Hej,

Önskar lite input.

En larm/brandfirma som har haft tillgång till korrekta ritningar, missar att en avskiljande tyngre vägg är inritad.
Hen offererar ett pris, men märker vid montage att väggen gör att offererade detektorer inte kommer räcka, utan det behövs tex 5 st ytterligare detektorer. Vem står för den kostnaden?

Å ena sidan borde entreprenören kollat ritningen ordentligt. Å andra sidan bör hen kanske få betalt för merkostnaden av de extra detektorerna? Hur ska man tänka?
 
Har man hänvisat till korrekta handlingar i offerten får firman stå för kulorna.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag nog kunna tänka mig betal för dessa 5 extra. Men jobbet skulle dom fått göra gratis.. visst, det blir dyrare än offerten, men du får ju även mer delar.
 
  • Gilla
TSkoogh och 3 till
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Två svar o ni båda levererar varsin av mina egna tankar vilket bekräftat att det inte är helt enkelt. Det är ju klurigt. Dels förutsätter man ju att entreprenören räknar rätt o det har inte vart uppenbart att beställaren har kunnat se felet i offerten. Men en liten del av mig tycker också att de bör få betalt för material som är tillkommande. Är inte första gången jag stöter på detta. Tycker det är svårt.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Beror på. Tog du in offerter från andra företag också. Hade du gått vidare med någon av de andra företagen om den här offerten blivit dyrare/korrekt? Då hade jag förklarat detta och låtit firma ta hela kostnaden.
Jag hade betalt material och låtit firman få stå för arbetet om jag bara hade tagit in 1 offert som jag gått vidare med.
Mvh
 
  • Gilla
TSkoogh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Offerten efter accept är ju avtalet. Därmed så är det det utförande som står i offerten som ska levereras för överenskommet pris. Varken ett mer eller mindre omfattande utförande. Så det beror helt på vad det står i offerten skulle jag säga.

Står det något om ändamålet med tjänsten så blir det firman som står för utförandet för att nå det ändamålet.

Men troligare så står det ett visst antal rökdetektorer listade och montage av dem och då är det det jobbet som ska utföras. Att det sedan är för få för att nå ett visst ändamål är en annan sak om detta inte har avtalats om.

(Just brandsäkerhetsbranschen verkar ju vara full av skojare som tar betalt för triviala saker som att titta på pulversläckare och skriva olika typer av meningslösa protokoll så jag skulle inte vara helt förvånad om det är uppsåtligt gjort av företagaren. Det är ju en dörrsäljarbransch s a s.)
 
  • Gilla
TSkoogh och 1 till
  • Laddar…
A AC E skrev:
Hej,

Önskar lite input.

En larm/brandfirma som har haft tillgång till korrekta ritningar, missar att en avskiljande tyngre vägg är inritad.
Hen offererar ett pris, men märker vid montage att väggen gör att offererade detektorer inte kommer räcka, utan det behövs tex 5 st ytterligare detektorer. Vem står för den kostnaden?

Å ena sidan borde entreprenören kollat ritningen ordentligt. Å andra sidan bör hen kanske få betalt för merkostnaden av de extra detektorerna? Hur ska man tänka?








Tycker att du betalar för material kostnaden men firman bjuder på installationen av dessa extra detektorer som utgör merkostnad.
Är väl fair play?..
 
  • Gilla
Tela80
  • Laddar…
G
Är detta något du köpt i egenskap av privatperson, med ett brandvarningssystem kopplat till inbrottslarm eller är det ett brandlarm för företag?
Är det företag, AB eller ABT i så fall?

Claes, att ta betalt för att kolla släckare är något som utförs för att företaget eller fastighetsskötare är för lata och/eller inkompetenta för att genomföra ett korrekt SBA.
 
Hej,

Det gäller en ramupphandlad entreprenör. Vad som är offererat är de detektorer som sitter där o alltså inte rakt av ett ”syfte”, men då entreprenören helt enkelt inte tittat tillräckligt noga på ritning har de missat en vägg som gör att ytterligare 5 detektorer behövs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G
A AC E skrev:
Hej,

Det gäller en ramupphandlad entreprenör. Vad som är offererat är de detektorer som sitter där o alltså inte rakt av ett ”syfte”, men då entreprenören helt enkelt inte tittat tillräckligt noga på ritning har de missat en vägg som gör att ytterligare 5 detektorer behövs.
Du förutsätter jag lite saker, rätta gärna vad som är fel.
Antar att det är en nyinstallation utav en mindre anläggning, i enlighet med SBF110:8, då det handlar om enbart 5 detektorer.
Då frågan ens tas upp antar jag AB04.
Då har entreprenöreren full rätt att föreslå en ÄTA om de "nya" förutsättningarna.
Självklart kan du neka ÄTAn och arbetets utförs inte, men då får du ett anläggarintyg med avvikelser, som kanske försäkringsbolag/myndighet inte godkänner.

