Hej!

Vi är mitt inne i renovering av bottenvåningen och tänkte förbereda för uteluft till en kommande kamin.

Plattan ska gjutas om och taket kommer gipsas om. Kort och gott är det egentligen fritt fram att dra uteluften både i golv och tak.

Mina tankar just nu är gällande vilken lösning som egentligen är bäst.

Fördelen som jag ser med taket är att jag dels får upp ventilen och slipper riva lite i trallen för att sätta galler, en annan fördel är att jag kan sätta ett don på insidan tills dess att vi faktiskt installerar kaminen.

Men jag har aldrig sett att man gjort den lösningen, utan I regel drar man ju det i plattan.


Finns det någon nackdel med att dra det i taket istället?
 
J Jarlsgård skrev:
Finns det någon nackdel med att dra det i taket istället?
Vet inte, men det blir ju en längre väg för tilluften att gå.
Vi drog vår tilluft i plattan när den göts.
Fungerade utmärkt och helt osynligt, förutom den lilla biten mellan vägg och kamin.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vet inte, men det blir ju en längre väg för tilluften att gå.
Vi drog vår tilluft i plattan när den göts.
Fungerade utmärkt och helt osynligt, förutom den lilla biten mellan vägg och kamin.
I vårt fall skulle jag påstå att den extra sträckan är försumbar.
Vi har tänkt att ha en insats i murstock och placera den relativt högt upp ~80 cm från golvet.

En annan aspekt som jag tänker är ifall att kaminen inte skulle bli av så kan vi använda kanalen som en vanlig tilluft, vilket kanske inte blir helt optimalt om jag har den upp genom golvet :cool:


Men ja, sträckan blir något längre, jag räknar med ca 1 meter extra.
 
Tomture61
J Jarlsgård skrev:
I vårt fall skulle jag påstå att den extra sträckan är försumbar.
Vi har tänkt att ha en insats i murstock och placera den relativt högt upp ~80 cm från golvet.

En annan aspekt som jag tänker är ifall att kaminen inte skulle bli av så kan vi använda kanalen som en vanlig tilluft, vilket kanske inte blir helt optimalt om jag har den upp genom golvet :cool:


Men ja, sträckan blir något längre, jag räknar med ca 1 meter extra.
För att följa termikens lagar så är kall luft tyngre än varm luft .
Så tilluft så långt ned som det är möjligt .
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att följa termikens lagar så är kall luft tyngre än varm luft .
Så tilluft så långt ned som det är möjligt .
Ja det är ju ett argument för, nackdelen som jag ser det är att jag förlorar 100 mm isolering vid voten och då blir den helt oisolerad där röret går ut.

En annan problematik jag får är marknivå utanför
Handritad skiss som visar isolering och rördragning i ett byggprojekt, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men i teorin ska det väl indirekt inte vara några bekymmer att dra det i taket? Att effekten pga termologin blir något sämre är jag med på, samtidigt så är luften i kaminen varmare än utomhusluften vid eldning oavsett placering så indirekt bör inte kanalens dragning påverka nämnvärt.
 
Om du tänker ansluta uteluften direkt till din kanins inlopp, så är det ju normalt enklast att ansluta underifrån eller bakifrån, men om du bara ska tillföra extra luft till rummet, så spelar det väl ingen roll. Att direktansluta uteluften har ju stora fördelar, då den kalla luften innehåller mer syre per volymenhet och att man inte tar av en redan uppvärmd luft. Tänk också på att röret måste isoleras, så att det inte bildas kondens på luftrörets utsida ( kallt rör + fuktig inomhusluft) och även att det är en fördel med att låta röret luta lite nedåt mot luftintaget utomhus.
 
Tomture61
J Jarlsgård skrev:
Ja det är ju ett argument för, nackdelen som jag ser det är att jag förlorar 100 mm isolering vid voten och då blir den helt oisolerad där röret går ut.

En annan problematik jag får är marknivå utanför
[bild]


Men i teorin ska det väl indirekt inte vara några bekymmer att dra det i taket? Att effekten pga termologin blir något sämre är jag med på, samtidigt så är luften i kaminen varmare än utomhusluften vid eldning oavsett placering så indirekt bör inte kanalens dragning påverka nämnvärt.
För att skapa en bild över hur " motorn " i en eldstad kan påverkas .

Har en Contura 26T med 7 m rökrör , har iofs 2 st böjar på vinden , för att få skorstenen på taket på rätt ställe . Kaminen har uteluftsanslutning underifrån , 110 mm plaströr .
Huset har mekanisk ventilation (undertryck) upplevde taskigt drag i kaminen , även efter inlägg 2 .

Huven på taket som stack upp åvanför nocken hade ett regnskydd , halvmåneformat .
Bytte ut detta regnskydd till en vindflöjel , nu har jag nästan för bra drag :D

När man bygger självdrag så sätts alltid tilluften så lågt som det är möjligt , frånluften så högt det är möjligt .
Törs inte säga hur denna motor beter sig om man på utsidan tex sätter ett rör till tilluften nästan lika högt som frånluften , lufttrycket är ju ngt lägre ju högre upp man kommer :thinking:
 
Redigerat:
Har självdrag idag men ingen eldande panna längre, men tänker att principen blir densamma med en eldstad.

Nu är plattan isolerad och jag kommer dra spiro i mellanbjälklaget istället. Kanske blir effekten något sämre, å andra sidan så får jag bättre isolervärde i plattan.

Hade jag valt att lägga sprio i plattan hade jag fått en sträcka på ca 50 cm som varit helt oisolerad pga att jag inte kan/velqt gå för lågt med tilluften då marknivå bara är typ 20 cm under färdig golv höjd.

Vi får se hur bra det funkar helt enkelt mitt trådskapande här var lite för att göra en avväfning (den gjordes idag medan jag isolera) och om någon gjort en liknande lösning :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.