Hej, ska tapetsera ett sovrum där en inbyggd garderob står. Och i en av garderoberna går ett rökrör klätt med mineritplattor.

Har pratat med sotare som sagt att mineritplattorna behöver finnas kvar runt röret.

Vill riva ut de gamla garderoberna men hur kan jag göra med skorstensröret? Några idéer? Hur hade du gjort? Mvh
 
  • Öppen inbyggd garderob med synligt rökrör omgivet av mineritplattor i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökrör klätt med mineritplattor inuti en öppen garderobssektion i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökrör klätt med isolerande mineritplattor i en öppnad inbyggd garderob under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska riva garderoberna så hade jag klätt in minerit-skivorna med gips, sen spackla och tapetsera på det.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Om du ska riva garderoberna så hade jag klätt in minerit-skivorna med gips, sen spackla och tapetsera på det.
Sotaren ville ha en inspektionslucka för röret. Så behöver kunna demontera mineritskivorna...
 
Då hade jag valt att behålla den vänstra garderoben och således rivit den högra.
 
@
A anen skrev:
Hej, ska tapetsera ett sovrum där en inbyggd garderob står. Och i en av garderoberna går ett rökrör klätt med mineritplattor.

Har pratat med sotare som sagt att mineritplattorna behöver finnas kvar runt röret.

Vill riva ut de gamla garderoberna men hur kan jag göra med skorstensröret? Några idéer? Hur hade du gjort? Mvh
Sätt gips, spackla och tapetsera. Behåll inspektionshålet som den är. Antingen så sätter du in en färdig inspektionslucka i plåt eller plast - eller så sätter du en vanlig plåt som du också tapetserar. Plåten borde du kunna hålla på plats genom att fästa starka magneter i väggen. Så när sotaren kommer.... Lyfter du bara bort luckan/plåten.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Då hade jag valt att behålla den vänstra garderoben och således rivit den högra.
Okej, tack för input.
 
@ @ndreas skrev:
Sätt gips, spackla och tapetsera. Behåll inspektionshålet som den är. Antingen så sätter du in en färdig inspektionslucka i plåt eller plast - eller så sätter du en vanlig plåt som du också tapetserar. Plåten borde du kunna hålla på plats genom att fästa starka magneter i väggen. Så när sotaren kommer.... Lyfter du bara bort luckan/plåten.
Okej. Skulle du sätta gips enbart runt mineritskivorna eller ända från väggen till vänster? Smart med magneter, men var ska de fästas, och hur?
 
Bygg in det med gips, tapetsera och sätt en inspektionslucka.

Inspektionslucka på blommig tapetvägg med öppen dörr som visar rören inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anen och 1 till
  • Laddar…
Snyggt. Hur fäster man gipsskivor över mineritplattorna?
 
A anen skrev:
Snyggt. Hur fäster man gipsskivor över mineritplattorna?
Svårt att avgöra vad som är bästa lösningen men av bilderna att döma så skulle jag nog regla på så man kommer i samma linje som väggen till vänster.
 
  • Gilla
carper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.