Efter ännu en vinter med mycket is på vägarna funderar jag på att bygga ett par sandlådor och placera där vi ofta behöver sanda. Både vid den gemensamma grusvägen och vid vår egen parkeringsplats. Fyller man på under hösten, så är det nära att hämta när det är dags för halkbekämpning.

När jag kollar runt ser jag bara sandlådor i plast, men jag tycker inte direkt att de är så fina att se på även om de finns i olika färger att köpa. Jag tänker att de ska kunna stå på plats året om. Har ni byggtips? Hur kan en låda byggas? Dimensioner, utseende - alla tips är välkomna. Gärna bilder om ni har.

Orange sandlåda i plast med lock märkt "SAND" och greppvänliga metallskenor på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör en omslutning i valfritt material som rymmer en halv ICB på en pall och se till att ni kommer åt att flytta pallen. Lägg på ett lock. På sommaren byter ni bara ut pallen mot en liknande men fylld med blommor.
 
A
Naturliv Naturliv skrev:
Efter ännu en vinter med mycket is på vägarna funderar jag på att bygga ett par sandlådor och placera där vi ofta behöver sanda. Både vid den gemensamma grusvägen och vid vår egen parkeringsplats. Fyller man på under hösten, så är det nära att hämta när det är dags för halkbekämpning.

När jag kollar runt ser jag bara sandlådor i plast, men jag tycker inte direkt att de är så fina att se på även om de finns i olika färger att köpa. Jag tänker att de ska kunna stå på plats året om. Har ni byggtips? Hur kan en låda byggas? Dimensioner, utseende - alla tips är välkomna. Gärna bilder om ni har.

[bild]
bygg i formplyfa..
Eller i plåt så du kan värma upp den om gruset fryser..
Annars måste salt tillsättas..
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Kanske ta en tunna och fixa ett lock i plywood?
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
A
Dheri Dheri skrev:
Kanske ta en tunna och fixa ett lock i plywood?
klyver man den så behöver man ingen plywood.. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.