Vi har köpte en fastighet i veckan. Vi har köpt den privat så har ingen mäklare att ställa frågor till.

Det är en tomt på ca 1800 kvm med en Villavagn (dåligt skick, max värde 100.000:) samt några mindre förrådsbyggnader (mellan 1-10 kvm st) som alla är i mycket dåligt skick (avblåst tak, rutten konstruktion, och dörrar som hänger på sne) och som vi kommer riva så snabbt vi kan.
Vi köpte tomten med vagnen för 900.000:- och trodde att vi skulle betala ca 13.500:- i lagfart men lantmäteriet vill att vi ska betala upp emot 39.000:- (minns ej exakt siffra) då fastigheten är taxerad till ca 2.7 miljoner. Det var tidigare stått ett hus på tomten (samt en ladugård längre tillbaka) som brann ner innan 2014 (har fått ut bygglov från 2014 på nytt hus som skulle byggas efter branden).

känns det inte konstigt att jag ska betala en så hög lagfart?
Vad jag läst mig till kan vi försöka få fastigheten eftertaxerad för 2021 och, vad vi hoppas, få tillbaka mellanskillnad på lagfarten i efterhand. Någon som varit med om liknande? Eller har mer kunskap i ämnet?
 
Det är ju obegripligt att ägaren inte ansökt om nedsättning av taxeringsvärdet när bostadshuset inte längre finns, det har ju varit flera småhustaxeringar sedan dess?

Villavagnen är väl lösöre som inte har något taxeringsvärde?
Ta fram senaste taxeringsbeskedet och kolla vad byggnadsvärdet(en) respektive markvärdet är.
 
T Taxture skrev:
[länk]

Tack för länken, tycker den bekräftar (om jag tolkar rätt) det som jag försökte få fram i texten.

Skatteverket har en handläggningstid på 4 månader så vi får snällt betala stämpelskatten och hoppas att de justerat i efterhand.
 
D Dilato skrev:
Det är ju obegripligt att ägaren inte ansökt om nedsättning av taxeringsvärdet när bostadshuset inte längre finns, det har ju varit flera småhustaxeringar sedan dess?

Villavagnen är väl lösöre som inte har något taxeringsvärde?
Ta fram senaste taxeringsbeskedet och kolla vad byggnadsvärdet(en) respektive markvärdet är.

Tack för tipset, har inte sett att det var så lätt att hitta detta.

blir inte klok på vad som hänt på tomten senaste 15 åren när man följer taxeringsvärdet. Förstått det som att det brunnit 2 gånger men trodde inte att det hunnit komma upp ett helt nytt hus emellan men när jag ser taxeringen ser det ut så.

vet att det inte stått något hus där sen nov 2018 helt säkert då villavagnen ställdes dit (har kvitto på det) men taxeringen är densamma för byggnad på fastigheten.
 
Du har ju tre månader på dig att ansöka om lagfart.
Sedan har inskrivningsmyndigheten handläggningstid.
Sedan begär du omprövning av beslutet, tar tid.
Sedan överklagar du beslutet.
Under tiden behandlar skatteverket ditt ärende.
I hela processen begär du också extra tid att svara på eventuella frågor..

eller också betalar du och hoppas på det bästa...
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
S sarsag skrev:
vet att det inte stått något hus där sen nov 2018 helt säkert då villavagnen ställdes dit (har kvitto på det) men taxeringen är densamma för byggnad på fastigheten.
Villavagnar taxeras om bygglov finns
Villavagnar (ej att förväxla med husvagnar) kan bara flyttas med lastbil. Villavagnar taxeras som småhusenheter om det finns bygglov som inte avser kortare tid än fem år.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.1/3430.html
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
S sarsag skrev:
Vi har köpte en fastighet i veckan. Vi har köpt den privat så har ingen mäklare att ställa frågor till.

Det är en tomt på ca 1800 kvm med en Villavagn (dåligt skick, max värde 100.000:) samt några mindre förrådsbyggnader (mellan 1-10 kvm st) som alla är i mycket dåligt skick (avblåst tak, rutten konstruktion, och dörrar som hänger på sne) och som vi kommer riva så snabbt vi kan.
Vi köpte tomten med vagnen för 900.000:- och trodde att vi skulle betala ca 13.500:- i lagfart men lantmäteriet vill att vi ska betala upp emot 39.000:- (minns ej exakt siffra) då fastigheten är taxerad till ca 2.7 miljoner. Det var tidigare stått ett hus på tomten (samt en ladugård längre tillbaka) som brann ner innan 2014 (har fått ut bygglov från 2014 på nytt hus som skulle byggas efter branden).

