Teoretiskt kan du nog fräsa ner 16-17mm slang i 22mm spån men jag tycker att bara köra böjarna själv äter frässtålens skärpa. Tunnare spån kommer inte funka och att göra remsor av spån ger inte tillräcklig bärighet. Glespanel runt 20mm är annars ofta valet för att komma billigare undan och då kör man ofta 20mm slang. Dock åker man mestadels på en överliggande skiva istället för att uppnå parkettillverkarnas krav på underlag
 
  • Gilla
Kaiser21
  • Laddar…
K Kaiser21 skrev:
1. Vilken spånskiva använder man till en befintlig golv för att spåra själv ?
2. Kan man använda 16mm spånskiva och kapa den istället för att lägga golvvärmeplåt ?([länk])

Jag har fräst golvvärme på en hel ovanvåning och tyckte att det gick finemang. Se inlägg nedan för lite info och inspiration

https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/#post-2846371

Använde vanlig 22 mm golvspånskiva från Byggmax.

Plåten ska du inte skippa, den fördelar ut värmen så att golvet blir jämnvarmt.
 
  • Gilla
Kaiser21
  • Laddar…
Tack myrstack och Bernieberg :)
@ Bernieberg Kollde upp länken, serut soooper bra :ok:Kan du tipsa mig hur gör man rakt och fina spår i skivan.
 
K Kaiser21 skrev:
Tack myrstack och Bernieberg :)
@ Bernieberg Kollde upp länken, serut soooper bra :ok:Kan du tipsa mig hur gör man rakt och fina spår i skivan.
Jag gjorde en mall av OSB som på bilden nedan för vändningarna. Fast den var nog fem svängar lång. Skruvade fast den tillfälligt och körde alla vändningar först. Hade också mallar för 90-svängar (en OSB-bit formad som en kvartscirkel) för olika radier. När allt svängt var kört skruvade jag bara en glespanel 28x70 på golvet och lät den styra de raka fräsningarna.

Jag hade hela förläggningen uppritad i CAD vilket var ert bra hjälpmedel för att rita upp lite punkter och linjer som stöd på golvet.

Skiss av en OSB-mall för att styra kurviga fräsningar vid byggprojekt, uppvisar tre utbuktningar.
 
  • Gilla
Kaiser21
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
Förstärkte du med reglar/kortlingar där du fräst vändspåren?
Om jag fattat det rätt så ska man förstärks där eller enbart fräsa vändningar ovanför en regel?

håller på just nu å blivit osäker på om det verkligen behövs‍♂️
 
På ovanvåningen behöll vi ett spåntat undergolv och la spån uppepå, då var det bara att spåra precis hur man ville. På bottenvåningen lägger vi spån på bjälklaget (cc500 ca). Där sätter vi kortlingar vid vändningarna, en 45x70 eller annat som finns till hands.
 
Gött att kunna köra hur som!

ok, då har jag missat det innan jag la golvspånet…
Får köra vändningar på själva bjälklaget då, borde väl funka?
 
Känns inte riktigt som uponor har så bra koll,,, han skarvar även mellan golvbjälklaget vilket man inte heller ska göra om jag fattat det rätt?
Han har ju inte heller förstärkt där han fräser vändspår. Trött jag blir att det va felaktig info.

 
  • Gilla
Robin80
  • Laddar…
Har inte testa utan att stötta under vändningarna, kommer man bara ihåg det är det ju enkelt att peta dit… Behovet beror förstås på vilket golv man lägger också. Vi lägger fiskben och med alla skarvar blir golvet i sig ganska vekt så känns bra med stöd då. En annan sak man kan ta i beaktning är om alla vändningar hamnar nära en vägg där man inte kommer att gå eller punktbelasta på annat sätt, då blir det mindre viktigt.
 
J Jocu skrev:
Känns inte riktigt som uponor har så bra koll,,, han skarvar även mellan golvbjälklaget vilket man inte heller ska göra om jag fattat det rätt?
Han har ju inte heller förstärkt där han fräser vändspår. Trött jag blir att det va felaktig info.

[media]
Nä där var det inga kortlingar. Men kanske inte föreskrivs av alla leverantörer?

Att ha kortskarvar mitt i fältet har jag både sett är okej och inte okej beroende i olika anvisningar så det beror nog på fabrikat.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har inte testa utan att stötta under vändningarna, kommer man bara ihåg det är det ju enkelt att peta dit… Behovet beror förstås på vilket golv man lägger också. Vi lägger fiskben och med alla skarvar blir golvet i sig ganska vekt så känns bra med stöd då. En annan sak man kan ta i beaktning är om alla vändningar hamnar nära en vägg där man inte kommer att gå eller punktbelasta på annat sätt, då blir det mindre viktigt.
min, jag lägger i ett litet kök med köksö, så blir vändning i anslutning av köksön (vill ej ha golvvärmen under köket/köksön.
Jag lägger vändningarna direkt under köksstommen/köksön så blir det nog bra!

visste ej hur vändningarna skulle bli innan jag fick ut golvspånet å ritade upp köket, så hade fått förstärka överallt då typ
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nä där var det inga kortlingar. Men kanske inte föreskrivs av alla leverantörer?

Att ha kortskarvar mitt i fältet har jag både sett är okej och inte okej beroende i olika anvisningar så det beror nog på fabrikat.
ja kan va så, lite hängsle å livrem kanske!

dimensionerna är ju de samma å kan tänka mig att det är samma skiva i grund å botten bara olika namn på dem, så borde funka fint!
 
Vet du om det går att blanda olika material från okika tillverkare?

jag har lagt Roth golvspånskiva, går det att montera LK fördelarplåt och slang eller måste man välja det ena eller det andra?
Läser man på Roth hemsida så måste allt vara från Roth.
Dock ser jag ingen skillnad på prylarna så förstår inte varför man ej kan blanda å ev köra Roth golvspån å sen LK fördelarplåt‍♂️
 
Det rätta svaret är att det inte är okej om monteringsanvisningen säger att det inte är ok. Då blir det ett avsteg från branschreglerna (Säker Vatten). Kan strula om det av en eller annan anledning blir försäkrings- eller garantiärende. Systemet är testat som helhet och mixtrar man med det vill leverantören typiskt inte stå för något.

I praktiken så går det nog utmärkt förutsatt att spåret har samma bredd och tillräckligt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.