Lagändringen var mig en nyhet. Men - som sagt - faktum kvarstår att TS blivit utsatt för ett brott, och en förövare står därför till honom i skuld för skadan. Min åsikt är att - även om tjuven är mera pank är en kyrkråtta ska man driva fordran genom KFM. Dels för att markera och vägra normalisera. Dels för att det alltid skänker dig kunskap om samhället och dess människor.

Jag tycker fortfarande att det var ett misstag av TS att rakt av acceptera åklagarens återtagande av klipparen. TS har betalat 5.000 kr för en fabriksny klippare, utan att det ska räknas som häleri. Polisen lät begränsningskabeln ligga kvar därför att åklagaren bedömde kostnaden för återvinning som oskäligt hög. Då blir frågan vad en använd klippare (utan originalkartong, dokument och signalslinga) blir värde på en tredjehands begagnatmarknad. 1.000 kr? 100 kr? Inte ett korvöre? Negativt skrotvärde?

Detta skulle jag vilja få genomlyst. Vad händer med återvunnet stöldgods i detta fall? Hur mycket räknas Granngårdens krav ner med "återvinnandet" av denna ynkliga kartong- och dokument- och kabellösa robotgräsklippare?
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Det kvittar. Godset tillhör den som blivit bestulen.
 
  • Gilla
René W och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar. Godset tillhör den som blivit bestulen
Helt överens. Godset tillhör den bestulne, och frågan blir därför också ur dennes perspektiv intressant. Vad var klipparen värd i det skick den återbringades? Och med vilket belopp skrev försäkringsbolaget därmed ner sin skuld till den bestulne?
 
E
L leper skrev:
Wow. Någon har vaknat på fel sida idag. Hoppas moderatorerna trycker på bannlysknappen åt dig. Det var bland det dummaste jag läst på länge och då är jag ändå ganska internetbevandrad. Jisses.
Har du sovit när efterlyst har visat alla kriminella genom alla decennier?
 
  • Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
E
G ekaa88 skrev:
Självklart, men det är inte värt det för min del, det blir för mkt att greja med en, för mig, nu avslutad sak
Vi kan gemensamt uppsöka bedragaren med inkasso
 
B billy_baver skrev:
Helt överens. Godset tillhör den bestulne, och frågan blir därför också ur dennes perspektiv intressant. Vad var klipparen värd i det skick den återbringades? Och med vilket belopp skrev försäkringsbolaget därmed ner sin skuld till den bestulne?

Ring granngårdens försäkringsbolag och ställ dessa frågor till dom. Ts skriver själv att det är ett avslutat kapitel för henom. Likaså är det för mig. Personen jag pratade med frågade ifall jag vill göra anspråk på klipparen OM det är så att ägaren inte vill ha tillbaka den. Jag svarade ja, och sen har jag släppt det. Tar det som läropengar.

Ja, man hade kunnat gå via KFM och försöka kräva personen på pengar. Men min energi värdesätter jag högre än 9800:-.
 
  • Gilla
HJNJH och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ja, man hade kunnat gå via KFM och försöka kräva personen på pengar. Men min energi värdesätter jag högre än 9800:-.
Bara en ordningssak. Det kostar hundralappar att rikta kravet via KFM. Inte några 9.800:-
 
B billy_baver skrev:
Bara en ordningssak. Det kostar några hundralappar att rikta kravet vita KFM. Inte några 9.800:-
Nej, men anser inte min energi vara värd 9800:- som kravet kommer ligga på.
 
Jag skulle ställt lagt energin även om kravet avsett ett mindre belopp än KFM:s avgift.

Vi värderar principer olika, och det må väl vara oss tillåtet
 
B billy_baver skrev:
'I ditt ställe skulle jag inte yttrat mig till åklagaren innan jag varit i kontakt med eget försäkringsbolag. Har du köpt godset annat än i god tro måste det kunna bevisas. Annars ska man heller inte behöva förlora det man har förvärvat. Alltså: Även om det är försent kan det ju vara lärorikt att nu i efterhand höra med F-bolaget om deras syn på den skada som du har lidit

Rättegångsbalken 27:4 a §

Om en målsägande eller någon som trätt i dennes ställe (ex. försäkringsbolag) har framställt anspråk på det beslagtagna föremålet och det är uppenbart att han eller hon har bättre rätt till detta än den hos vilken beslaget har gjorts, får undersökningsledaren eller åklagaren innan åtal väckts besluta att föremålet skall lämnas ut till honom eller henne.

Detta betyder att målsäganden eller företrädare så gott som alltid har bättre rätt till det som stulits & den som köpt något som visade sig vara stulet får alltid lämna det ifrån sig utan ersättning.
 
MODERATOR: Av inlägg 87 ser det ut som att det är jag som skrivit det Rosendals design hävdar.
Så är icke fallet. Var vänlig rätta
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, godtros begreppet finns definitivt kvar. Det man ändrade på var att man inte har rätt till godset även om man handlat i godtro. Det tillhör alltid ursprungsägaren.
Så fungerar det i vilket fall som helst inte. Jag blev bestulen på min byggnadsställning värd 117000 kr. Jag fick reda på vem som köpt den och ringde både honom och polisen och berättade att jag visste vem som köpt den, men eftersom han hade sålt den vidare, så kunde jag inte få tillbaka den. Det blev rättegång, tjyven erkände att han sålt den, men jag fick varken ställningen eller ett öre. Har den sålts i flera led, så får man inte tillbaka den. Tjyven blev skadeståndsskyldig, men efter ett antal år fick han skuldsanering och jag fick aldrig ett öre som sagt
 
  • Arg
  • Ledsen
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Så fungerar det i vilket fall som helst inte. Jag blev bestulen på min byggnadsställning värd 117000 kr. Jag fick reda på vem som köpt den och ringde både honom och polisen och berättade att jag visste vem som köpt den, men eftersom han hade sålt den vidare, så kunde jag inte få tillbaka den. Det blev rättegång, tjyven erkände att han sålt den, men jag fick varken ställningen eller ett öre. Har den sålts i flera led, så får man inte tillbaka den. Tjyven blev skadeståndsskyldig, men efter ett antal år fick han skuldsanering och jag fick aldrig ett öre som sagt
Stals det innan 1 juli 2003? Då var det andra regler.
 
D Daniel 109 skrev:
Stals det innan 1 juli 2003? Då var det andra regler.
Nej, det var 2008 och God Tro skulle vara borttaget. Det jag svarade på var att det inte alls är så att ursprungsägaren får tillbaka grejerna. Polisen sa direkt, att har den sålts vidare, så kan jag glömma det. Regeln gäller inte när det har sålts i flera led efter stölden
 
J JonteH skrev:
Han påstår att han varit i Tyskland och köpt varor från konkursbo´n där.
Han finns på film från bl a granngården.
Man undrar hur han lyckas få maskiner i kartong med sig ut från butiken.
Det låter som en dålig film.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.