Har hantverkare hemma som byter en golvbrunn i pannrummet inför stundande byte till bergvärme. Den sattes igår och när jag kom hem och såg den så blir jag förvånad över hur lågt golvbrunnen sitter och att mellanrummet som blev ser ut att ha blivit fyllt med spackel. Behöver det göras om och göras rätt? Bäst att kommentera det till hantverkarna nu, när jag har chansen att under pågående arbete rätta dem.

Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.

Tacksam för svar.
 
  • Nyinstallerad golvbrunn nära vägg med synliga spackelrester mellan brunn och gråa klinkerplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad golvbrunn nära väggen i pannrum med spackel runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Detta kommer att bli en intressant tråd att följa. Jag har ett hus från 64. En gammal gjutjärnsbrunn som dessutom är försänkt. Antar att det såg ut typ så i ditt fall oxå. Är det såhär man SKA göra, eller är det genvägen som de flesta tar ?
Finns det moderna golvbrunnar med större djup ? [
QUOTE="SRosen, post: 4662892, member: 419828"]Har hantverkare hemma som byter en golvbrunn i pannrummet inför stundande byte till bergvärme. Den sattes igår och när jag kom hem och såg den så blir jag förvånad över hur lågt golvbrunnen sitter och att mellanrummet som blev ser ut att ha blivit fyllt med spackel. Behöver det göras om och göras rätt? Bäst att kommentera det till hantverkarna nu, när jag har chansen att under pågående arbete rätta dem.

Jag tycker också att golvbrunnen kom väldigt nära väggen. Är det ok? Den gamla brunnen var ca 20cm från vägg, men den nya är nästan direkt in mot vägg.

Tacksam för svar.[/QUOTE]
 
Antar att det är källare och det inte är nåt tätskikt?

Skulle säga att det inte spelar nån större roll men rätt är det inte
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nino nino skrev:
Antar att det är källare och det inte är nåt tätskikt?

Skulle säga att det inte spelar nån större roll men rätt är det inte
Vad är det som inte är rätt, avståndet till väggen eller?
 
Ja avståndet och att man fyllt upp med så mycket fix, man borde nog satt i en förhöjningsring istället.

När det inte är tätskikt och brunnen är väl tänkt för ev vatten från säkerhetsventilen? eller iaf inte för konstant vattenbegjutning så kvittar det nog
 
  • Gilla
SRosen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja avståndet och att man fyllt upp med så mycket fix, man borde nog satt i en förhöjningsring istället.

När det inte är tätskikt och brunnen är väl tänkt för ev vatten från säkerhetsventilen? eller iaf inte för konstant vattenbegjutning så kvittar det nog
Ok, var nyfiken bara, ska återställa själv efter brunnsbyten, men gör en egen tråd av det för att få tips :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Man skulle väl kanske flyttat ut och upp den och tätskiktat runt, kanske 50cm ut, för att få det helt riktigt men som sagt så är det nog inga problem
 
  • Gilla
SRosen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Antar att det är källare och det inte är nåt tätskikt?

Skulle säga att det inte spelar nån större roll men rätt är det inte
Tack för svar.
Riktigt. Det är källare och utan tätskikt. Brunnen byts eftersom jag nu hade möjlighet att plocka bort husets sista gjutjärnsbrunn i samband med renovering av ytskikt och byte till bergvärme. Jag vill bara försäkra mig om att det inte kan orsaka några problem med så mkt fixbyggnad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Uppdatering.

Hantverkarna har nu plockat klinker runt om brunnen och flyttat ut den 20cm från vägg. Så den delen är nu löst. Jag lägger upp nya bilder på färdigställandet inom dagen.
 
  • Bild på nyplacering av avloppsbrunn i betonggolv, omgiven av svart klinker, arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Renhorn och 2 till
  • Laddar…
S SRosen skrev:
Uppdatering.

Hantverkarna har nu plockat klinker runt om brunnen och flyttat ut den 20cm från vägg. Så den delen är nu löst. Jag lägger upp nya bilder på färdigställandet inom dagen.
Varför inte en fyrkantig golvbrunn? Är helt omöjligt att få det där bra med en rund.
 
P Pappa1986 skrev:
Varför inte en fyrkantig golvbrunn? Är helt omöjligt att få det där bra med en rund.
Klinkerramen är fyrkantig (se ovan bild också). Uppdaterar när det är klart.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Uppdatering
Brunnen flyttad och lyft något.
 
  • Flyttad brunn med kopparrör på nyplattlagt grått klinkergolv omgivet av korsformade kakelskrap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.