Håller på och renoverar ett gammalt 30-talshus där reglarna inte alls är i våg. Längst in mot väggarna är det högre än i mitten, men även mellan vissa reglar längre in mot mitten i rummet skiljer det en hel del.

Hur löses detta enklast? Skruva dit nya reglar på de gamla fast något högre och se till att de är i våg? Försöka skarva på någon planka där det diggar uppepå befintliga reglar?

Om man ska skarva på reglar vid sidan, vad behöver de ha för storlek? Vad räcker?

Edit: ska sedan lägga nytt golvspån och ovanpå det golv.
 
Ska du regla ut och sätta skivor på så använd justerskruv, väldigt smidigt

Läste slarvigt trodde det var vägg
 
4 40talshuset skrev:
Håller på och renoverar ett gammalt 30-talshus där reglarna inte alls är i våg. Längst in mot väggarna är det högre än i mitten, men även mellan vissa reglar längre in mot mitten i rummet skiljer det en hel del.

Hur löses detta enklast? Skruva dit nya reglar på de gamla fast något högre och se till att de är i våg? Försöka skarva på någon planka där det diggar uppepå befintliga reglar?

Om man ska skarva på reglar vid sidan, vad behöver de ha för storlek? Vad räcker?

Edit: ska sedan lägga nytt golvspån och ovanpå det golv.
På mina golvreglar i mitt hus (40-tal) hade de lagt masonit och lumpapp i varierande tjocklek för att få golvreglarna i nivå
 
nino nino skrev:
Ska du regla ut och sätta skivor på så använd justerskruv, väldigt smidigt
Utveckla gärna! Lät intressant
Jag har alltså befintliga träreglar som inte är
i våg, varken på längden eller bredden typ och inte jämfört mot varandra heller
 
Violina Violina skrev:
På mina golvreglar i mitt hus (40-tal) hade de lagt masonit och lumpapp i varierande tjocklek för att få golvreglarna i nivå
japp samma här.. Dom åkte loss tyvärr när jag tog bort golvet. Men känns som ett himla pyssel att göra så.. Men absolut en variant. Tyvärr går det ju inte riktigt skruvlimma mot regeln då, men kanske inte behövs. Kanske räcker att skruva golvspånet.
 
4 40talshuset skrev:
Utveckla gärna! Lät intressant
Jag har alltså befintliga träreglar som inte är
i våg, varken på längden eller bredden typ och inte jämfört mot varandra heller
Trodde det var vägg...

Jag renoverade/byggde en lägenhet med liknande problem.
Där hyvlade vi ner där det var högt sen skruvade vi reglar på sidan där det var lågt.
Enklast är väl att ta ut en höjd, sen skruva nytt från sidan
 
nino nino skrev:
Trodde det var vägg...

Jag renoverade/byggde en lägenhet med liknande problem.
Där hyvlade vi ner där det var högt sen skruvade vi reglar på sidan där det var lågt.
Enklast är väl att ta ut en höjd, sen skruva nytt från sidan
Japp det låter som jag också behöver göra så. Problemet är att jag inte riktigt kommer åt med hyveln att hyvla ner reglarna mot väggen (dom som är klart högst. Dom sitter delvis under väggen men sticker givetvis ut, men min maskin kommer inte åt ordentligt.

vad för dimensioner behövs på reglar som skruvas på befintliga reglar som kommer hålla upp golvet?
 
Du borde väl kunna såga bort en del med tex motorsåg.
Jag använde gamla golvet som var kanske 35-40mm tjockt och 100-120mm breda.
Har funkat i 15år, annars är det väl 45x95 reglar eller nån annan bredd beror ju på hur mycket det ska upp
 
nino nino skrev:
Du borde väl kunna såga bort en del med tex motorsåg.
Jag använde gamla golvet som var kanske 35-40mm tjockt och 100-120mm breda.
Har funkat i 15år, annars är det väl 45x95 reglar eller nån annan bredd beror ju på hur mycket det ska upp
ja någon såg kanske går. Tyvärr är det någon plankjävel som i sin tur vilar över kottlingar på ena sidan. Vågar inte såga ner den plankan för mycket då den inte är så tjock. (Regeln i det fallet ligger under väggen och sen sticker plankorna ut som håller upp golvet i sin tur.. Givetvis är det alltid något som ska jävlas..

ska upp någon centimeter på värsta stället.
 
Du behöver ju iof inte ner hela vägen bara under spånskivans överkant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.