Jag har ca en hektar kass jordbruksmark (jordbruksfastighet) som jag vill hitta på något med. Skulle det vara värt att bygga en så liten kommersiell solcellspark? Är det någon här som har erfarenhet av sånt? Tyvärr ligger den inte på samma fastighet som vårt hus (inte ens i närheten), så det blir inga ROT-avdrag m.m.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Följer med intresse då vi har liknande mark jag inte vet vad vi ska göra med :beer:
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Följer med intresse då vi har liknande mark jag inte vet vad vi ska göra med :beer:
Hur stort har du? Jag såg att Eon har något erbjudande om man har minst 2 ha, då matchar de ihop säljare av el med köpare av el och sköter installation och drift. Det skulle vara bekvämt, men min plätt är totalt 1,9 ha och hela går inte att utnyttja, så min uppskattning är att man kanske får ihop ca 1 ha park.
 
M mrsnhp skrev:
Hur stort har du? Jag såg att Eon har något erbjudande om man har minst 2 ha, då matchar de ihop säljare av el med köpare av el och sköter installation och drift. Det skulle vara bekvämt, men min plätt är totalt 1,9 ha och hela går inte att utnyttja, så min uppskattning är att man kanske får ihop ca 1 ha park.
Det är ca 3000 kvm som vore lämpligt (platt, soligt i söder) så inte så stort :love:
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Hur stort har du? Jag såg att Eon har något erbjudande om man har minst 2 ha, då matchar de ihop säljare av el med köpare av el och sköter installation och drift. Det skulle vara bekvämt, men min plätt är totalt 1,9 ha och hela går inte att utnyttja, så min uppskattning är att man kanske får ihop ca 1 ha park.
Får du ut något mer av det än standard arrendeinkomst om 4000-5000SEK/hektar/år?
 
Åsa Lund
Om det är betesmark idag kanske det kan förbli betesmark men för mindre djur, läs Får. Man ser ganska mycket sådana arrangemang när man kör bil genom Europa.
I så fall kan man ju få avkastning av solceller och betesarrende samtidigt?
 
V vik_tor skrev:
Får du ut något mer av det än standard arrendeinkomst om 4000-5000SEK/hektar/år?
Jag får inte ut något alls av det. En liten del har enligt uppgift varit betesmark för sisådär 50 år sedan, men mer än hälften är mer eller mindre obrukbar före detta åker. På tidigt 1900-tal låg det en gruva bredvid, som fick dumpa varp på den del som var åker. Den är plan men väldigt stenig. Den har inte brukats på decennier och åndå växer det bara ogräs och ingen sly eller buskar. Grusvägen har börjat växa igen med träd, men inte ”åkern” :rolleyes:

Så just nu är marken endast en (liten) kostnad i form av fastighetsskatt. Jag har ärvt fastigheten, så jag har inte betalat något för den heller.
 
Följer också, har en liknande situation på en bit mark som är lite svåråtkomlig, ofta våt....

Också funderat på hur dyrt det kan bli att få dit en servis och sedan bara sälja el på den.
Det går kraftledning genom marken, men det har man ju inte mkt nytta av....
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Hur stort har du? Jag såg att Eon har något erbjudande om man har minst 2 ha, då matchar de ihop säljare av el med köpare av el och sköter installation och drift. Det skulle vara bekvämt, men min plätt är totalt 1,9 ha och hela går inte att utnyttja, så min uppskattning är att man kanske får ihop ca 1 ha park.
Såg du att EON hade ett erbjudande så föreslår jag att du ringer dem och kollar. Även om du har mindre yta så kan de kanske hjälpa vidare.
 
Skrev till Kraftringen som är nätägare här och frågade.
De kör också lite kampanjer mm

Eftersom plätten jag funderar på ligger en bit bort, och saknar vad jag vet anslutning.
Så började jag med att fråga vad en anslutning skulle kosta.

Fick till svar att även om jag skaffade en mätare/anläggning till på samma kundnummer, så kommer det räknas som företag och beskattas som ren inkomst om det inte finns förbrukning på den anläggning.

De bad mig dubbelkolla med Skatteverket, men så hade deras säljare uppfattning.

Blir det likadant om man skulle råka sätta "för mycket" solceller på en fastighet med bostad på ?
 
