Hej.

Jag har en hyreslgh där jag skulle vilja dela av vardagsrummet med hjälp av en skiljevägg.

Min tanke är att den ska fästas i väggen, byggas av reglar och slutligen panel.

Frågan är, får jag göra detta? Har inte frågat hyresvärden än. Men det är ju ingen fast installation utan det tas ju bort när jag flyttar och då är det skruvhål som ska spacklas igen.

Hos hyresgästföreningen står det följande:
"Du får heller inte dela av rum med fastmonterade väggar eller göra valv mellan två rum.”
 
Man kan ju spänna fast reglarna mellan golv och tak (beroende på tak då så klart) och sen skruva skivorna i reglarna
Då får du ju inte ens hål att spackla igen
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du får väl fråga värden eller kolla vad det står i ditt hyreskontrakt
 
Så länge du inte skadar nått så att det inte går att återställa eller gör något med el, vatten eller något annat som värden är ansvarig för blir det ju som en stor möbel du tar med dig när du flyttar. Vill du byta tapet kan det vara lite vanskligt då det kan bli tjafs när du flyttar ut då det är lätt att klaga på att det krävs mycke jobb att återställa.
 
L lisette skrev:
Frågan är, får jag göra detta?
Allt handlar nog om hur stor bestående "skada" som blir kvar när du återställt allt. Risken är nog att det inte bara handlar om enstaka skruvhål utan om i värsta fall bestående färgförändringar på både golv, väggar och tak.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nej.

Men det finns metallreglar som man spänner upp mellan golv och tak med stående reglar i trä. dessa sätter man sedan gips på så har man en riktig vägg som går att ta bort utan att det blir några hål..

Då får du en vägg som inte är fast monterad.
 
Den dagen hyresvärden ska göra en OVK kan det bli problem. Och då får du nog plocka bort allt….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.