SMA's app måste vara det mest värdelösa som skapats, eller, ja, den fungerar ju och visar siffror ibland men oftast bara streck och så glömmer den inloggningen hela tiden, ibland flera gånger per dag...

Finns något alternativ till SMA's egen app som fungerar?

(Och nej, Tibber är inget alternativ (och de hakar ju ändå bara på SMA's eget API))
 
Jag läser in datat direkt från den lokala tjänsten i likriktaren (Sunny Tripower) till Home Assistant och kan då se information som det här i HA-appen:
Skärmbild av Home Assistant-app visande energiförbrukningsgrafer och solproduktion för smart hem-övervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går även att bygga egna grafer för att åskådligöra det man vill se via ytterligare plugin som Grafana etc.
Tröskeln för att lära sig HA är dock väldigt varierande :-o
 
Intressant! Hur läser du ut data från växelriktaren?
 
Tripower:n har ine intern webserver, som jag kommer åt från WLAN:et, den kör ett modbus-protokoll, men för den tolkningen finns det en färdig integration att använda i HA.

Home Assistants har jag sedan satt upp med port-forward så att jag kommer åt hela huset oavsett var vi är, eller så går man i via deras samarbetspartner Nabu Casa som är en molntjänst. Personligen gillar jag dock tanken på att allt data är lokalt hemma hos mig, i alla fall så gott det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.