P P-son83 skrev:
Blir det likadant om man skulle råka sätta "för mycket" solceller på en fastighet med bostad på ?
Följande länk bör sammanfatta läget (dock så är är punkten om energiskatt inaktuell).

https://www.energimarknadsbyran.se/...tt/regler-och-beslut/att-vara-mikroproducent/

och sen finns skatteverkets information:

https://www.skatteverket.se/foretag...ringsfastighet.4.309a41aa1672ad0c837b4e8.html

Så det finns en gräns på 100A som jag tror är bra att hålla sig under. Det ger ca 70kW max effekt i anslutningen. Låt säga att vi mot det överdimensionerar med en faktor 2. Då får vi ca 150kWp på solcellerna. En 300Wp solcellspanel är ca 1x2 m -> 2kvm. Vilket ger typ 500 st solceller då. Lägger man alla på marken så får man 2*500 -> 1000kvm. Nu ligger ju inte solceller på marken utan snett så kanske en faktor 2 är lämplig att använda vilket då ger 2000kvm ytbehov.

Lönsamheten i det hela är dock tveksam då monterandet av ställningar enligt vad jag har hört är dyrare än att montera på hustak, sen så tillkommer ju även ny elservis. Men om man kan sätta upp detta i södra Sverige så får man ju en helt annan lönsamhetskalkyl enligt nuvarande prisbild.

Kanske finns det en öppning genom den nya lagstiftningen gällande att leda ström över till grannen för att dela på t ex solcellsinstallationer. Så om man är granne med en lagom stor jordbruksfastighet så kanske de har en passande servis. Om utfallet av lagstiftningen blir bra kanske man kan dela den med grannen. Om man sedan kan göra det mesta av jobbet själv och kanske kan använda eget virke från fastigheten så tror jag att man kan få ekonomi i det hela.

Om vi sätter lite fiktiva priser så kan man räkna på det hela:
Om vi sätter ett pris på 10tkr per kWp installerad effekt så kostar 150kWp då 1,5mkr. Och om varje kWh kan säljas för 50öre i medel så kommer det således ge en återbetalningstid på 20 år. Så man måste på något sätt komma ner i kostnad, kanske kan jordbruksverksamheten köpa in det hela så man kan skippa momsen.

Iaf så ser jag inte att man som privatperson kan göra detta genom att köpa in installationen och dra dit en servis ute i obyggden. Kalkylen blir för svår att få ihop och om det fungerade då skulle folk redan göra det. Att elbolagen själva gör det beror möjligtvis på att nätkostnaden är fiktiv och de slipper avgifter till SvK.

Så att låta någon annan gör det är nog rätt val just nu.
 
Vi har precis köpt (skrivit kontrakt, tillträde är inte än på nån månad) 10ha lantbruksfastighet och det är ca 3-4 ha som vi inte har användning för, nära en stor väg så ansöutning borde inte vara ett problem.
Eftersom det är en lantbruksfastighet så räknas vi som företagare.
Gör det någon skillnad?
 
N noone70 skrev:
Vi har precis köpt (skrivit kontrakt, tillträde är inte än på nån månad) 10ha lantbruksfastighet och det är ca 3-4 ha som vi inte har användning för, nära en stor väg så ansöutning borde inte vara ett problem.
Eftersom det är en lantbruksfastighet så räknas vi som företagare.
Gör det någon skillnad?
De gröna avdragen kan inte företagare räkna med inte heller skatteavdrag för tillverkad el. Skulle nog börja med nätägaren om möjlighet till anslutning nätet och kostnad. Bör ha med dig storleken först i installerad effekt. Jag skulle nog undersöka att söka delägare i solparken för att få till en större anläggning liknande HSB gör med sina solparker.
 
H håbbe1961 skrev:
De gröna avdragen kan inte företagare räkna med inte heller skatteavdrag för tillverkad el. Skulle nog börja med nätägaren om möjlighet till anslutning nätet och kostnad. Bör ha med dig storleken först i installerad effekt. Jag skulle nog undersöka att söka delägare i solparken för att få till en större anläggning liknande HSB gör med sina solparker.
Men sådana solparker är väl oftast på 10+ hektar?
 
Precis men borde kunna gå i mindre skala. Bara en tanke. Vore intressant o gräva mer i. Blir nog en hel del att sätta sig in i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.