Vi har nyligen blivit husägare och jag funderar på att måla om kakelugnen, alternativt kakla om (har förstått att det är samma som att riva och bygga ny men jag kanske har missförstått). Någon som vet om det är möjligt och kan bli bra? Tack!
 
  • Kakelugn med gråa och blåmönstrade kakelplattor i ett vardagsrum, verktyg för eldstad vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet att det inte är svar på din fråga, men det tråkiga rådet till nyblivna husägare att att bo in er och lär känna ert hus först innan ni gör några dyra förändringar som inte är akuta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Dock vill vi ändra något på kakelugneni framtiden och kollar upp dom olika alternativ vi har för att utveckla planen för huset med lugn och ro ❤️.
 
Hej, hur gick det för er med att måla kakelugnen? Vi står inför precis samma beslut. Letar dock efter färg som ska hålla för värme och fästa på kakel.
Hittade info om att man inte ska måla fogarna då de måste kunna andas.
Hur gjorde ni?
 
Hej! Vi körde på do or die till sist med att måla över med vanlig väggfärg, inga problem med att elda men om vi får bakslag vid besiktning så kommer vi att riva den, det var inget alternativ att ha kvar den som den var. Jag sökte överallt om info och hittade någonstans att det gick bra med väggfärg så vi valde att testa. Vår kakelugn blir inte speciellt varm i kaklet.
 
  • Ny målad vit kakelugn med spisverktyg och konstverk i en bostadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Evavinter
  • Laddar…
Tack för infon, det blev ju kanonbra
 
  • Gilla
Viveka_daura
  • Laddar…
Tack! Hoppas det hjälper ❤️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.