Har precis inhandlat kakel till badrumet. Det är stora, vita, matta plattor som vi ska placera liggandes. Har sett detta uppkaklat, men då med laserskurna plattor. Vi ville dock inte lägga ut så mycket pengar för att få laserskuret. Min fråga är hur nära man kan sätta plattorna när de inte är laserskurna? Hur många mm kan fogen som minst vara?
 
Det beror väl på hur sneda dina plattor är. Prova att lägga ut några av dem på en plan yta och se hur det ser ut. Om plattorna t.ex varierar 1 mm i storlek, så skulle jag gissa att fogen måste vara minst 3 mm för att det ska se bra ut. Är variationen mindre, så kan du ju ha mindre fogar.
 
Tack för tipset!
Då ska jag gå hem och prova! Du menar alltså hur pass rundade de är i kanterna eller?
 
Ja, och de kan vara sneda också. Alltså inte lika breda på ena och andra sidan. De är ju gräddade i någon sorts ugn, och som pepparkakor så ändrar de ju form lite då. Dyra plattor brukar vara raka och billigare lite mer olika. Och vill man som sagt ha helt raka får man såga dem (laserskurna).
 
Ok, då förstår jag! Då ska jag hem och testa! Tusen tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.