Hej!

Jag har höpt ett rektangulärt bubbelbadkar som precis går in mellan väggarna. Jag hade tänkt att kakla badkarets front, då har jag hört att man kan kakla på en frigolitskiva och sen ställa dit så man kan dra ut hela skivan vid inspektion. Någon som har erfaranhet av detta.
Dessutom skulle jag vilja ha en kant innanför badkaret å tänkte göra likadant bara att jag kaklar endast uppe på frigolitskivan ca 15cm tjock och sen gör jag hål i skivan för rör och el, funkar detta?


tacksam för hjälp!

mvh bambi
 
Hej,

tänk eftr noga innan inkakling så att du kommer åt rengöring av golvbrunn och att vatten kan rinna mot golvbrunn - vi har haft bekymmer med detta och skall riva vår inkakling.

Snyggt men opraktiskt?
 
Jag har haft ett sånt där fint gammalt gjutjärnsbadkar på fötter. För att göra rent det under och längst in i hörnet fick jag krypa på golvet med en svamp fastsatt på en pinne.

Mitt nästa badkar blir inbyggt. Fast med brunnen halvvägs utanför, så där som man gjorde på 20 - 40-talet. Jag är helt övertygad att ett välbyggt inbyggt badkar är både snyggt och praktiskt. I alla fall jämfört med ett på fötter som man inte kan flytta på.

Och löser man framsidan med en löstagbar skiva, så tror jag inte att det blir några större probelm.
 
Man kaklar inte på en vanlig frigolitskiva, utan på en speciell skiva som består av frigolit med en armerad cementbeläggning, det fabrikat jag har sett heter LUX-skiva. Normalt ska man inte behöva ta bort fronten, utan man ska placera brunnen så att den kan rensas ändå. Och fallet måste naturligtvis vara rätt utfört.
 
Och sen gör Du en service lucka
till bubbelkars motorn mm.
som Du sen kaklar och monterar med
magnetlås.

Mvh Putte
 
När jag kaklade vårt badkar använde jag Tebo-skivor (något billigare alternativ än LUX). Finns här: Byggtillbehör AB - Tebo byggelement

Köpte fötter till skivorna, vilket gör det enkelt att justera "fronten" (golvet i badrummet lutar ju ofta av naturen). Fronten sitter endast med silicon i badkaret, vilket gör den enkel att skära lös vid behov.
 
Hej!

tack för svaren!

Det får bli en sådan där luxskiva eller Tebo tror jag. Men jag är lite osäker på inspektionsluckorna.
Då jag får huset nyckelfärdigt så kunde man inte ändra på brunnar och sånt utan jag har brunnen i ena kanten på badkaret, tror det var 45x45 ut från hörnet, på den sidan sitter oxå blandarn och slangar och på andra änden på karet sitter motorn.
Jag antar att jag behöver två inspektionsluckor, en på varje sida. Sätter man de nere vid marken eller mitt på eller hur brukar man göra? Det med magnetlås verkar juh bra, var kan man läsa om det?

mvh
Bambi
 
Tror luckorna kan finnas hos kgc
eller kakel varuhus.

Mvh putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.