Tacksam för en enkel okulär bedömning av normcentralen enligt bilder. Ser allt ut att vara bra eller något som behöver åtgärdas?

Självklart får en riktig elektriker åtgärda ev brister.
 
  • Öppen normcentral med säkringar, kablar och en huvudströmbrytare monterade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen normcentral med flera synliga kablar och säkringsbrytare, vissa kablar är oskyddade och kontaktskenan är blottad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag kan se är följande:
Det saknas jordfelsbrytare.
Det saknas plint för neutralledarna. Man har anslutit både jord och neutralledare på samma plint.

Vad skyddar grupperna? Ser bara 1 gröngul ledare. Behöver inte vara fel, men endast 1 grupp är skyddsjordad.

Sen kan man diskutera färgvalet för PEN-ledaren och de 2 röda fasledarna.
 
Tack för snabbt svar!

Detta är en undercentral till en annan normcentral som är utrustad med JFB. Ska även denna ha en egen JFB?

Grupperna skyddar några vanliga vägguttag och några lampor.

Hur mycket arbete, mellan tummen och pekfingret, är det för en elektriker att åtgärda bristerna du räknar upp?
 
Ja, för denna elcentral är inte skyddad av JFBn i föregående elcentral.
Annars är den väl normal, lite sliten och tafflig, speciellt med skyddsledarna till utgående ledningar.
Det stora frågetecknet är att en av utgående ledningar är inkopplad direkt efter huvudbrytaren och är därmed inte skyddad av någon säkring. Det kan vara Ok. Man behöver titta på vad den används till, och hur ledningen till denna elcentral är ansluten i matande elcentral.

Byte av kapsling, JFB och arbete går nog loss på några få tusenlappar.
 
Tack!

Jag får helt enkelt ta hit en elektriker som får åtgärda det som krävs.

Jag har ingen aning om vad säkring 18, 19 och 20 går till. Tidigare ägare har ingen koll och det finns tyvärr inget elschema.21-23 betjänar tidigare nämnda belysning och uttag.
 
Eftersom nollor och skyddsjord är ihopkopplade i den här centralen, så är den troligen inte skyddad av den överliggande centralens jordfelsbrytare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.