Jag funderar på vad jag ska ha för skorstensrör på min kamin. Priset är av stor betydelse och kaminen står inte i storstugan.

Hur många grader klarar ett spirorör?
Jag har försökt googla det, men inte fått reda på nått :(

Tack!
 
Nja, jag hade nog inte tagit spirorör. De är inte speciellt värmetåliga.Plus att galven luktar ju apskit om den blir varm/smälter
Prova hellre att gå till rörmokaren och ta sprinklerrör istället.
 
Jag har en badtunna där det sitter ett spirorör som skorsten. Det är inte bra där, och skulle vara ännu sämre inomhus. Jag kan nästan lova att inte sotaren skulle godkänna det. Leta efter något med tjockare gods.

Erik
 
Plåten som sådan håller nog för en del, eftersom dom är varmförzinkade så åker väl dock all zink vid 400 grader eller så. Skulle vara intressant att veta om den försvinner som ånga eller om du får den i en pöl i kaminen men det beror väl på hur du eldar på.

Lindab specificerar 200 grader C som kontinuering temperatur och 250 grader C kortvarigt i sin katalog. Zinken kommer även med i följande stycke:"Om temperaturen stiger upp mot 300°C kommer man att få en försämrad vidhäftning av zinken med ett sämre korrosionsskydd som följd."

För bruk till en kamin så har ju spiro väldigt tunn godstjocklek, är väldigt svårt att skarva värmetåligt med bibehållet korrosionsskydd och täthet och du måste hitta en tillräckligt galen sotare som godkänner det hela.
 
Ok, tack för alla bra svar.
Men var köper man skorstensrör för en billig peng?
Spirorör kan man ju köpa på bauhaus :)
 
Kolla med Ståldepån i Lunda. Såg just att de har problem efter en brand.
Annat alternativ är Söderströms Järn & Metall i Saltsjö-Boo. Handelstub 101,6 x 3,6 mm kostar 245:-/m inkl moms.
 
D09
kolla efter schiedel eller vad dom heter, dom har ju typgodkända rör
 
Du känner ingen energiborrare? foderrör lär hålla din livstid + säkert 50 år till, rejäla doningar.
 
Y yakumo skrev:
Jag funderar på vad jag ska ha för skorstensrör på min kamin. Priset är av stor betydelse och kaminen står inte i storstugan.

Hur många grader klarar ett spirorör?
Jag har försökt googla det, men inte fått reda på nått :(

Tack!
Det skall vara cortenstålrör avsett för detta arbete. Enär kaminer skall klara 300 grader celsius. Och brandskyddsinspektionen kommer ej att godkänna spirorör.
 
Imponerande trådlyft!
Men noterade också att tråden skapades ett halvår efter att jag själv hade brand hemma, då en tidigare ägare ansåg att det var dyrt med rätt saker och istället gjorde skorstensgenomföring med spiro-rör och glasull. (Och sedan murade in härligheten så att det inte gick att inspektera)
Det höll ungefär 15 år innan väggen gav upp och började brinna.
 
  • Gilla
Torpgubben och 1 till
  • Laddar…
Har tänkt att bygga en pizza ugn utomhus (hittade en fräck video) men funderar på vad man kan använda som skorsten? Någon som har tips..

Det ska helst inte kosta skjortan. Tänkte först spiro rör, men löste här att ingen rekommenderar det (iallafall på kamin)...
 
Rickard.
R Raggarn84 skrev:
Har tänkt att bygga en pizza ugn utomhus (hittade en fräck video) men funderar på vad man kan använda som skorsten? Någon som har tips..

Det ska helst inte kosta skjortan. Tänkte först spiro rör, men löste här att ingen rekommenderar det (iallafall på kamin)...
Utomhus fungerar spirorör ett tag men det kommer börja rosta över tid då rostskyddet inte håller för värmen men då går det ju bara att byta till nytt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Utomhus fungerar spirorör ett tag men det kommer börja rosta över tid då rostskyddet inte håller för värmen men då går det ju bara att byta till nytt.
Undra om det kanske håller längre ifall man lackar den i värmetålig färg (bara en tanke som slog mig)
 
R Raggarn84 skrev:
Undra om det kanske håller längre ifall man lackar den i värmetålig färg (bara en tanke som slog mig)
Värmetålig färg släpper med underlaget om det inte tål värmen, tex järn som skalar sig i hög värme.
 
B Bjober skrev:
Värmetålig färg släpper med underlaget om det inte tål värmen, tex järn som skalar sig i hög värme.
Ja det är klart, tänkte inte på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.