Jag har en tomt med en slänt som sluttar mot tomren på baksidan.
Problemet är att det komer så mycket vatten från slänten så det är ständigt vått. Jag har försökt så gräs men det är för vått.

Jag har konstaterat att jag behöver gräva någon form av dränering som tar hand om vattnet.
Jag har även planer på att sätta en mur mot slänten framöver.

Hur skall en sådan dränering se ut som kan ta hand om vattnet och även duga för en mur? Hur djupt behöver jag gräva samt vilket material skall jag använda?

Mvh

Pajen
 
Om du ska lägga en dränering som ska ta hand om ytvattnet från slänten är det viktigt att det är lätt för vattnet att ta sig ner till dräneringsledningen. Vi har lagt en dränering i vår gräsmatta för att förhindra att vattnet rinner fram till källarväggen genom att gräva med smal spade (sk slungspade) så djupt som bladet räcker, lagt i dräneringsslang samt fyllt ända upp med dräneringsgrus.

Om du ska lägga en mur åt slänten till så föreslår jag att du lägger dräneringen en bit in i gräsmattan för att inte äventyra stabiliteten hos muren.
 
ylven skrev:
Om du ska lägga en dränering som ska ta hand om ytvattnet från slänten är det viktigt att det är lätt för vattnet att ta sig ner till dräneringsledningen. Vi har lagt en dränering i vår gräsmatta för att förhindra att vattnet rinner fram till källarväggen genom att gräva med smal spade (sk slungspade) så djupt som bladet räcker, lagt i dräneringsslang samt fyllt ända upp med dräneringsgrus.

Om du ska lägga en mur åt slänten till så föreslår jag att du lägger dräneringen en bit in i gräsmattan för att inte äventyra stabiliteten hos muren.
Det är inte bara ytvatten det kommer vatten underifrån med.
Kan jag inte lägga dräneringen direkt under/bakom muren?
 
Du ska lägga dränneringen på den våta sidan om muren dvs därifrån vattnet kommer. Dränneringen måste ned djupare än vad muren ska stå.
Du behöver således gräva ur ett dike ned till några dm under muren.
Lägg en geoduk längs botten och sidan mot slänten.
Bygg muren och fyll upp med grus mellan slänt och mur. Gruset kommer att fånga vattnet som kommer fram mot muren och leda det ned till dräneringen som leder bort det
 
Är det inte grundvatten?
Jag tycker att du skall kontrollera om det kan vara så först.
Ligger marknivån lägre där än övriga tomten (har du bara problem på den sidan)
Prova att gräva på andra ställen för att se hur djupt du måste gräva innan du stöter på vatten.

Om det är grundvatten så får man försöka höja marknivån, dräneringen tar bara hand om ytvattnet (såvida man inte pumpar).

Förmodligen har du både och.. så höj marnivån samt dränera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.