella mögel sitter? Vad kan källarlukten bero på?
 
Fuktmätaren mäter fukthalt på just den fläck där man mäter, men mätaren vet ingenting om mögel.
Bedömning och slutsatser om mögel osv grundas på kunskap och erfarenhet hos den som gör bedömningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så man kan alltså ha mögel fast man håller en fuktmätare precis vid en misstänk fläck och fuktmätaren bara säger exempelvis 8%?
 
Ja.
Mögel kräver i det allmänna fallet fukt för att utvecklas men det kan vara fuktigt, mögel växer och sedan torrt, möglet sluta växa men finns kvar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
K Kakmonsterarg skrev:
Men om personen mätte med fuktmätare i samma rum som det finns lite svartmögel i ett fönster, bör de kunna ge ett utslag på maskinen tror?
Nä, det är precis det jag menar. Om det kommer in fukt vid t.ex. ett fönster så ger det inte utslag någon annanstans i rummet.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja.
Mögel kräver i det allmänna fallet fukt för att utvecklas men det kan vara fuktigt, mögel växer och sedan torrt, möglet sluta växa men finns kvar.
Nu blir det rörigt i mitt huvud. Så jag kan stå och titta på mögel som växt i ett fönster, och ha en fuktmätare bredvid som ändå säger att det är normal fukthalt hemma, trots möglet som jag ser framför mig? Men betyder det att möglet ändå ska bort och att det är farligt?
Är det bättre lägga pengarna på en luftanalys som ett laboratorium mäter?
 
Ja.
Själv tittar jag ofta på fuktfläcken på min fönsterbräda som blev till för 5 år sedan när jag hade öppet fönster under ett ösregn. Sedan dess har det torkat, ingen mätbar fukt men fuktfläcken är kvar.
Byt ut fuktfläck mot mögelfläck i ovan text så har du ditt scenario.

Möglet torkar du bort, se det som smuts.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag får en känsla av att frågan är större än kvalitet på fuktmätare...

Jag får lite för mig när jag läser ts' inlägg att det pågår en diskussion inom familjen om det kan vara fukt i huset som orsakar lukten och mögelfläcken?

Det är kanske är flera saker som utgör problem i det hus du refererar till?

Lukten behöver absolut inte komma från svartmöglet. Lukt som sätter sig i kläderna kan komma från många ställen i ett hus. Ibland är det relativt lätt att hitta och åtgärda och ibland väldigt svårt.

Dessutom är det intressant att ta reda på varför det är svartmögel på den där fläcken. Har ni testat att torka bort svartmöglet och sett om det kommer tillbaka?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja.
Mögel kräver i det allmänna fallet fukt för att utvecklas men det kan vara fuktigt, mögel växer och sedan torrt, möglet sluta växa men finns kvar.
men kan man bara torka bort svartmögel från fönstret utan att blanda in företag som ska sanera med tunga medel? Om fläcken är torr, går den då att få bort med vanliga rengöringspreparat?
 
C cpalm skrev:
Dessa fuktmätare varierar säkert i kvalitet och inte minst är det ingen absolut vetenskap att mäta fuktkvot med denna typ av instrument. Säkerligen finns också en viss koppling till pris. Det finns i praktiken två olika typer av instrument, insticksmätare med piggar som sticks in i materialet, och induktiva som mäter "trådlöst". De induktiva har kanske inte riktigt samma precision, men har fördelen att de mäter på djupet och utan att skada underlaget.

För ändamålet krävs dock ingen jätteprecision. Normal fuktkvot för torrt virke inomhus är runt 10%, ge och ta några %. Vid ca. 18% finns risk för mikrobiell/mögeltillväxt och vid ca. 24% risk för rötangrepp. Träffar man på en pågående fuktskada sticker ofta mätaren upp i taket och det är uppenbart.

Det finns sammanhang där en hel konstruktion har en förhöjd fuktkvot, men det vanliga är kanske att problemet är begränsat till ett visst område. Så man kan inte bara mäta på några random ställen och på det sättet utesluta fuktrelaterade problem.

En tydlig källarlukt är inte bra, det är en klar indikation på att något är fel.
De kan ha varit en fuktmätare från 20 år tillbaka, är dom trovärdiga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.