Hej, vi ska renovera vårat kök. Drömmen är att ha diskbänk vid fönstret men det sitter ett element där under. Rummet är idag 11 kvm men vi kommer riva en vägg till matsalen så det blir mycket större men det finns flera element och eldstad i matsalen.
Vi ska även byta fönster till ett mindre och bättre.

Går det att skippa värme i köket eller är värmegolv enda alternativet?
 
Det går att skippa. Bara plugga ovanför golvet
 
  • Gilla
molly vallström
  • Laddar…
Jag skulle då inte vilja säga bara rakt ut att det går att skippa värme i kök å hoppas att det räcker med värme från något annat håll utan att veta mer.
Det finns ju fläktelement som man kan sätta i socken på köksskåpen om man inte vill bryta upp golven för golvvärme. Tänk till före så ni inte står med ett kök där ni tycker det är kall å det är nyrenoverat.....
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle försöka behålla elementet och dra ut skåpen (alltså med en djupare bänkskiva) och sen skapa cirkulation. Jag har gjort så flera gånger med lyckat resultat.
 
  • Gilla
molly vallström
  • Laddar…
J
V Vector skrev:
Jag skulle då inte vilja säga bara rakt ut att det går att skippa värme i kök å hoppas att det räcker med värme från något annat håll utan att veta mer.
Det finns ju fläktelement som man kan sätta i socken på köksskåpen om man inte vill bryta upp golven för golvvärme. Tänk till före så ni inte står med ett kök där ni tycker det är kall å det är nyrenoverat.....
Fläkt/sparkelement satte vi in i vårt kök. Detta eftersom det satt en radiator under ett fönster som senare blev balkongdörr. Funkar perfekt!
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...saver-ss80-flaktkonvektor-vattenvarmd-2812223
 
  • Gilla
molly vallström
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Jag skulle försöka behålla elementet och dra ut skåpen (alltså med en djupare bänkskiva) och sen skapa cirkulation. Jag har gjort så flera gånger med lyckat resultat.
Bara för att förtydliga - så här kan man göra sett utifrån. I just det här exemplet har vi inget element under fönstret men det skulle mycket väl fått plats i och med att bänkskåpen och diskhon är utdragen ungefär 20 cm från väggen. Vi byggde sen en "låda" framför fönstret och där det sitter ett vägguttag kan man sätta ett galler där den varma luften från elementet kan flöda. Det behövs givetvis ett motsvarande galler i sockeln under diskbänken så att luften kan cirkulera fritt

Vy inifrån ett kök med bänkskivor utdragna från väggen under fönstret utan element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i köket såg det ut så här när det byggdes.

Köksrenovering med vita skåpsstommar och en tvådelad diskho, ritningar på bänkskivan, framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
molly vallström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.