V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.
Sjukt är väl att ta i, jag skulle tro att det vanligaste är att man ”tar betalt” för de timmar man är hos kund, plus restid då Skatteverket kräver att detta redovisas separat om arbetet skall ge rotavdrag, men att man i timpriset täcker kostnader/tid som inte är på plats. Då slipper man ju liknande diskussioner som här då kunden enbart har insyn i tiden på plats.
 
  • Gilla
Lajmen och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om du trollar eller är efterbliven på riktigt? Jag har aldrig sagt att man ska jobba med admin på fritiden. Självklart har man ett timpris som täcker admin, lokalhyra och telefonabonnemang. Sen tar man betalt för den löpande arbetstiden man ägnar åt ett uppdrag. Eller tycker du att man ska sätta upp en post för eventuella frimärken för att skicka en pappersfaktura på fakturan också?

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Självklart, ska man arbeta med admin på fritiden tycker du? Får du betalt för all din tid eller enbart den tiden som kunderna anser vara ok?
Alla företag tar betalt för administrationskostnader!
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Vet inte om du trollar eller är efterbliven på riktigt? Jag har aldrig sagt att man ska jobba med admin på fritiden. Självklart har man ett timpris som täcker admin, lokalhyra och telefonabonnemang. Sen tar man betalt för den löpande arbetstiden man ägnar åt ett uppdrag. Eller tycker du att man ska sätta upp en post för eventuella frimärken för att skicka en pappersfaktura på fakturan också?
Ja du får nog klassa mig som efterbliven då.
 
H Henkan- skrev:
Vet inte om du trollar eller är efterbliven på riktigt? Jag har aldrig sagt att man ska jobba med admin på fritiden. Självklart har man ett timpris som täcker admin, lokalhyra och telefonabonnemang. Sen tar man betalt för den löpande arbetstiden man ägnar åt ett uppdrag. Eller tycker du att man ska sätta upp en post för eventuella frimärken för att skicka en pappersfaktura på fakturan också?


Brukar kallas faktureringsavgift och är ganska vanligt förekommande .
 
  • Gilla
lars80 och 2 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Ja självklart. På ett eller annat sätt så betalar kunden för det. Ungefär som att jag betalar hyra, löner, elräkning etc till Coop om jag köper en burk sardiner. Men dom specar det förhoppningsvis inte på prislappen.
Ja, precis! Det ingår i sardinpriset. Det är ju inte så att du får betala för två sardinburkar när du kommer till kassan. Många hantverkare verkar mörka, eller i alla fall vara väldigt otydliga med, vad som ingår i priset. Om administration, hyra, telefon etc inte ingår i timpriset (vilket det naturligtvis borde göra), skulle offerten behöva ange att det tillkommer x antal timmar för administration.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.



Elektrikern var inte på plats innan utan jag mätte och angav den längd vi ville ha på kabeln. Eftersom vi ville ha extra längd på kabeln (för ev framtida flytt av spabad) så tog vi i lite extra och angav 20-22 m lång kabel. Hur kan man då som elektriker endast få 12 m kabel???? Kan omöjligt vara jag som ska stå för den kostnaden för att åka och byta kabeln.
Jag har även full förståelse för att jag ska stå för vissa resor men anlitar man lokala elektriker så kan inte restiden bli hur lång som helst.
Och ja, självklart ingår admin-avgifter men de ska vara inbakade i det redan höga timpris som hantverkare fakturerar. Och i det här fallet är det en ekonomiavdelning som har hand om faktureringen. Elektrikern meddelar endast antal timmar hen har varit på plats. Så det är inte sjukt att tro att jag bara ska betala för tiden på plats. Ska jag betala en kostnad för tre timmars fakturering så måste det specas innan. Dessutom ska inte jag betala för all den tid som elektrikern spenderade i telefon. Hen kunde inte jobba och prata samtidigt. Därav att jag direkt kände att jag behövde klocka den tid som arbetet faktiskt tog.

När du lämnar in din bil till service så är det inte så att de på verkstaden byter allt på din bil som de tycker behöver bytas (bromsbelägg, bromsklossar, däck, vindruta, ljuddämpare, avgassystem, katalysator mm mm) utan att först konsultera dig.
Sen kommer du att bli fakturerad för allt som är bytt OCH för lite extra tid ex tid för fakturering. För det är ju sjukt att tro att du bara ska betala för tiden bilen är på verkstad. Dessutom så kanske det var du som hade noll koll på vad som behövde bytas på bilen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Brukar kallas faktureringsavgift och är ganska vanligt förekommande .
Herregud! Är även du efterbliven?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Ja, precis! Det ingår i sardinpriset. Det är ju inte så att du får betala för två sardinburkar när du kommer till kassan. Många hantverkare verkar mörka, eller i alla fall vara väldigt otydliga med, vad som ingår i priset. Om administration, hyra, telefon etc inte ingår i timpriset (vilket det naturligtvis borde göra), skulle offerten behöva ange att det tillkommer x antal timmar för administration.
Självklart ska man vara tydlig med detta, det framgår ju inte vad som sagts i detta fallet. Vi vet ju inte vem som mängdat material då TS inte svarat. Sen framgår det inte vad som är överenskommet utan bara att el installation till ett spabad är utfört.

Edit TS svarade när inlägget skrevs.
 