Att dra extra kabel och nya detektorer är billigare nu än sen. Om du tycker priset är oskäligt kan du alltid deala fram och tillbaka med entreprenören

Tyvärr väldigt ofta som säkerhet och IT ses som onödiga utgifter, tills det är försent.
 
  • Gilla
Tela80
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Ghist skrev:
Claes, att ta betalt för att kolla släckare är något som utförs för att företaget eller fastighetsskötare är för lata och/eller inkompetenta för att genomföra ett korrekt SBA.
Så kan det nog vara ibland men i detta forum för konsumenter så är det nog mer dörrsäljartjänster det handlar om. Och visst är konsumenter inkompetenta och kan luras på låtsastjänster. Men det gör det inte till en bra grej.
 
Claes Sörmland
A AC E skrev:
Hej,

Det gäller en ramupphandlad entreprenör. Vad som är offererat är de detektorer som sitter där o alltså inte rakt av ett ”syfte”, men då entreprenören helt enkelt inte tittat tillräckligt noga på ritning har de missat en vägg som gör att ytterligare 5 detektorer behövs.
Då ligger nog problemet i knäet hos dig tyvärr. Men sen kan man ju hoppas på goodwill från företaget om det är de som har givit dåliga råd. Beror på vad de vill med affären.

EDIT: Om du köper detta som konsument så gäller konsumenttjänstlagen. Tjänsten måste då utföras fackmässigt och företaget har en skyldighet att med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt (se 4 §). Vidare ska näringsidkaren särskilt iaktta att tjänsten inte utförs i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt (se 5 §).

Det kan man hävda inte har skett här.

Så om du är konsument kan vi spinna vidare på vilka skyldigheter som företaget har när det är ett fel i tjänsten.
 
A AC E skrev:
Hej,

Önskar lite input.

En larm/brandfirma som har haft tillgång till korrekta ritningar, missar att en avskiljande tyngre vägg är inritad.
Hen offererar ett pris, men märker vid montage att väggen gör att offererade detektorer inte kommer räcka, utan det behövs tex 5 st ytterligare detektorer. Vem står för den kostnaden?

Å ena sidan borde entreprenören kollat ritningen ordentligt. Å andra sidan bör hen kanske få betalt för merkostnaden av de extra detektorerna? Hur ska man tänka?
Korrekt ritning, hur ser en sån ut? (frågar jag som arbetar med byggritningar varje dag)
Om väggen är ritad med två streck och ser tjock ut behöver den inte vara tjock utan kan bestå av två väggar långt från varandra.
Att signaler inte kommer fram kan bero på många saker. Mycket eldragning. Är det betongvägg hindrar armeringen strålarna. Man kan knacka på en vägg men det kan sitta en gipsskiva en bit utanför för tex dragning av kablar eller rör.
Kan TS visa väggen på ritningen så kan vi kanske komma vidare.
 
A AC E skrev:
Hej,

Önskar lite input.

En larm/brandfirma som har haft tillgång till korrekta ritningar, missar att en avskiljande tyngre vägg är inritad.
Hen offererar ett pris, men märker vid montage att väggen gör att offererade detektorer inte kommer räcka, utan det behövs tex 5 st ytterligare detektorer. Vem står för den kostnaden?

Å ena sidan borde entreprenören kollat ritningen ordentligt. Å andra sidan bör hen kanske få betalt för merkostnaden av de extra detektorerna? Hur ska man tänka?
Jag hade kommit överens om att betala hälften av arb+mat. Dom har gjort fel men du får också det som tillkommer till halva priset. Jag tycker inte man ska va girig de blir ändå en bra affär för dig och en billig lösning för företaget i situationen
 
De har räknat fel och offererat 5 varnare för lite. Priset är alltså falskt lågt, men man uppgav att man skulle ha uppfyllt norm. Jag tycker att extra materialet till nettopris och halva arbetskostnaden skulle vara en juste överenskommelse. Du får en jätterabatt och de betalar lite för sin blunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.