känns det inte konstigt att jag ska betala en så hög lagfart?
Vad jag läst mig till kan vi försöka få fastigheten eftertaxerad för 2021 och, vad vi hoppas, få tillbaka mellanskillnad på lagfarten i efterhand. Någon som varit med om liknande? Eller har mer kunskap i ämnet?
Har själv ett pågående ärende och om "villavagnen" har någon taxering ser jag inte av din beskrivning.
Hursomhelst så kan du ju själv enkelt kolla taxeringen av enbart tomten samt fastigheten hos skatteverket.
Förmodligen är det ett högre taxeringsvärde för tomten som gör att lagfarten kostar mer!
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har själv ett pågående ärende och om "villavagnen" har någon taxering ser jag inte av din beskrivning.
Hursomhelst så kan du ju själv enkelt kolla taxeringen av enbart tomten samt fastigheten hos skatteverket.
Förmodligen är det ett högre taxeringsvärde för tomten som gör att lagfarten kostar mer!
Tack för svar, här kommer lite mer info.

Jag har kollat taxeringsvärdet efter tips ovan och vad det ser ut som har originalhuset, som var runt 100 år, brunnit ner innan 2007 (tidigaste taxeringen jag kan se). Sen har värdet höjts på byggnad 2014, och ytterligare 2018. Detta stämmer med när bygglov för mindre hus är inskickade.

här taxeringen för 2021 där byggnaden står för större delen.

villavagnen har väl varit värd 300.000 vid inköp 2018 men är så pass fuktskadad så tror inte den är värd med än 100.000 idag.
 
  • Skärmbild av taxeringsinformation för en fastighet med småhus, som visar taxeringsvärde på 2 290 000 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Villavagnar taxeras om bygglov finns
Villavagnar (ej att förväxla med husvagnar) kan bara flyttas med lastbil. Villavagnar taxeras som småhusenheter om det finns bygglov som inte avser kortare tid än fem år.
[länk]

Enligt kvittot på villvagnen skulle försäljaren besörja för frakt med kran samt bygglov.

Jag vill dock inte ringa kommunen ang bygglov innan jag har mer kunskap. begärt ut bygglov för fastigheten och där finns inte tillfälligt bygglov för villavagnen med men vet inte om det är en ”separat post” som inte kommer med.

Nästa steg är att höra med försäljaren om de kan lämna någon info om de har stått för att fixa bygglovet.
 
Om det inte finns något bygglov på vagnen kan den inte taxeras så lagfarten blir ju i så fall billigare.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
S sarsag skrev:
Tack för svar, här kommer lite mer info.

Jag har kollat taxeringsvärdet efter tips ovan och vad det ser ut som har originalhuset, som var runt 100 år, brunnit ner innan 2007 (tidigaste taxeringen jag kan se). Sen har värdet höjts på byggnad 2014, och ytterligare 2018. Detta stämmer med när bygglov för mindre hus är inskickade.

här taxeringen för 2021 där byggnaden står för större delen.

villavagnen har väl varit värd 300.000 vid inköp 2018 men är så pass fuktskadad så tror inte den är värd med än 100.000 idag.
Ok där har du ju det som du ska lägga energin på att det är en felakigt taxeringsvärde för fastigheten.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok där har du ju det som du ska lägga energin på att det är en felakigt taxeringsvärde för fastigheten.
P paralun skrev:
Ok där har du ju det som du ska lägga energin på att det är en felakigt taxeringsvärde för fastigheten.
yes, jag är med på att det är feltaxerat vad jag varit osäker på är om jag kan få tillbaka mina pengar om jag nu betalar lagfart (som ska in inom 30’dagar) på den summan som är grundad på 2021s taxering.
Men tycker jag fått bra svar här i forumet och från länken Dilato delade.

Ny info för mig även att villavagn är taxeringsgrundande om den har bygglov (vilket den bör ha men det vet jag inte ännu).
 
S sarsag skrev:
yes, jag är med på att det är feltaxerat vad jag varit osäker på är om jag kan få tillbaka mina pengar om jag nu betalar lagfart (som ska in inom 30’dagar) på den summan som är grundad på 2021s taxering.
Men tycker jag fått bra svar här i forumet och från länken Dilato delade.

Ny info för mig även att villavagn är taxeringsgrundande om den har bygglov (vilket den bör ha men det vet jag inte ännu).
Ok, verkar ta en jefla tid nuförtiden...mitt ärende var inskickat 14 februari och LMV har inte fått häcken ur vagnen och behandlat lagfarten???
 
P paralun skrev:
Ok, verkar ta en jefla tid nuförtiden...mitt ärende var inskickat 14 februari och LMV har inte fått häcken ur vagnen och behandlat lagfarten???
Ouch! Skatteverket hade upp till 4 månaders handläggningstid så det lär ta sitt lilla tag här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.