Har en Bosch SGU46M15SK/82
Den tar in vatten vid nedre röda pricken, hela tanken fylls förbi "gegget" vid den övre röda pricken. Sedan rinner vattnet ner till bottenbaljan gissar jag, och sen blir det tyst - inget händer.
När jag sen gör reset så töms vattnet ok. Dvs det känns som om både intag och tömning funkar. Men inget däremellan...
Kan det vara nån spolpump som är paj? Kan gegget upptill påverka?
Öppen diskmaskin som visar interiören med röda markeringar vid vattentillförsel och smutsavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har demonterat tanken och försökt skölja ur men får inte bort gegget. Har även mätt att mikrobrytarna funkar, som jag gissar har med överfyllningsskydd eller nivåkontroll att göra. Antar det är spol- resp avloppspump man ser nertill. Vet inte vilken som är vilken men ska prova mäta om de får spänning när de (i mitt tycke) borde få det. Annars är det nog snart dags för en ny maskin Demonterad vattentank med rester av gegga och synliga mikrobrytare, avsedd för hushållsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad diskmaskin visar tank, slangar, mikrobrytare och antingen spol- eller avloppspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tyvärr...
 
Utan felkod? Det är ju ganska märkligt. Kanske något fel i styrkortet?
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Utan felkod? Det är ju ganska märkligt. Kanske något fel i styrkortet?
Hmm ok, var sitter styrkortet månne? I luckan kanske, där är ju alla knappar.
 
A
P pelig skrev:
Hmm ok, var sitter styrkortet månne? I luckan kanske, där är ju alla knappar.
inga felkoder på denna
men kolla diskmotorn de brukar ge upp
och kolla kondensatorn som sitter på framsidan av motorn den ger oxå upp emellanåt

gegget är inte av betydelse

microbrytarna är till för vattenintag och överfyllning
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
inga felkoder på denna
men kolla diskmotorn de brukar ge upp
och kolla kondensatorn som sitter på framsidan av motorn den ger oxå upp emellanåt

gegget är inte av betydelse

microbrytarna är till för vattenintag och överfyllning
Aha ok, bra tips. Men trist nog när jag återmonterade vattentanken slutade även avloppspumpen att funka. Så nu gav jag faktiskt upp och insåg att livslängden passerat. Nu står apparaten på släpet och väntar på Den sista färden, har börjat googla på ny maskin. Tack för engagemang (y)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.