Jag hade vänt dörren i ”nya” sovrummet inåt rummet istället för mot portalen. Men annars gillar jag denna lösningen bäst. Rummen blir nästan lika bra som i varianten att flytta köket, men kommer kosta avsevärt mindre. Även om väggen skulle visa sig vara bärande (vilket den antagligen inte är) så lär det vara avsevärt billigare att bära av en dörröppning än att dra om en massa avlopp och grejer.

V Vortex skrev:
Tänkte inte så mycket när jag drog strecken, men går väl att flytta dörrarna lite och välja åt vilket håll de ska gå så de funkar i öppet läge t.ex. vilket inte ovanstående direkt gör när undre dörren kommer blocka passagen till översta rummet. Blir väl oavsett lite konstigt med en "portal" och sen två dörrar, men svårt att komma runt.
Kanske så här?
[bild]
 
  • Gilla
Andreas TB
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Jag hade vänt dörren i ”nya” sovrummet inåt rummet istället för mot portalen. Men annars gillar jag denna lösningen bäst. Rummen blir nästan lika bra som i varianten att flytta köket, men kommer kosta avsevärt mindre. Även om väggen skulle visa sig vara bärande (vilket den antagligen inte är) så lär det vara avsevärt billigare att bära av en dörröppning än att dra om en massa avlopp och grejer.

Blev själv nöjd med det förslaget. Tur att jag hittade denna hemsidan. Med massa kunniga
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
man når ju vardagsrummet genom köket och det kan man ju leva med :). Lägenheten förlorar den storslagna rymdkänslan och gammaldags charm med men behöver man 2 sovrum så. Hallen blir mörk tyvärr.
 
  • Gilla
Andreas TB
  • Laddar…
G gaia skrev:
man når ju vardagsrummet genom köket och det kan man ju leva med :). Lägenheten förlorar den storslagna rymdkänslan och gammaldags charm med men behöver man 2 sovrum så. Hallen blir mörk tyvärr.

Man skulle även kunna nå vardagsrummet via det nya sovrummet där de skall sättas två pardörrar.

men visst det slog mig också att det blir kanske mörk i den gången bortåt. Men ska prata med en elektriker som kanske kan sätta upp spottar i gången ☺️. Kanske kan vara en lösning.

Tack för din input.
Allt gott
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.