A
V Villaägarenr1 skrev:
Du skall väl stå för resor också.

Du har säkerligen mätt fel. Gick väl inte dra fram kabeln så som du måttade

Lite sjukt att klocka o tro att man bara betalar för tiden på plats.
Ja tyvärr är det så det är inom andra branscher fortfarande..
inom mina yrken så är det fortfarande ett väldans gnäll över en reseersättning eller liknande..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men vi får ju anta att TS pratade med dem när man bestred fakturan vilket jag antar att man gjort? Det hade varit kul att veta vad de svarade :D
 
  • Gilla
scanmar
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Tycker du att det är rimligt att hantverkare debitrerar kunden för sin admin?
Om man vänder på det.
Tror du inte att du betalar för pappersarbetet på någon vara du köper? Du upptar ju isåfall hantverkarens tid när han ska skriva faktura och göra offerter och dylikt.

Folk verkar tro att offerter egentligen är gratis. Det är väl där det blir lite fel, det är jättefint att en hantverkare tex åker ut och räknar på ett jobb hos dig gratis. Men sen blir du kanske sur på den som tar 500-1000 kr för att vara hos dig i en eller 2 timmar för att räkna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Självklart ska man vara tydlig med detta, det framgår ju inte vad som sagts i detta fallet. Vi vet ju inte vem som mängdat material då TS inte svarat. Sen framgår det inte vad som är överenskommet utan bara att el installation till ett spabad är utfört.

Edit TS svarade när inlägget skrevs.
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Självklart ska man vara tydlig med detta, det framgår ju inte vad som sagts i detta fallet. Vi vet ju inte vem som mängdat material då TS inte svarat. Sen framgår det inte vad som är överenskommet utan bara att el installation till ett spabad är utfört.[/QUOTE
Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Elektrikern var inte på plats innan utan jag mätte och angav den längd vi ville ha på kabeln. Eftersom vi ville ha extra längd på kabeln (för ev framtida flytt av spabad) så tog vi i lite extra och angav 20-22 m lång kabel. Hur kan man då som elektriker endast få 12 m kabel???? Kan omöjligt vara jag som ska stå för den kostnaden för att åka och byta kabeln.
Jag har även full förståelse för att jag ska stå för vissa resor men anlitar man lokala elektriker så kan inte restiden bli hur lång som helst.
Och ja, självklart ingår admin-avgifter men de ska vara inbakade i det redan höga timpris som hantverkare fakturerar. Och i det här fallet är det en ekonomiavdelning som har hand om faktureringen. Elektrikern meddelar endast antal timmar hen har varit på plats. Så det är inte sjukt att tro att jag bara ska betala för tiden på plats. Ska jag betala en kostnad för tre timmars fakturering så måste det specas innan. Dessutom ska inte jag betala för all den tid som elektrikern spenderade i telefon. Hen kunde inte jobba och prata samtidigt. Därav att jag direkt kände att jag behövde klocka den tid som arbetet faktiskt tog.

När du lämnar in din bil till service så är det inte så att de på verkstaden byter allt på din bil som de tycker behöver bytas (bromsbelägg, bromsklossar, däck, vindruta, ljuddämpare, avgassystem, katalysator mm mm) utan att först konsultera dig.
Sen kommer du att bli fakturerad för allt som är bytt OCH för lite extra tid ex tid för fakturering. För det är ju sjukt att tro att du bara ska betala för tiden bilen är på verkstad. Dessutom så kanske det var du som hade noll koll på vad som behövde bytas på bilen.
nja inom vissa saker så byter många verkstäder ut sakerna.. Och du som kund får oftast betala nya delar även om det är mekanikern som haft sönder dessa..

Den gick sönder när den skulle skruvas bort..
måste bort.. de säger inte bör bort eller bör bytas...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lotta7671 Lotta7671 skrev:
Vi fick en offert på två h arbete samt 30 min framkörning (lokal hantverkare). Utöver dessa två timmar fick vi ett timpris som vi tyckte var ok. Vi mätte och angav längd på kabel (20-22m). Denna kabel skulle kopplas in i elskåpet (enligt konstens alla regler) samt i spabadet.
20-22m blev 12m och 5h arbete blev 9h.
Ja då hade jag med blivit förbannad. Men ring/mejla och be dem redovisa vad som tagit extra tid. Det måste de kunna redovisa samt att även motivera varför det är din kostnad och inte deras. Har de köpt/fått för kort kabel så ska du ju självfallet inte stå för felaktigt material samt tiden det tar att rätta till (inhandla ny)

Sen kan jag tycka att 2h på förläggning av 20meter kabel samt inkoppling i båda ändar är väldigt kort om tid. Bör snarare vara runt 4-6h
 
  • Gilla
tjockelamock och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nja inom vissa saker så byter många verkstäder ut sakerna.. Och du som kund får oftast betala nya delar även om det är mekanikern som haft sönder dessa..

Den gick sönder när den skulle skruvas bort..
måste bort.. de säger inte bör bort eller bör bytas...
Bromsar är väl typiskt sådant som ger merjobb. Om kunden skitit i att underhålla de så kan de ju kärva åt helvete. Så kan ju ett bromsbeläggsbyte bli ett bromsoksbyte. Det ska verkligen inte verkstan stå för. Dock får de ju ringa och berätta om de blir alldeles för dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.