Jag har ett hus från 50-talet där jag rivit golv ner till bjälklaget. Tanken är att sätta spånskivor, vattenburen golvvärme och sedan flytspackla. Nu är det så att det ligger en massa sågspån som isolering ner till källaren. Nu försöker jag avgöra om det är värt att suga upp det och lägga in lösull eller annan modernare isolering, eller om jag lika gärna ska ha det kvar? Har uttalanden åt båda hållen. Nu undrar jag vad ni tycker?

Vi har haft lite möss springande, men om det flytspacklas så kanske det blir tätt till boendemiljön. Sedan isolerar väl sågspån sämre.
kommer en bättre isolering bidra till mycket? Speciellt om man har uppvärmd källare under, och ett våningsplan till med vattenburen golvärme. Rivna golvbjälkar i hus från 50-talet med synligt gammalt sågspånsisolering och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Inte värt besväret och pengarna när spånet fyller en tillräckligt bra funktion, speciellt ljudmässigt. Spånet fyller ut hålrum väldigt bra. Fyll på istället där det saknas och täta hål där du hittar! (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Jag står inför en väldigt lik frågeställning. vi ska totalrenovera hall och kök i 50-talshus och då lägga in vattenburen golvvärme. Har inte lossat golvplankorna än, men är ganska säker på att spån plattats ihop av vattenläckor och åldern. Går såklart att fluffa upp eller byta ut mot ny spån, snabbt och smärtfritt. Men hittills har jag bara fått rekommendationen att passa på att byta ut mot stenull för att det isolerar dubbelt så bra och jag förebygger då att utsättas för samma problem i framtiden igen med packad spån.

Kommentarer på det?
 
S Svartablixten skrev:
Jag står inför en väldigt lik frågeställning. vi ska totalrenovera hall och kök i 50-talshus och då lägga in vattenburen golvvärme. Har inte lossat golvplankorna än, men är ganska säker på att spån plattats ihop av vattenläckor och åldern. Går såklart att fluffa upp eller byta ut mot ny spån, snabbt och smärtfritt. Men hittills har jag bara fått rekommendationen att passa på att byta ut mot stenull för att det isolerar dubbelt så bra och jag förebygger då att utsättas för samma problem i framtiden igen med packad spån.

Kommentarer på det?
Jag behöll spånet. Kommer nog fungera bra ändå. Men hade jag inte haft källare under så hade jag nog bytt till något effektivare. Nu när jag har uppvärmd källare under så är det förhoppningsvis mer än väl att ha spånet. Jag rev också tak. Så jag hade tillräckligt med spån för att ha jämnt ifyllt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Jag behöll spånet. Kommer nog fungera bra ändå. Men hade jag inte haft källare under så hade jag nog bytt till något effektivare. Nu när jag har uppvärmd källare under så är det förhoppningsvis mer än väl att ha spånet. Jag rev också tak. Så jag hade tillräckligt med spån för att ha jämnt ifyllt.
Tack för svaret. Vi har nog ganska lika hus då. Under har jag ett uppvärmt garage. Men vid särskilt två ställen är det kallt som attan på golvet vintertid. Ena platsen är ovanför garagedörren och andra är jämte ytterdörren. Jag tror det rör sig om packad spån vid ytterväggarna, men vet inte än. Kan ju vara garagedörren själv som står för ena platsen också, men tycker inte det ska vara sån stor skillnad. Det är ju otroligt lockande att bara gurgla runt spånet lite och sedan vara klar, men vill helst inte göra om jobbet med ett nytt kök uppepå.
 
Nu är vi strax i tagen att genomföra vår golvvärmeläggning, så jag lånar din tråd eftersom du verkar klar med mitt i den. Så slipper jag starta ny med samma ämne.

Vi tänkte först riva ut all gammal spån och isolera om (i golv mot källare). Men det skulle leda till att vi måste sätta väldigt många nya balkar. Dela för att de som ligger inte är cc 60 (för att matcha spånskivorna) och dels för att väggar, dörrar och div står mitt på golvplanken som vi behöver kapa av. För att undkomma dessa ansträngande moment tänker vi att det kunde vara en bra kompromiss att göra en tilläggsisolering på de befintliga golvplanken om antingen 45mm eller 30mm (brandisolering) med stenull. Vi har råd att tappa den takhöjden som blir då. Vad anser ni, är det onödig tilläggsisolering, eller vilken av isoleringsalternativen är tillräckliga? Vi har som sagt källarplan under med några element, men det är rätt kallt där.
I nuläget upplever vi golven mycket kalla vintertid, men det kan vara lika mycket kallras från fönster och inte bästa vindisoleringen heller.
 
S Svartablixten skrev:
Nu är vi strax i tagen att genomföra vår golvvärmeläggning, så jag lånar din tråd eftersom du verkar klar med mitt i den. Så slipper jag starta ny med samma ämne.

Vi tänkte först riva ut all gammal spån och isolera om (i golv mot källare). Men det skulle leda till att vi måste sätta väldigt många nya balkar. Dela för att de som ligger inte är cc 60 (för att matcha spånskivorna) och dels för att väggar, dörrar och div står mitt på golvplanken som vi behöver kapa av. För att undkomma dessa ansträngande moment tänker vi att det kunde vara en bra kompromiss att göra en tilläggsisolering på de befintliga golvplanken om antingen 45mm eller 30mm (brandisolering) med stenull. Vi har råd att tappa den takhöjden som blir då. Vad anser ni, är det onödig tilläggsisolering, eller vilken av isoleringsalternativen är tillräckliga? Vi har som sagt källarplan under med några element, men det är rätt kallt där.
I nuläget upplever vi golven mycket kalla vintertid, men det kan vara lika mycket kallras från fönster och inte bästa vindisoleringen heller.

Har ni uppvärmd källare? Är det fullt med spån tycker jag du inte behöver tilläggsisolera. Speciellt om källaren är uppvärmd.
 
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Har ni uppvärmd källare? Är det fullt med spån tycker jag du inte behöver tilläggsisolera. Speciellt om källaren är uppvärmd.
jobb/kostnad vs vinst med att byta isolering är inte värst det.
 
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Jag behöll spånet. Kommer nog fungera bra ändå. Men hade jag inte haft källare under så hade jag nog bytt till något effektivare. Nu när jag har uppvärmd källare under så är det förhoppningsvis mer än väl att ha spånet. Jag rev också tak. Så jag hade tillräckligt med spån för att ha jämnt ifyllt.
Risken om det är för oisolerat under vattenburen golvvärme är väl att värmen går nedåt istället för uppåt. Det är inget problem som uppstod för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.