Hej alla.
Ska nu flytta från lägenhet till hus igen. Det är 2 hus på tomten, Ett på 35 kvadrat och ett på 55 kvadrat. Jag tänkte installera luftvärmepump i båda husen men jag håller på att bli galen. När jag söker på nätet så är alla fantastiska. Har ni något bra förslag? Jag bor i Roslagen ca 5 mill norr om stockholm.
Tacksam alla svar.

Kenneth
 
Har du provat med el-radiatorer eller någon värmefläkt vilken effekt som behövs för att hålla innetemperaturen när det är kallt ute? Soliga vårdagar är det svårt att mäta men några molniga dagar borde ge besked om vad t.ex. 1 eller 2 kW värme klarar ge för innetemperatur när det är t.ex. runt 0° ute. Norrtälje har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16,3° som värmen måste klara hålla 20° inne. Är det f.d. sommarstugor/fritidshus kan isoleringen vara väldigt varierande.

Finns många modeller LLVP och innerdelarna har blivit allt större för att ge högre effekt och bättre verkningsgrad. Mät upp hur stor innerdel du kan få plats med där du tänkt ha den. Fujitsu KM Slim har nog minsta innerdelarna som är 27 cm höga. Behövs några cm ovanför innerdelen upp till taket för att luften ska kunna cirkulera och för åtkomst vid service.
 
Tack för svar. Min tanke var mest att hålla ner el-förbrukningen då all värme går på direktverkande el,oljeradiatorer.
Inbillar mig att jag skulle spara någon krona med luftvärmepumpar.
 
Du kan säkert spara en hel del, kanske 50% av uppvärmningskostnaden. Det är bra särskilt nu när elpriserna är tokigt höga och kanske förblir höga för lång tid.
 
J Josth skrev:
Du kan säkert spara en hel del, kanske 50% av uppvärmningskostnaden. Det är bra särskilt nu när elpriserna är tokigt höga och kanske förblir höga för lång tid.
Tack för svar. Har du något bra tips på hemsida där man kan söka på tester av luftvärmepumpar? Alla man kollar på så är tillverkarna nästan religiösa över deras produkter. Jag betalar gärna lite mer om det är bra grejjer samt att produkten håller vad den lovar.
Hälsningar
Kenneth
 
Energimyndigheten gjorde tidigare tester men det är nu många år sedan och modellerna är inte aktuella längre. Viss intressant information att läsa dock. Folksam gör också bra sammanställningar: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar.html Välj excel-dokumentet "Detaljerad sammanställning värmepumpar 2020". Nu har det kommit ännu nyare modeller. Håll dig till kända japanska kvalitetsmärken så blir det säkert bra. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba. Hur dyr/avancerad modell man behöver beror bl.a. på vilken effekt som krävs och hur kallt det kan bli där man bor. Vill man ha WiFi-styrning ska man kolla att det ingår.
 
A
K kenneth5903 skrev:
Hej alla.
Ska nu flytta från lägenhet till hus igen. Det är 2 hus på tomten, Ett på 35 kvadrat och ett på 55 kvadrat. Jag tänkte installera luftvärmepump i båda husen men jag håller på att bli galen. När jag söker på nätet så är alla fantastiska. Har ni något bra förslag? Jag bor i Roslagen ca 5 mill norr om stockholm.
Tacksam alla svar.

Kenneth
Köp minsta modellen av en välkänd leverantör i din närhet!
Dessa ytor är så otroligt små att det inte spelar någon större roll vad du väljer i slutändan.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
J Josth skrev:
Energimyndigheten gjorde tidigare tester men det är nu många år sedan och modellerna är inte aktuella längre. Viss intressant information att läsa dock. Folksam gör också bra sammanställningar: [länk] Välj excel-dokumentet "Detaljerad sammanställning värmepumpar 2020". Nu har det kommit ännu nyare modeller. Håll dig till kända japanska kvalitetsmärken så blir det säkert bra. Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba. Hur dyr/avancerad modell man behöver beror bl.a. på vilken effekt som krävs och hur kallt det kan bli där man bor. Vill man ha WiFi-styrning ska man kolla att det ingår.
Tack för svaret o trevlig helg.
Kenneth
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.