Frågan är som topic lyder. Om man vill undvika onödig värme i huset, framförallt sommartid, finns det någon skillnad ifall man målar karmar och foder vita?
 
Det är en ytterst marginell skillnad skulle jag vilja påstå. Jag tror att det estetiska i längden kommer att betyda mer för dig än de möjliga hundradels grader din inomhustemperatur kan tänkas stiga under sommaren.
 
Swetrot skrev:
Det är en ytterst marginell skillnad skulle jag vilja påstå. Jag tror att det estetiska i längden kommer att betyda mer för dig än de möjliga hundradels grader din inomhustemperatur kan tänkas stiga under sommaren.
OK, min tanke föddes från hur de målar husen på de lite varmare breddgraderna, dvs helvita.
 
Detta har inte med inomhustemperatur att göra, men man skulle kanske kunna tänka sig att fönstren håller bättre om man målar dem vita så att de inte utsätts för riktigt lika stora värmepåfrestningar. Kan vara värt att tänka på, men jag vet inte om det gör någon mätbar skillnad.
 
vita foder hjälper också till att reflektera ljuset inåt och det blir markant ljusare i rummet med ljus färg :). Och som sagt ovan håller söderfönster längre om dom är vita. Mest värme går ju genom glasrutan så en värmeskydd typ gardin, markis är det bästa
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.